AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 Skrevet 2. august 2016 Hei! Måles QT-tid alltid på vanlig EKG hos fastlegen? Jeg går på abilify, og er redd for å plutselig få hjertestans. Veldig økt angst av denne medisinen, og jeg er redd for å røre meg (litt satt på spissen) fordi jeg er redd hjertet mitt stopper av ingenting. Får angst å reise meg, gå opp trappa, se på film. Plutselig redd for å dø av hva som helst Anonymkode: 972ee...c23 0 Siter
ISW Skrevet 3. august 2016 Skrevet 3. august 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Måles QT-tid alltid på vanlig EKG hos fastlegen? Jeg går på abilify, og er redd for å plutselig få hjertestans. Veldig økt angst av denne medisinen, og jeg er redd for å røre meg (litt satt på spissen) fordi jeg er redd hjertet mitt stopper av ingenting. Får angst å reise meg, gå opp trappa, se på film. Plutselig redd for å dø av hva som helst Anonymkode: 972ee...c23 Ja, QT-tid måles på vanlig EKG. Abilify forlenger ikke QT-tid. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 Skrevet 3. august 2016 2 timer siden, issomethingwrong skrev: Ja, QT-tid måles på vanlig EKG. Abilify forlenger ikke QT-tid. Ok. - Men det står nevnt i pakningsvedlegget. Hjerte/kar: Brå, uforklarlig død, torsades de pointes, forlenget QT-intervall, ventrikulære arytmier, hjertestans, bradykardi, venøs tromboembolisme (inkl. lungeemboli og dyp venetrombose)... Jeg var hos en ny psykiater i går, og hun snakket om QT-tid og torsades de pointes. Hun sa jeg burde ta EKG årlig på Abilify, og da ble jeg kjemperedd :s Anonymkode: 972ee...c23 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 Skrevet 3. august 2016 14 minutter siden, Kalevaala skrev: Hva er QT-tid ? PÅ et EKG så er det forskjellige "topper". QT-tid er tiden mellom Q-toppen og T-toppen. Hvis tiden mellom er for lang, risikerer man en farlig type arytmi, torsdaes de pointes. Anonymkode: 972ee...c23 0 Siter
ISW Skrevet 3. august 2016 Skrevet 3. august 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. - Men det står nevnt i pakningsvedlegget. Hjerte/kar: Brå, uforklarlig død, torsades de pointes, forlenget QT-intervall, ventrikulære arytmier, hjertestans, bradykardi, venøs tromboembolisme (inkl. lungeemboli og dyp venetrombose)... Jeg var hos en ny psykiater i går, og hun snakket om QT-tid og torsades de pointes. Hun sa jeg burde ta EKG årlig på Abilify, og da ble jeg kjemperedd :s Anonymkode: 972ee...c23 Det er en klassebivirkning av antipsykotika, som ikke gjelder Abilify spesifikt http://www.currentpsychiatry.com/home/article/which-psychotropics-carry-the-greatest-risk-of-qtc-prolongation/60d07ce6dd7c885cae85dbb19b9dd3c4.html Antipsychotic Approximate QTc interval prolongation in millisecondsb Aripiprazole4,17 -1 to -4 Som du ser forkorter Abilify QT-tiden. Ikke forlenger. 0 Siter
ISW Skrevet 3. august 2016 Skrevet 3. august 2016 Her er hele tabellen: Antipsychotic Approximate QTc interval prolongation in millisecondsb Aripiprazole4,17 -1 to -4 Clozapine4 10 Haloperidol1,2 7 to 15 Mesoridazine16 39 to 53 Olanzapine1 2 to 6.5 Paliperidone4 2 to 4 Pimozide2 19 Quetiapine1,2 6 to 15 Risperidone1,2 3.5 to 10 Sertindole1 30 Thioridazine2,16 33 to 41 Ziprasidone1,2 16 to 21 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. august 2016 Skrevet 3. august 2016 Du må for all del ikke holde deg i ro. Etter røyking er det det farligste en kan gjøre. Ja, QT-tid måles hver gang en tar EKG. Jeg ser på risikoen for å dø som følge av arytmi etter bruk av Abilify, som omtrent like stor som risikoen for å bli drept av trikken i Levanger. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 Skrevet 3. august 2016 11 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Du må for all del ikke holde deg i ro. Etter røyking er det det farligste en kan gjøre. Ja, QT-tid måles hver gang en tar EKG. Jeg ser på risikoen for å dø som følge av arytmi etter bruk av Abilify, som omtrent like stor som risikoen for å bli drept av trikken i Levanger. Hehe, takk for beroligende ord. Vanskelig å ha helseangst på antipsykotika. PS. Jeg har aldri røyket. Anonymkode: 972ee...c23 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 Skrevet 3. august 2016 5 timer siden, issomethingwrong skrev: Det er en klassebivirkning av antipsykotika, som ikke gjelder Abilify spesifikt http://www.currentpsychiatry.com/home/article/which-psychotropics-carry-the-greatest-risk-of-qtc-prolongation/60d07ce6dd7c885cae85dbb19b9dd3c4.html Antipsychotic Approximate QTc interval prolongation in millisecondsb Aripiprazole4,17 -1 to -4 Som du ser forkorter Abilify QT-tiden. Ikke forlenger. Takk. Hmm, det var jo interessant. Anonymkode: 972ee...c23 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.