Gå til innhold

Måles QT-tid hos fastlegen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Måles QT-tid alltid på vanlig EKG hos fastlegen?
Jeg går på abilify, og er redd for å plutselig få hjertestans. Veldig økt angst av denne medisinen, og jeg er redd for å røre meg (litt satt på spissen) fordi jeg er redd hjertet mitt stopper av ingenting. Får angst  å reise meg, gå opp trappa, se på film. Plutselig redd for å dø av hva som helst :( 

Anonymkode: 972ee...c23

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Måles QT-tid alltid på vanlig EKG hos fastlegen?
Jeg går på abilify, og er redd for å plutselig få hjertestans. Veldig økt angst av denne medisinen, og jeg er redd for å røre meg (litt satt på spissen) fordi jeg er redd hjertet mitt stopper av ingenting. Får angst  å reise meg, gå opp trappa, se på film. Plutselig redd for å dø av hva som helst :( 

Ja, QT-tid måles på vanlig EKG.

Abilify forlenger ikke QT-tid.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Ja, QT-tid måles på vanlig EKG.

Abilify forlenger ikke QT-tid.

Ok. - Men det står nevnt i pakningsvedlegget. 

Hjerte/kar: Brå, uforklarlig død, torsades de pointes, forlenget QT-intervall, ventrikulære arytmier, hjertestans, bradykardi, venøs tromboembolisme (inkl. lungeemboli og dyp venetrombose)...

Jeg var hos en ny psykiater i går, og hun snakket om QT-tid og torsades de pointes. Hun sa jeg burde ta EKG årlig på Abilify, og da ble jeg kjemperedd :s 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Kalevaala skrev:

Hva er QT-tid ?

PÅ et EKG så er det forskjellige "topper". QT-tid er tiden mellom Q-toppen og T-toppen. Hvis tiden mellom er for lang, risikerer man en farlig type arytmi, torsdaes de pointes. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. - Men det står nevnt i pakningsvedlegget. 

Hjerte/kar: Brå, uforklarlig død, torsades de pointes, forlenget QT-intervall, ventrikulære arytmier, hjertestans, bradykardi, venøs tromboembolisme (inkl. lungeemboli og dyp venetrombose)...

Jeg var hos en ny psykiater i går, og hun snakket om QT-tid og torsades de pointes. Hun sa jeg burde ta EKG årlig på Abilify, og da ble jeg kjemperedd :s 

Det er en klassebivirkning av antipsykotika, som ikke gjelder Abilify spesifikt

http://www.currentpsychiatry.com/home/article/which-psychotropics-carry-the-greatest-risk-of-qtc-prolongation/60d07ce6dd7c885cae85dbb19b9dd3c4.html

Antipsychotic

Approximate QTc interval prolongation in millisecondsb

Aripiprazole4,17

-1 to -4

Som du ser forkorter Abilify QT-tiden. Ikke forlenger.

Skrevet

Her er hele tabellen:

Antipsychotic

Aripiprazole4,17

-1 to -4

Clozapine4

10

Haloperidol1,2

7 to 15

Mesoridazine16

39 to 53

Olanzapine1

2 to 6.5

Paliperidone4

2 to 4

Pimozide2

19

Quetiapine1,2

6 to 15

Risperidone1,2

3.5 to 10

Sertindole1

30

Thioridazine2,16

33 to 41

Ziprasidone1,2

16 to 21

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du må for all del ikke holde deg i ro. Etter røyking er det det farligste en kan gjøre.

Ja, QT-tid måles hver gang en tar EKG. Jeg ser på risikoen for å dø som følge av arytmi etter bruk av Abilify, som omtrent like stor som risikoen for å bli drept av trikken i Levanger.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du må for all del ikke holde deg i ro. Etter røyking er det det farligste en kan gjøre.

Ja, QT-tid måles hver gang en tar EKG. Jeg ser på risikoen for å dø som følge av arytmi etter bruk av Abilify, som omtrent like stor som risikoen for å bli drept av trikken i Levanger.

Hehe, takk for beroligende ord. Vanskelig å ha helseangst på antipsykotika. 

PS. Jeg har aldri røyket. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er en klassebivirkning av antipsykotika, som ikke gjelder Abilify spesifikt

http://www.currentpsychiatry.com/home/article/which-psychotropics-carry-the-greatest-risk-of-qtc-prolongation/60d07ce6dd7c885cae85dbb19b9dd3c4.html

Antipsychotic

Aripiprazole4,17

-1 to -4

Som du ser forkorter Abilify QT-tiden. Ikke forlenger.

Takk. Hmm, det var jo interessant. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...