Gå til innhold

Flere som får panikkangst på Abilify?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har gått på Abilify (5 mg) i to uker. Jeg synes det har gått ganske fint, med unntak av at jeg har begynt å få panikkangst, noe jeg ikke pleier å slite med. Har andre opplevd det samme? 

Angstanfallene har pleid å være slik på dagtid:
"Noe" setter i gang anfallet. For eksempel en rar smak i munnen, at jeg er sulten, blir litt kald, kjenner en slags murring i brystet, oppfatter lys som lysere enn vanlig - et eller annet rart. Jeg begynner så å føle at jeg ikke får puste, og at brystet snører seg sammen. Klarer å forstå at dette er angst, og unngår å rope ut om at noen må ringe 113.

På natta er det MYE verre. 
Ta denne natten som eksempel. Et par timer etter at jeg sovnet drømte jeg at hjertet banket kjempefort og ute av kontroll. Prøver desperat å våkne fra drømmen. Når jeg våkner slår altså hjertet veldig fort, men roer seg etter kanskje 10-15 sekunder (ikke sikker). Etter dette lå jeg med ekstrem redsel for å dø, og fulgte nøye med på pulsen. Normal. Da jeg sovnet igjen skjedde det samme. Akkurat i det jeg sovnet begynte hjertet å slå fort, hardt og uregelmessig. Kroppen var paralysert, og jeg er ikke sikker på om  hjertet slo uvanlig, eller om det var en drøm som av del av søvnparalyse. Før jeg klarte å røre meg, kjentes det ut som om hjertet stoppet, og pusten forsvant ut av meg. Ble omsider vekt opp ordentlig av mannen min som sa at jeg hadde hvisket "hjelp, hjelp" og klort han i ansiktet. 

Jeg håper det er Abilify som er årsaken til dette. Det er noe av det verste jeg har opplevd i hele mitt liv, med unntak av noen mer alvorlig ting, selvfølgelig. Fryktelig skremmende og ubehagelig. 

Noen der ute med liknende erfaringer? Betyr dette at jeg bør forsøke en annen medisin? Det frister veldig, da panikkanfallene bare blir verre. 

Endret av franklyscarlet
Skrevet
2 timer siden, franklyscarlet skrev:

Hei!

Jeg har gått på Abilify (5 mg) i to uker. Jeg synes det har gått ganske fint, med unntak av at jeg har begynt å få panikkangst, noe jeg ikke pleier å slite med. Har andre opplevd det samme? 

Angstanfallene har pleid å være slik på dagtid:
"Noe" setter i gang anfallet. For eksempel en rar smak i munnen, at jeg er sulten, blir litt kald, kjenner en slags murring i brystet, oppfatter lys som lysere enn vanlig - et eller annet rart. Jeg begynner så å føle at jeg ikke får puste, og at brystet snører seg sammen. Klarer å forstå at dette er angst, og unngår å rope ut om at noen må ringe 113.

På natta er det MYE verre. 
Ta denne natten som eksempel. Et par timer etter at jeg sovnet drømte jeg at hjertet banket kjempefort og ute av kontroll. Prøver desperat å våkne fra drømmen. Når jeg våkner slår altså hjertet veldig fort, men roer seg etter kanskje 10-15 sekunder (ikke sikker). Etter dette lå jeg med ekstrem redsel for å dø, og fulgte nøye med på pulsen. Normal. Da jeg sovnet igjen skjedde det samme. Akkurat i det jeg sovnet begynte hjertet å slå fort, hardt og uregelmessig. Kroppen var paralysert, og jeg er ikke sikker på om  hjertet slo uvanlig, eller om det var en drøm som av del av søvnparalyse. Før jeg klarte å røre meg, kjentes det ut som om hjertet stoppet, og pusten forsvant ut av meg. Ble omsider vekt opp ordentlig av mannen min som sa at jeg hadde hvisket "hjelp, hjelp" og klort han i ansiktet. 

Jeg håper det er Abilify som er årsaken til dette. Det er noe av det verste jeg har opplevd i hele mitt liv, med unntak av noen mer alvorlig ting, selvfølgelig. Fryktelig skremmende og ubehagelig. 

Noen der ute med liknende erfaringer? Betyr dette at jeg bør forsøke en annen medisin? Det frister veldig, da panikkanfallene bare blir verre. 

Jeg har opplevd økt angst på Abilify. Ikke panikkangst slik du er plaget med men mer generell angst og katastrofetanker som står i kø. Hatt en del opplevelser der jeg tror det brenner eller kommer til å brenne og kjenner tydelig lukt av røyk eller kjemikalier. Jeg har vært redd i all verdens situasjoner i den grad at jeg ikke har klart å gjennomføre visse ting. Dette Er betydelig redusert etter at jeg har sluttet med Abilify. 

Håper du finner en grei løsning og kanskje et alternativ som er lettere å leve med. Lykke til :o)

Skrevet

Fikk bittelitt angst i starten, sånn når jeg skulle av bussen  og den var smekkfull (kanskje pga uvant situasjon), men det ga seg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...