Gå til innhold

Finnes det statstikk på om folk blir bedre med psykiatisk behandling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker i forhold til de som ikke har noen form for psykiatisk behandling.

Jeg går ut fra at det vil være forskjell på diagnoser og alvorlighetsgrad.

Jeg tenker spesielt på om lette og middels depresjoner og angst kan i enkelte tilfeller ha best av ingen behandling. At behandlingen sender personen i noe man ikker kommer ut av.

Anonymkode: a7f76...8d0

Skrevet

Her er det noen tall:
Se helt nederst på siden, under Treatment for depression.

http://www.dbsalliance.org/site/PageServer?pagename=education_statistics_depression

• "Up to 80% of those treated for depression show an improvement in their symptoms generally within four to six weeks of beginning medication, psychotherapy, attending support groups or a combination of these treatments.
  • (National Institute of Health, 1998)"

Skrevet

Men hva med de som har tunge diagnoser da? Dissosiativ og skidzofreni og bipolar og sånt. Jeg tror ikke på sånne tall lenger som serveres jeg. Det er så mye dårlig forskning. Tror det bare demper symptomer, og at faktisk ssri er ment å kickstarte hjernen men det er altfor sterkt og folk blir suicidal og psykotiske av det fordi det virker så forskjellig fra person til person. Nei hadde vært fint om det fantes kur for psykisk syke. Dessverre tror jeg mange har blitt skadet i psykologien sin av verden/oppvekst osv. Da kan man ikke bare putte i dem piller.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Kalevaala skrev:

Her er det noen tall:
Se helt nederst på siden, under Treatment for depression.

http://www.dbsalliance.org/site/PageServer?pagename=education_statistics_depression

• "Up to 80% of those treated for depression show an improvement in their symptoms generally within four to six weeks of beginning medication, psychotherapy, attending support groups or a combination of these treatments.
  • (National Institute of Health, 1998)"

Jeg ser at 80 % blir bedre etter å ha startet med medisiner. Jeg har flere ganger selv blirt kortvarig bedre når jeg starter med nye medisiner, så da er jeg vel blandt de 80%. Men jeg er kommet inn i noe jeg aldri kommer ut av. Med mange opp og nedturer jeg ikke takler. Med personlighets endringer som kan være bivirkninger av medisiner, men blir sett på som en del av sykdommen.

Grunnen til at jeg spør nå er ikke for min egen del. Men med disse erfaringer og det jeg ellers har sett mye av, synes jeg det er vanskelig å gi støtte og råd til en av mine nærmeste som har fått behandling. Medisineringen  skal fortsette, men oppfølging skal avsluttet selv om ikke personen er bra.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, kitcat skrev:

Men hva med de som har tunge diagnoser da? Dissosiativ og skidzofreni og bipolar og sånt. Jeg tror ikke på sånne tall lenger som serveres jeg. Det er så mye dårlig forskning. Tror det bare demper symptomer, og at faktisk ssri er ment å kickstarte hjernen men det er altfor sterkt og folk blir suicidal og psykotiske av det fordi det virker så forskjellig fra person til person. Nei hadde vært fint om det fantes kur for psykisk syke. Dessverre tror jeg mange har blitt skadet i psykologien sin av verden/oppvekst osv. Da kan man ikke bare putte i dem piller.

Vi er nok påvirket av både gener, oppvekst og andre påkjenninger i livet. Har du sterke gener for psykiske lidelser tror jeg likevel ikke alle får det. Men det skal mye mindre til før det bryter ut. Derfor trenger ikke alltid oppvekst og påkjenninger ha vært så alvorlige for alle psykisk syke.

Piller er nok enkelte ganger nødvendige. Men de løser nok ikke alle psykiske problem og lidelser. Og da tenker jeg om de også kan gjøre det verre.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at 80 % blir bedre etter å ha startet med medisiner. Jeg har flere ganger selv blirt kortvarig bedre når jeg starter med nye medisiner, så da er jeg vel blandt de 80%. Men jeg er kommet inn i noe jeg aldri kommer ut av. Med mange opp og nedturer jeg ikke takler. Med personlighets endringer som kan være bivirkninger av medisiner, men blir sett på som en del av sykdommen.

Grunnen til at jeg spør nå er ikke for min egen del. Men med disse erfaringer og det jeg ellers har sett mye av, synes jeg det er vanskelig å gi støtte og råd til en av mine nærmeste som har fått behandling. Medisineringen  skal fortsette, men oppfølging skal avsluttet selv om ikke personen er bra.

Akkurat som deg, kan jeg også bare snakke for meg selv og dele min egen erfaring. 
Medisinen hjalp meg til et bedre liv, og det er varig. Det er tre år siden jeg startet med antidepressiva, og jeg ble gradvis bedre over flere måneder, til jeg fikk et helt stabilt og rolig følelsesliv fritt for angst, grubling og depresjoner.  Slik er det fortsatt.  Jeg står på samme dose, og har ikke gjort noen endringer i medisineringen siden starten.

I artikkelen jeg linket til, står det at en vesentlig andel av de som ikke har suksess med medisinsk behandling, har sin årsak i mangelfull oppfyllelse av medsinplanen sin.  Dvs. at man f.eks slutter for tidlig.  Nå vet jeg jo ingenting om hvordan dette er for deg, men har du brukt medisinene du har fått hele tiden?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Kalevaala skrev:

Akkurat som deg, kan jeg også bare snakke for meg selv og dele min egen erfaring. 
Medisinen hjalp meg til et bedre liv, og det er varig. Det er tre år siden jeg startet med antidepressiva, og jeg ble gradvis bedre over flere måneder, til jeg fikk et helt stabilt og rolig følelsesliv fritt for angst, grubling og depresjoner.  Slik er det fortsatt.  Jeg står på samme dose, og har ikke gjort noen endringer i medisineringen siden starten.

I artikkelen jeg linket til, står det at en vesentlig andel av de som ikke har suksess med medisinsk behandling, har sin årsak i mangelfull oppfyllelse av medsinplanen sin.  Dvs. at man f.eks slutter for tidlig.  Nå vet jeg jo ingenting om hvordan dette er for deg, men har du brukt medisinene du har fått hele tiden?

Det har blitt gjort endringer når medisinene mister effekt, eller bivirkninger er større enn effekten.

Skrevet

Er bedre, men savner mani og kontakt med Gud så skal droppe å ta depot neste gang!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes nasjonale og internasjonale behandlingsretningslinjer for de fleste psykiske lidelser. Anbefalingene bygger på vitenskapelige studier som påviser positiv effekt av behandlingen. Uten slik tung dokumentasjon vil en behandling ikke bli anbefalt.

Ja, milde og moderate depresjoner samt angstlidelser blir klart bedre av riktig behandling.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det finnes nasjonale og internasjonale behandlingsretningslinjer for de fleste psykiske lidelser. Anbefalingene bygger på vitenskapelige studier som påviser positiv effekt av behandlingen. Uten slik tung dokumentasjon vil en behandling ikke bli anbefalt.

Ja, milde og moderate depresjoner samt angstlidelser blir klart bedre av riktig behandling.

Går studiene på langvarig effekt?Over måneder og år?

Skrevet

Den langvarige effekten over måneder og år er i hovedsak avhengig av hvilke valg pasienten gjør i denne tiden.

Ved F33, tilbakevendende depresjon, vil f. eks. de som fortsetter med AD ha en tilbakefallsrate som bare er 25% av det de har som slutter med AD.

En av "mine" BP-pasienter valgte å slutte med AP mot mitt råd. Det gikk bra en stund. Så valgte vedkommende å begynne med nattarbeid. Igjen mot mitt sterke råd. Det måtte gå galt. Etter en måned var manien i full blomst.

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Annkarin skrev:

Er bedre, men savner mani og kontakt med Gud så skal droppe å ta depot neste gang!

Selv om du savner noe, så skjønner jeg ikke at du vil deg selv så vondt at du vil bli syk igjen.

Jeg tror de fleste sykdommer, både psykiske og somatiske vil kunne gi redusert livskvalitet. Da blir spørsmålet hvilke behandling eller ikke behandling som likevel gir best livskvalitet. Når jeg har lest dine innlegg så tviler jeg på at de tingene du savner vil kunne oppveie en ny sykdomsperiode. og hva gjør det med dine nærmeste når du blir syk?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Den langvarige effekten over måneder og år er i hovedsak avhengig av hvilke valg pasienten gjør i denne tiden.

Ved F33, tilbakevendende depresjon, vil f. eks. de som fortsetter med AD ha en tilbakefallsrate som bare er 25% av det de har som slutter med AD.

En av "mine" BP-pasienter valgte å slutte med AP mot mitt råd. Det gikk bra en stund. Så valgte vedkommende å begynne med nattarbeid. Igjen mot mitt sterke råd. Det måtte gå galt. Etter en måned var manien i full blomst.

Dette har jeg lurt på mange ganger; hvorfor slutter folk med medisiner, forekommer det mest i psykiatrien? Ville folk sluttet om medisiner var det som holdt folk i live også?

Anonymkode: 16331...a65

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg lurt på mange ganger; hvorfor slutter folk med medisiner, forekommer det mest i psykiatrien? Ville folk sluttet om medisiner var det som holdt folk i live også?

Anonymkode: 16331...a65

Det er nok mange grunner for at folk slutter med medisiner. Er bivirkningene større enn effekt har det ofte liten hensikt å fortsette. Men så er det det vi tror er bivirkninger, men som skyldes andre ting.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du savner noe, så skjønner jeg ikke at du vil deg selv så vondt at du vil bli syk igjen.

Jeg tror de fleste sykdommer, både psykiske og somatiske vil kunne gi redusert livskvalitet. Da blir spørsmålet hvilke behandling eller ikke behandling som likevel gir best livskvalitet. Når jeg har lest dine innlegg så tviler jeg på at de tingene du savner vil kunne oppveie en ny sykdomsperiode. og hva gjør det med dine nærmeste når du blir syk?

Jeg har ingen nærmeste 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg gjorde ingen endringer med medisinen som gjorde meg stabil i et halvt år. Likevel begynte den å miste mye av sin effekt. 

Skrevet

Problemstilingen er den samme i somatikken, men jeg har aldri hørt noen foreslå at vi ikke skal behandle tilbakefall av angina pectoris, kols eller diabetes med den begrunnelse at de ikke blir varig bra/frisk.

Skrevet

Vet du at jeg gidder ikke engang lese ekspertsvarene i denne tråden. Det du snakker om internasjonale retningslinjer og slikt det er et uverdig dårlig ondt system som trykker ned folk i søla istedet for å gi dem faktisk H.J.E.L.P i en severe livskrise og dere regelerett LYVER til "pasienene - om diagnoser, "behandlingsforløp" prognoser og alt mulig.  Dette kommer dere tydeligvis unna med i åresvis. Sannheten er at ikke en eneste person blir stilt ansvarlig uansett hvor mye dritt og feilbehandling og mishandling som skjer "pasienten". Og det i en "vitenskapsdisipli" som har lobotomert og sterilisert og tvangsinternert og leflet med mennesker i åresvis. Dere burde fornye dere og skjerpe dere og gro inn en spire av HÅP i mishandlingen dere bedriver istedet for å avvise mennesker i krise og behandle dem nedlatende og stappe dem fulle av legemidler. Psykiatrien har ikke gjort noenting for meg og forsterket mitt syn på det finnes mest av slemme og dårlige mennesker der ute.

Skrevet

Og hva tror dere egentlig SENDER folks inn i psykiatrien. Jo nettopp, for mange; SLEMME mennesker og onde handlinger og vonde opplevelser og alt mulig. Så kommer psykiatrien og bare knuser folk i tillegg!!!!!!!!!!!!!!! Tusen takk for at dere bare forsterket inntrykket mitt ang at det er flest slemme og onde mennesker i psykiatrien også og i verden generlt. Her vet man ikke hva psykiatri er for noe og så er det en stor vits av løgner og bedrag og de forkler hele driten med at de "ønsker å hjelpe mennesker" mens dere tvangsmedisinierer folk og overhodet ikke lytter til de!!!!!!!!!!!!!!!! Nei seriøst. Dere gjør SÅ mye galt og urett mot mennesker som har det supervanskelig i seg selv og inni seg selv, og dere må snart begynner å skjønne at HVIS DERE NOENGANG VIRKELIG ØNSKET Å HJELPE NOENSOMHELST OG IKKE BARE SITTER DER OG SYNSE OG FÅ LØNN HØY LØNN OG UTRADERE MENNESKEVERDET TIL FOLK SOM OM DERE NOENGANG ØNSKET Å HJELPE NOEN så måtte dere SETT DET MENNESKET OG LYTTET TIL DET. Dere gjør faktisk stikk motsatt og presser alle gjennom en mølje og tar fra dem menneskeverdet og håpet deres. Styggedom seriøst.

Skrevet

Noen ønsker dessverre ikke å få sine meninger forstyrret av fakta. Det må vi bare akseptere.

Eller som en kamerat sier: "Noen har tenkt de tankene de har tenkt å tenke".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...