Gå til innhold

Ang. utskriving etter innleggelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

To av de jeg var innlagt sammen med ble utskrevet når det var helt åpenbart at de behøvde å være der lenger. Hun ene kuttet pulsårene, ble hentet av ambulanse, fikk behandling på sykehus noen timer og så rett tilbake på avdelingen. Dagen etter ble hun utskrevet fra avdelingen...!?!? Hun andre var hjemme på perm, blandet piller og alkohol og kom tilbake rimelig sjuk. Samme dag hun var tilbake på avdelingen ble hun utskrevet. Jeg og flere med meg skjønte ingenting.

Dette var en åpen, frivillig døgnpost. Men hvorfor ble disse to utskrevet når de trengte å være der som mest? Hva er filosofien bak? Hva tenker psykiatrien på her?

En teori jeg har er at folk blir utskrevet når de ikke greier å følge reglene. Eller at de er for syke til å håndtere friheten. Men da burde de jo blitt overflyttet til tvungent psykisk helsevern. Men det er vel ikke lov? Disse to ble iallefall utskrevet og reiste rett hjem uten noen til å passe på seg. Synes dette er veldig rart, og jeg greier ikke å slutte å tenke på det. 

Er en innlagt (om enn frivillig) for suicidalitet, så må de vel regne med at personen nettopp er suicidal og kan komme til å finne på å gjøre selvmordsforsøk. Er det en regel som sier at hvis en gjør et selvmordsforsøk mens en er innlagt, så kan en ikke være der lenger? Er det fordi psykiatrien ikke tør å ta ansvar for at slikt ikke skal skje? At de ikke vil ha det på sin kappe om noen lykkes? 

Opplys meg, anyone!

Anonymkode: 2259b...c88

Skrevet

Hvis de ikke er tvangsinnlagt så kan de vel kreve å bli utskrevet?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Hvis de ikke er tvangsinnlagt så kan de vel kreve å bli utskrevet?

Ja, det kan man. Men jeg fikk forståelsen av at begge disse to jeg nevnte ønsket å være der lenger. For begge følte seg veldig avvist og sviktet da de ble utskrevet og måtte reise.

AnonymBruker
Skrevet

Det er utagering og da har man brutt vilkårene for å få være innlagt frivillig

Anonymkode: 7a06c...2a6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er utagering og da har man brutt vilkårene for å få være innlagt frivillig

Så siden det ikke er lov (?) å overføre folk direkte fra frivillig til tvang, så sender de heller disse pasientene hjem og overlater dem til seg selv?! Noe er riv ruskende galt med det systemet! 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så siden det ikke er lov (?) å overføre folk direkte fra frivillig til tvang, så sender de heller disse pasientene hjem og overlater dem til seg selv?! Noe er riv ruskende galt med det systemet! 

Det er lov, blitt overført fra frivillig til tvang selv under manisk psykose

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gis ansvar for eget liv

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gis ansvar for eget liv

Ja, det er vel sånn. Uansett, nå orker jeg ikke å bruke mer tid på å tenke på dette. Jeg får heller stole på at de riktige avgjørelsene ble tatt. Håper iallefall at de fremdeles lever og at de en gang kan greie å nyttiggjøre seg hjelpen de får og bli friske/bedre.

Og først nå ser jeg at overskriften er rimelig teit. Det skulle heller ha stått "Utskriving etter selvmordsforsøk", men det går ikke an å rette på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...