Gå til innhold

Hvordan snu tankegangen uten profesjonell hjelp? Eller er denne mannen farlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ett par år tilbake var jeg utro mot en feil mann. Jeg var ung og dum, og med denne kombinasjonen var det et faktum. Han fant så klart ut av dette og kastet meg på dør. 

Senere i tid, fant eksen min ut hvem han fyren var og han har tydeligvis oppsøkt han og slo han nesten ihjel. Meg rørte han ikke. Jeg ble oppringt av politiet og kalt inn til avhør. Da forstod jeg hva som hadde skjedd. Gjennom bekjente fant jeg også ut at han prøvde å ta livet sitt. Faren hans døde noen måneder etter så det ble for mye for han. 

Den dag idag sliter jeg. Jeg har dårlig samvittighet og angst. Tør ikke få meg ny kjæreste pga jeg er redd eksen min vil finne ut hvem det er og banke han også. Eller meg. Det som eksen min gjorde mot han andre fyren var skremmende. Og jeg er redd han vil gjøre det igjen mot meg eller min familie. Det er ett par år siden alt sammen og jeg håper han har lagt alt bak seg, men noen ganger tenker jeg for mye. Tenker kanskje at han planlegger noe mot meg. Det at han var i stand til å gjøre noe så grusomt mot en person. Jeg var nok ikke noe bedre da jeg var utro, men jeg var i det minste ikke voldelig mot noen. Han brukte også vold i fylla, men det var "bare" ett par ganger da han dummet seg ut på fylla og dro meg etter håret rundt hele leiligheten. Han har drept et kjæledyr fordi den tisset i sengen og han virkelig generelt ustabil. Jeg har nå anskaffet meg pepperspray og installert alarm i huset med nødalarm. Hva mer kan jeg gjøre for å føle meg tryggere? Hvordan slutte å tenke de værste tingene? Han prøvde å ta kontakt senere i tid, men var ikke truende da. Hvordan vet jeg at jeg er "trygg" og at detter OVER. Jeg har vært redd denne mannen hele vårt samliv, og er er mer enn 3 år, turde ikke gå fra han i frykt for hva han kan finne på. Og hver gang vi kranglet drakk han seg full og var stygg mot meg. Jeg vil ha livet mitt tilbake. 

Anonymkode: fffe0...192

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du ikke nok svar på Kvinneguiden?

Anonymkode: 229ab...4e7

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du ikke nok svar på Kvinneguiden?

Anonymkode: 229ab...4e7

Er det sånne som deg på kvinneguiden så er det ikke rart hun ville spørre en annen plass

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For å vurdere voldsrisiko bruker en oftest det anerkjente HCR-20.

Det enkeltitem som mer enn noe sier noe om voldsrisiko i fremtiden er tidligere voldsbruk. Det har han gjort gjentatt ganger mot deg og mot denne mannen. I tillegg har han høyst sannsynlig en personlighetsforstyrrelse ut fra det du skriver. Han har også noen trekk fra psykopati og sannsynligvis rusmisbruk. Så ja, voldsrisiko er forhøyet. Hvor mye kan jeg ikke si ut fra de opplysningene du gir.

Er han i stabile forhold nå? (Ny, fast partner, fast jobb, rusfri). Det er av betydning for vurderingen.

Du kan be politiet om en uttalelse. Er han stadig en av deres kunder, eller er han ukjent for dem bortsett fra episoden for tre år siden?

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det enkeltitem som mer enn noe sier noe om voldsrisiko i fremtiden er tidligere voldsbruk. Det har han gjort gjentatt ganger mot deg og mot denne mannen. I tillegg har han høyst sannsynlig en personlighetsforstyrrelse ut fra det du skriver. Han har også noen trekk fra psykopati og sannsynligvis rusmisbruk. Så ja, voldsrisiko er forhøyet. Hvor mye kan jeg ikke si ut fra de opplysningene du gir.

Er han i stabile forhold nå? (Ny, fast partner, fast jobb, rusfri). Det er av betydning for vurderingen.

Du kan be politiet om en uttalelse. Er han stadig en av deres kunder, eller er han ukjent for dem bortsett fra episoden for tre år siden?

Nei, han er ikke i stabilt forhold. Han er heller ikke rusfri. Altså han bruker ikke narkotika men han drikker alkohol ofte. HCR-20 hvordan får man vurdert dette? Må man til politiet for å vurdere? Han har ikke gjort meg noe å de to årene da, er jeg fremdeles ikke trygg med tanke på hans bagrunn? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan ikke få utført HCR-20.

Derimot kan politiets erfaring med han de siste tre år være nyttig for å vurdere voldsrisiko.

Skrevet

Da fikk du samme svar av NHD som du fikk av meg på samliv-forumet.

Tar du tak i dette nå?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Tar du tak i dette nå?

Meg også. Håper hun følger disse anbefalingene. 

Anonymkode: 347dd...d68

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg lurer også på om jeg kan gå til politiet anonymt, eller blir han kontaktet og får vite at jeg har vært hos politiet pga han? Da kan jo det provosere han. 

Han har ikke vært voldelig gjentatte ganger mot han andre mannen. Kun meg. Blir ikke risikoen mindre for hvert år som går? Eller har jeg nå forhøyet risiko for resten av livet for at en psykopatisk eks kommer på døren?

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Tar du tak i dette nå?

Jeg har bestilt time til psykolog. Men jeg ser ikke for meg at det skal hjelpe. Så lenge denne mannen lever så er jeg redd han og slikt blir det bare 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på om jeg kan gå til politiet anonymt, eller blir han kontaktet og får vite at jeg har vært hos politiet pga han? Da kan jo det provosere han. 

Han har ikke vært voldelig gjentatte ganger mot han andre mannen. Kun meg. Blir ikke risikoen mindre for hvert år som går? Eller har jeg nå forhøyet risiko for resten av livet for at en psykopatisk eks kommer på døren?

Jeg fikk hjelp av politiet, og voldsalarm. Det fikk ikke han vite. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk hjelp av politiet, og voldsalarm. Det fikk ikke han vite. 

Voldsalarm varer vel bare 6 måneder av gangen ikke sant? Det er to år siden alt sammen. Da er jeg vel ikke "kvalifisert" til å få alarm. Har alarm i huset da, og pepperspray. Er vel bedre enn ingenting? Har du vært utsatt for vold også?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voldsalarm varer vel bare 6 måneder av gangen ikke sant? Det er to år siden alt sammen. Da er jeg vel ikke "kvalifisert" til å få alarm. Har alarm i huset da, og pepperspray. Er vel bedre enn ingenting? Har du vært utsatt for vold også?

Det kan hende du er kvalifisert for voldsalarm. 

Her jeg bor er det en person i politiet som driver med slike saker. Hvis det er slik der du bor, kan du bestille deg time og snakke med vedkommede, det gjorde jeg. Tror kanskje du kan finne noe info om det på politiets nettsider. De er veldig opptatt av slike saker, så jeg er sukker på at du vil bli tatt alvorlig. 

Ja, jeg ble utsatt for vold. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ringe og bestille time. Men vet ikke. Vil ikke virke gal heller. To år uten trusler eller vold så skal jeg først nå oppsøke politiet. Virker litt ulogisk. Men er så redd at det er sikkert like greit.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, du er lei ja. Beklager, men da får du la være å svare noe som helst? Ignorere kanskje? Du eier ikke Internett og man skriver det man vil. Når det er sagt så ja, jeg tenker på eksen min fordi jeg er REDD han, ikke noe annet. Han har slått ned en fyr ja, men han var voldelig mot meg også.

ja jeg er lei fordi jeg er ganske druknet i egne problemer her og sitter og ponderer min adskilte skjebne fra tvillingsjelen min jeg nå da. synes også du har mast noe fryktelig om det der på kg og alle vurderte det at du ikke trengte å være redd han mere. fordi du har ny type nå og sånt. men nå er ikke jeg deg da så jeg synes det er innmari merkelig at du henger deg opp i han fyren nå. men er kanskje sånn det er med senvirkninger og ettervirkninger, det vet jeg litt om selv pga jeg har hatt en stalker som trakasserte meg psykisk  i åresvis.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ringe og bestille time. Men vet ikke. Vil ikke virke gal heller. To år uten trusler eller vold så skal jeg først nå oppsøke politiet. Virker litt ulogisk. Men er så redd at det er sikkert like greit.

Du vil ikke virke gal - tvert om. Ta med deg innlegget ditt og NHD sitt om det kan hjelpe deg. 

Skjønner at dtte er vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, kitcat skrev:

ja jeg er lei fordi jeg er ganske druknet i egne problemer her og sitter og ponderer min adskilte skjebne fra tvillingsjelen min jeg nå da. synes også du har mast noe fryktelig om det der på kg og alle vurderte det at du ikke trengte å være redd han mere. fordi du har ny type nå og sånt. men nå er ikke jeg deg da så jeg synes det er innmari merkelig at du henger deg opp i han fyren nå. men er kanskje sånn det er med senvirkninger og ettervirkninger, det vet jeg litt om selv pga jeg har hatt en stalker som trakasserte meg psykisk  i åresvis.

Leit å høre at du ble utsatt for dette. Var du like redd som meg? Hvilken hjelp fikk du? 

I følge ekspertsvar så er det forhøyet risiko for min del. Hva tenker du om det da? Hvem var det som plaget deg?

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke virke gal - tvert om. Ta med deg innlegget ditt og NHD sitt om det kan hjelpe deg. 

Skjønner at dtte er vanskelig. 

Jeg kan jo drøfte det med psykologen min først da. Om han mener det er nødvendig å gå til politiet. 

Men at jeg har pepperspray og alarm i huset hjelper vel litt om han skulle komme etter meg?

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan jo drøfte det med psykologen min først da. Om han mener det er nødvendig å gå til politiet. 

Men at jeg har pepperspray og alarm i huset hjelper vel litt om han skulle komme etter meg?

Ja, det hjelper. Synes absolutt du skal snakke med psykologen din først. Hn kjenner deg bedre enn NHD og oss andre. 

Lykke til. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...