Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes


Buggi

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 34 uke. På de siste kontrollene har jeg hatt sukker i urinen. Derfor måtte jeg ta en såkalt sukkerbelastningstest. Den viste at jeg fastende hadde en sukkerverdi på 4,5. 2 timer etter at jeg hadde drukket sukkeroppløsning var den på 7,9. Legen min sa den var høy, men innenfor normalverdiene, og at de derfor ikke gjør noe mer. Men jeg har lest at når verdien er over 7 skal det settes i gang tiltak/oppfølging.

Jeg er arvelig belastet med sukkersyke på farssiden, tørster mye om natten og er generelt sliten og trøtt. Nå er jeg bekymret for at legen ikke har tatt dette alvorlig nok. Høyt blodsukker kan visstnok gi alvorlige fosterskader. Er mine bekymringer helt ubegrunnet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Dette er en svært viktig problemstilling. Ved sukker i urinen under svangerskapet skal det gjøres en glukose (sukker)belastning som du har gjennomført. Fasteverdien din er normal. Diabetes i svangerskapet defineres fra verdier lik og over 7,8 mmol/l 2 timer etter inntaket av sukkervannet. Således ligger du på grensen. Det er derfor rimelig å passe litt på kosten (unngå rent sukker og sukkerrike produkter) holde seg fysisk aktiv og få kontrollert blodsukkeret en gang i blant. Du har rett i at behandlingsmålet er blodsukker gjennom døgnet under 7 mmol/l.

Det er greit at du går tilbake til legen din og snakker litt mer om dette. Selv om man ligger på grensen koster det lite å være forsiktig. Risikoen for at du skal få høye blodsukkerverdier i løpet av resten av svangerskapet er små.

"For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt. rådføre deg med legen din."

Lykke til videre.

Hilsen Stein Vaaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...