Gå til innhold

Uprofesjonelt ? Noen kritiske bemerkninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var innlagt på psykiatrisk ble en autoritær lege sint på meg da jeg foreslo hva han kunne skrive i journal .. Gikk ut og smalt igjen døren ! Synes dette var uprofesjonelt eller er det ok å bli så provosert ? Han sa " tror du jeg kan diktere hva jeg skal skrive ?".

Dette var på en avd hvor innleggekse skjedde via legevakt .  De virket generelt strenge , uvennlige og adferdsterapeutiske . Følte meg svært foraktet .Er det forresten lov å ikke opplyse muntlig om tvang ,og få beskjed om det i posten noen dager ( Evt uke) senere ? Jeg ble rystet over at jeg hadde vært på tvang og slapp ut av annen lege etter en stund . Synes synd på andre som kanskje ikke klarte å argumentere seg ut.. Virket som de anså folk for å være veldig syke der( kan jeg ha blitt plassert på psykose avd uten at jeg ble opplyst om det ?) 

Anonymkode: 794f8...2eb

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var innlagt på psykiatrisk ble en autoritær lege sint på meg da jeg foreslo hva han kunne skrive i journal .. Gikk ut og smalt igjen døren ! Synes dette var uprofesjonelt eller er det ok å bli så provosert ? Han sa " tror du jeg kan diktere hva jeg skal skrive ?".

Dette var på en avd hvor innleggekse skjedde via legevakt .  De virket generelt strenge , uvennlige og adferdsterapeutiske . Følte meg svært foraktet .Er det forresten lov å ikke opplyse muntlig om tvang ,og få beskjed om det i posten noen dager ( Evt uke) senere ? Jeg ble rystet over at jeg hadde vært på tvang og slapp ut av annen lege etter en stund . Synes synd på andre som kanskje ikke klarte å argumentere seg ut.. Virket som de anså folk for å være veldig syke der( kan jeg ha blitt plassert på psykose avd uten at jeg ble opplyst om det ?) 

Var det du som var så sinna i et annet innlegg her på dol? I så fall kan jeg forstå ditt sinne i den tråden. Hvis ikke så se bort fra dette. 

Anonymkode: 6f8df...a4d

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det du som var så sinna i et annet innlegg her på dol? I så fall kan jeg forstå ditt sinne i den tråden. Hvis ikke så se bort fra dette. 

Anonymkode: 6f8df...a4d

Nei - ikke delt noe om denne erfaringen tidligere . 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den som innlegges på tvang skal få informasjon om dette straks tvang er besluttet.

De fleste innlegges på akuttavdelinger som har pasienter med ulike diagnoser, også psykoser. Etter min erfaring er det sjelden at personer uten velkjent psykoselidelse tvangsinnlegges direkte på psykoseavdelinger.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den legen virka meget forstyrret selv. Burde nok hatt behandling med medisiner og div. annet. Det hadde vært morsomt og sagt det rett til ham. *knegg*

Anonymkode: 646e8...33a

Skrevet

Jeg synes det virket uprofesjonelt, men jeg synes også at det bør være en forståelse for at leger bare er mennesker de også. 

Generelt synes jeg at kravene til såkalte autoritetspersoner (være seg leder, lege, lærer, politi, enhver rolle som har en maktposisjon ovenfor en annen), er vesentlig strengere enn kravene de som stiller krav, stiller til seg selv. I en lege-pasient-rolle så har pasienten også et ganske stort ansvar, blant annet om å gjøre det legen forteller. På skolen har elevene ansvar for å møte opp, følge med og gjøre lekser, på jobb har man ansvar for å møte opp i tide, skikket til jobb, og utøve jobben sin på en god måte. Men det er det ikke alle som tenker på, dessverre. Hvis autoritetspersonen i et øyeblikk av oppgitthet får en reaksjon, så er det fort helt krise.

Et eksempel fra før helgen. Får en SMS med beklagelser om at vedkommendes lønn kom tre timer forsinket. Besvarte denne med "men du leverte meg timelister mange timer forsinket, til tross for at jeg purret på deg ved fire anledninger".  Et godt eksempel på at man stiller store krav til såkalte autoriteter, men mindre krav til seg selv.

En digresjon, selvsagt. Ja, jeg er enig i at dette var upassende av legen din, men ha forståelse for at også legen din kan ha en dårlig dag. Det er ikke verdens undergang. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja , legen kunne selvsagt ha en dårlig dag , alternativt var det veldig provoserende å bli møtt med argumentasjon ( kverulens blir det gjerne omskrevet til i psykiatrien ;);)Kan koke over for oss alle , men helst ikke på jobb med mennesker slik jeg ser det. Hadde en svært dårlig dag selv også.  Var nokså på hugget , men var ikke uhøflig (i det minste )Sykepleier som var med virket å bli litt beskjemmet over denne oppførselen. 

En annen side av saken var at vedkommende kunne mistenkes for å ha et dårlig kvinne syn. Dette ønsker jeg ikke fokusere på da det kan bidra til mistro mot etniske leger. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...