Gå til innhold

Øyekontakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser man folk rett i øynene når man prater eller litt omkring nese, munn? Deres meninger 👍

Litt intenst rett i øynene synes jeg!

Anonymkode: 58ba7...737

Skrevet

Jeg har blitt oppdratt sånn ca "se på meg når jeg snakker til deg!" Men jeg ser ikke folk i øya hele tiden. Om jeg later som at jeg følger med så ser jeg på ansiktet til personen, ikke rett i øynene, men sørger for øyekontakt innimellom som en slags bekreftelse på at jeg jeg hører på. Det folk ikke vet er at jeg da mest sannsynlig ikke får med meg et ord av hva som blir sagt. Skal jeg følge med så er det best for meg om jeg ser rett ned, der er det færrest forstyrrelser, men jeg ser for meg at folk da kan tro at jeg ikke hører.

Skrevet

Jeg tror det er vanlig å se folk rett i øyene når en kommuniserer, , men inn i mellom så må jeg for min del se litt ned eller til siden en kort stund for å konsentrere meg mer om de tanker jeg skal legge frem. Tror dette er nokså gjengs for en del, er det ikke det ? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er for min del naturlig å se i øye området, nese og munn av og til og helt vekk for å tenke. Av og til kan jeg se direkte i øynene også når vi sitter veldig nærme eller at jeg skal si noe veldig viktig. Kan føles ganske intenst til tider.. Men det er sikkert fordi jeg er litt usikker på hva som er rett og galt. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 6. august 2016 at 1.16, Trine skrev:

Jeg har blitt oppdratt sånn ca "se på meg når jeg snakker til deg!" Men jeg ser ikke folk i øya hele tiden. Om jeg later som at jeg følger med så ser jeg på ansiktet til personen, ikke rett i øynene, men sørger for øyekontakt innimellom som en slags bekreftelse på at jeg jeg hører på. Det folk ikke vet er at jeg da mest sannsynlig ikke får med meg et ord av hva som blir sagt. Skal jeg følge med så er det best for meg om jeg ser rett ned, der er det færrest forstyrrelser, men jeg ser for meg at folk da kan tro at jeg ikke hører.

Hva er årsaken til at du ikke klarer å se på de å samtidig lytte? Jeg sliter med det samme. Får virkelig angst.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er årsaken til at du ikke klarer å se på de å samtidig lytte? Jeg sliter med det samme. Får virkelig angst.

Jeg blir så fokusert på hvor jeg skal se eller jeg henger meg så opp i noe jeg ser at jeg glemmer å høre hva som blir sagt. Det er ikke angst som er problemet mitt, bare at jeg begynner å tenke på helt andre ting enn å følge med på hva som blir sagt. Tenker på hvordan den andre personen oppfatter det når jeg ser på han/henne. Eller på kvisa vedkommende har på nesa. Eller ett eller annet annet ;) Hva er det som gjør at du får angst av å se på personen du prater med?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Trine skrev:

Jeg blir så fokusert på hvor jeg skal se eller jeg henger meg så opp i noe jeg ser at jeg glemmer å høre hva som blir sagt. Det er ikke angst som er problemet mitt, bare at jeg begynner å tenke på helt andre ting enn å følge med på hva som blir sagt. Tenker på hvordan den andre personen oppfatter det når jeg ser på han/henne. Eller på kvisa vedkommende har på nesa. Eller ett eller annet annet ;) Hva er det som gjør at du får angst av å se på personen du prater med?

Ok, jeg også tenker mye på hvordan personen oppfatter meg når jeg ser på dem. Og dette fører til angst. Og så er jeg usikker på om det er rett å se i øynene eller om det er bedre å se mellom øynene og munn/nese. 

Veldig slitsomt å tenke på dette hele tiden så håper det blir bedre med tiden. Sikkert best å se rett i øynene men det fører til sterkt ubehag så da blir det å flytte blikket til andre steder i ansiktet. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg også tenker mye på hvordan personen oppfatter meg når jeg ser på dem. Og dette fører til angst. Og så er jeg usikker på om det er rett å se i øynene eller om det er bedre å se mellom øynene og munn/nese. 

Veldig slitsomt å tenke på dette hele tiden så håper det blir bedre med tiden. Sikkert best å se rett i øynene men det fører til sterkt ubehag så da blir det å flytte blikket til andre steder i ansiktet. 

Kan du ikke prøve å se hvor andre fester blikket når de prater med deg? Jeg har egentlig aldri tenkt på å gjøre det. Men da kanskje du finner ut hva andre gjør, så kan du gjøre det samme. Jeg tror ikke det er vanlig å se andre inn i øynene hele tiden mens man prater.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Trine skrev:

Kan du ikke prøve å se hvor andre fester blikket når de prater med deg? Jeg har egentlig aldri tenkt på å gjøre det. Men da kanskje du finner ut hva andre gjør, så kan du gjøre det samme. Jeg tror ikke det er vanlig å se andre inn i øynene hele tiden mens man prater.

Jeg har sett etter det og det er egentlig veldig forskjellig.

jeg får sikkert bare tenke at jeg kan se hvor jeg vill å så får jeg satse på at den ekle følelsen roer seg etterhvert. Jeg trodde man skulle se rett i øynene i mange år men fikk aldri den gode kontakten der så da sa min psykolog at jeg skulle se litt andre steder i ansiktet. Da begynte jeg og se på munn og nese og rett og slett veksle litt. Var veldig merkelig å begynne med det men tror det er dette som er riktig😀 Får øve litt. Mye alkohol er hvertfall ikke bra når det kommer til angst for blikkontakt. Tror det var mye festing som førte til angsten. Uten at jeg tenkte at alkohol var så skadelig for følelse livet og nærver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...