Gå til innhold

Hvordan komme ut av "systemet" til psykopaten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en veldig manipulerende person. Han er heldigvis en eks samboer av meg nå. Vi har ingen felles barn, men likevel tar han kontakt i ny og ne. Han skriver alt fra det han skulle ønske han gjorde annerledes både i forhold med meg og generelt til ubetydelige ting. 

Det er 5 år siden jeg flyttet fra han. Etter et halvt år begynte han å sende mail. I begynnelsen var det faktisk kjekt å prate med han, vi var tross alt gode venner selv om det ble slutt. Var kjekt å høre hva han hadde oppnådd i livet osv. Og det virket som om han fikk livet på rett kjøl for en gangs skyld. Så traff jeg en mann og ble gravid, dette fortalte jeg da til eksem min og avsluttet kontakten helt. Dette godtok han og vi ønsket hverandre lykke til osv. Halvt år etter tar han kontakt på nytt. Husker ikke hva deg gjaldt med vi pratet i lag på mail enda en gang og igjen har jeg sagt at dette er ikke riktig med kontakt så jeg sa jeg ikke ville ha flere mail. Så tok jeg kontakt selv da. Det burde jeg ikke gjort. Da var han tydeligvis akkurat kommet ut av fengsel og var glad jeg skrev. Var helt umulig å avslutte samtalen. Han maste og maste. Jeg angret som en hund på at jeg sendte mail til han. Jeg vil ikke si hvorfor jeg gjorde det, men han tok det som en invitasjon til prat. Jeg avsluttet samtalen igjen. Og da skrev han at han elsket meg så høyt og alltid kom til å gjøre det og bla bla. Kjente jeg ble kvalm. Jeg trodde ikke han hadde noen følelser for meg igjen. Så halvt år igjen etterpå tar han kontakt på nytt. Var noe dame trøbbel denne gangen og han ønsket råd og støtte. Han har ikke vært så veldig snill med henne på fylla, tydeligvis. Denne gangen ble jeg redd. Jeg ba han om ikke sende meg fleremail (venter barn nr 2 nå) og sa var faktisk litt steng. Jeg trodde jeg var tydelig nok de forrige gangene. Jeg var ikke sint da jeg skrev siste mailen, men bestemt. Hadde ikke lyst å hisse han opp på noen måter. 

Så nå har det gått 3 måneder siden sist kontakt. Og jeg håper virkelig at han tok hintet nå. Kjenner det er litt ubehagelig situasjon. Jeg vil ikke blokkere han. Ennå. Jeg vil se at han faktisk har såpass respekt at han lar meg være nå. Men tror det må gå ett år eller to før jeg er helt sikker på at han ikke tar kontakt. Siden det gikk ca 6 måneder mellom hver gang. Og han er så flink å snakke for seg. Han skriver på en sånn diplomatisk måte at man må bare svare eller lure på hva han mente. Jeg prøvde å ikke svare sist, men lå og fikk ikke sove fordi jeg ble så usikker på hva om har skjedd med han og damen. Han mente hun er psyko osv. 

Dette ble langt og rotete innlegg, men håper noen tar seg tid og vil gi noen anbefalinger her. Jeg vet jo egentlig det at jeg burde ikke svart og blokkert mannen på alle sosiale medier, og at jeg burde iallfall ikke ta kontakt med han selv. Han tok det som om jeg fortsatt hadde følelser for han. Det kan jeg med hånden på hjerte si at jeg ikke har. Og har ikke hatt på mange år. Eneste følelse jeg har nå når det gjelder han, er bekymring og ubehagelighet.

Anonymkode: c7518...4d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker på om han kvalifiserer for psykopati. Men en ting er klart for meg: du forvirrer han ved å ha kontakt med han. Avslutt all kontakt og gå videre i livet ditt. Ikke svar han når han tar kontakt. Lykke til. 

Anonymkode: 94b42...04e

AnonymBruker
Skrevet

Det er måten han var på før vi ble i lag, og mens vi var i lag. Jeg sier ikke at han er en psykopat, vel kanskje jeg var for hard med ordene, men en eller annen form for forstyrrelse hadde han. Det er grunnen til at jeg stakk fra han. For når jeg ble eldre forstod jeg at det fører ikke til noe godt.

Skrevet

Jeg tror det beste du kan gjøre her, er fullstendig ignorering av alle henvendelser.  Ikke svar på mail, SMS, telefon, messenger, snap etc.  Ingenting.  Ever.

Skrevet

jeg klarer ikke å ha kontakt med manipulerende personer i livet mitt. du inviterer de hjem i uvitende tilstand så  viser det seg at de er ulver i fåreklær og folk som lyver til meg holder tilbake informasjon driver doubled messages eller oppviser hat og grums og faenskap. de kutter jeg ut tvert. ovverraskende mange som bedriver sånt og det føles fantastisk å bli kvitt de. de er energyvampyrer og projiserer sin psyke over på man og man har det MYE bedre uten de. beste valg jeg har tatt noengang å kutte ut sånne folk fra livet mitt. føles som man kan puste og leve uten sånne drittfolk i livet sitt. nei manipulering er ondskap. seriøst.

AnonymBruker
Skrevet

Det var så mye med denne mannen at jeg tør ikke nevne alt. Enkelte ting blir man gjenkjent for. Så jeg holder kjeft om det meste. Jeg har troen på at han slutter å ta kontakt etterkvart. Jeg skal ikke svare han på flere henvendelser. Aldri. Uansett hva. Og så er jeg veldig spent på om han vil vise såpass respekt at han lar meg være i fred. Jeg brukte ordet psykopat, men kanskje er det ikke så gale ennå. Men han har noen trekk, dessverre  og jeg merket det fra dag 1 vi var på date. Men jeg ble så glad i denne mannen, nettopp fordi han var ikke som alle andre, han var spesiel. Og selv om han mente at han ikke ville ha noe forhold, visste jeg at han var glad i meg så det ble oss til slutt. Hadde jeg gått ifra han tidligere så kunne jeg spart meg for mye faenskap, men det er lettere sagt nå i ettertid. Jeg er glad det er over. Men han "eier" tankene mine fremdeles, og jeg håper jeg klarer å bli kvitt han helt. Foreløpig er jeg fortsatt i "systemet"hans. Å det å ikke svare han mer er kanskje effektiv måte å bli kvitt han på. Men jeg er redd å gjøre han sint ved å ignorere han. Men hjelper det virkelig å la være å svare? Slipper han taket til slutt tro?

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var så mye med denne mannen at jeg tør ikke nevne alt. Enkelte ting blir man gjenkjent for. Så jeg holder kjeft om det meste. Jeg har troen på at han slutter å ta kontakt etterkvart. Jeg skal ikke svare han på flere henvendelser. Aldri. Uansett hva. Og så er jeg veldig spent på om han vil vise såpass respekt at han lar meg være i fred. Jeg brukte ordet psykopat, men kanskje er det ikke så gale ennå. Men han har noen trekk, dessverre  og jeg merket det fra dag 1 vi var på date. Men jeg ble så glad i denne mannen, nettopp fordi han var ikke som alle andre, han var spesiel. Og selv om han mente at han ikke ville ha noe forhold, visste jeg at han var glad i meg så det ble oss til slutt. Hadde jeg gått ifra han tidligere så kunne jeg spart meg for mye faenskap, men det er lettere sagt nå i ettertid. Jeg er glad det er over. Men han "eier" tankene mine fremdeles, og jeg håper jeg klarer å bli kvitt han helt. Foreløpig er jeg fortsatt i "systemet"hans. Å det å ikke svare han mer er kanskje effektiv måte å bli kvitt han på. Men jeg er redd å gjøre han sint ved å ignorere han. Men hjelper det virkelig å la være å svare? Slipper han taket til slutt tro?

Ja, til slutt så gir han opp. 

Gjest Gargamel
Skrevet

Det var en liten bisetning jeg la merke til "da var han tydeligvis akkurat kommet ut av fengsel"...

Hvis ikke det får varsellampene til å blinke så vet ikke jeg.

Nei, du får kutte ut all kontakt. Du risikerer å lage problemer i forholdet til mannen din hvis du har masse hemmelig kontakt med en ex.

Skrevet

Jeg forstår ikke helt bekymringene. Om han hadde vært farlig så ville du vel ikke hatt han på sosiale medier? Så det at du ikke vil blokkere han fordi du vil han skal vise respekt. Hvorfor er det så viktig for deg at en mann du aldri mer skal ha kontakt med respekterer deg. Jeg må si det høres litt ut som at du liker oppmerksomheten fra denne fyren, men at du ikke vil innrømme det og derfor heller prøver å få han til å fremstå som psykopat. Jeg ser at du skriver det er mye du ikke kan skrive her. Men foreløpig så er det absolutt ingenting av det du har skrevet som får denne mannen til å virke hverken gal eller spesiell.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Trine skrev:

Jeg forstår ikke helt bekymringene. Om han hadde vært farlig så ville du vel ikke hatt han på sosiale medier? Så det at du ikke vil blokkere han fordi du vil han skal vise respekt. Hvorfor er det så viktig for deg at en mann du aldri mer skal ha kontakt med respekterer deg. Jeg må si det høres litt ut som at du liker oppmerksomheten fra denne fyren, men at du ikke vil innrømme det og derfor heller prøver å få han til å fremstå som psykopat. Jeg ser at du skriver det er mye du ikke kan skrive her. Men foreløpig så er det absolutt ingenting av det du har skrevet som får denne mannen til å virke hverken gal eller spesiell.

Du fikk med deg at han har sittet i fengsel?

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og i det øyeblikket du fikk vite det skulle du umiddelbart blokkert ham på samtlige sosiale media. Du har to små barn du har ansvaret for. Voks opp og glem denne dusten fullstendig. Er du litt smigret over at han fremdeles husker deg og påstår han elsker deg?

Skrevet (endret)

Du må bare bestemme deg for at du ikke klarer, ja ikke vil være inni hans system som river jeg ned. Jeg regner med at du ikke er sperret inne noe sted ? Ja det er selvfølgelig lettere sagt en gjort.

Endret av FGT
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen. Jeg angret VELDIG på at jeg sendte han mail og tok kontakt. Såg på det som vennskap, ikke noe mer. Vi har kjent hverandre i over 20 år. Da han sa det han sa, at det var noe bråk ett par ganger som han måtte sitte inne for, fikk jeg skikkelig dårlig følelse. For jeg mistenkte han for å være en voldelig fyr, men kunne ikke bekrefte det fordi han gjorde aldri meg noe. 

Og nei. Jeg liker ikke den oppmerksomheten fra han. Ikke på den måten. Jeg visste ikke at han hadde følelser for meg, noe han tydeligvis har. Jeg har han ikke på sosiale medier, han er slettet fra alt. Men ikke blokkert. Jeg vil ikke blokkere han i tilfelle det provoserer han på noen måter. Men jeg vil gi han en sjanse til å slutte å skrive til meg uten at jeg må foreta noe mer for å holde han vekke. Skriver han mer så SKAL jeg blokkere han og aldri svare han. Jeg burde ikke ha kontakt med han. Det ser jeg selv nå. Håper bare på at det er ikke for sent å bryte ut. Vi har hatt hverandre så lenge i livene våre at jeg føler han ikke vil gi slipp på meg, men jeg er ikke interessert i å ha kontakt med en voldelig eks. Psykopat er han kanskje ikke nei, men han er ikke bra for noen egentlig. Og jeg vet ikke om han noensinne vil bli helt "normal". 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mange har sittet i fengsel, det gjør dem ikke nødvendigvis farlige fordet. Det står ikke hvorfor han har sittet inne, for alt vi vet er det bare en fartsbot han ikke har betalt.

Gjest Gargamel
Skrevet
6 minutter siden, Trine skrev:

Ja, mange har sittet i fengsel, det gjør dem ikke nødvendigvis farlige fordet. Det står ikke hvorfor han har sittet inne, for alt vi vet er det bare en fartsbot han ikke har betalt.

Ja, hvis han bor i Texas. Han trenger ikke være voldelig eller farlig, men det skal litt til å måtte sone i fengsel i Norge. Han må mangle noen sikringer. 

Skrevet
1 minutt siden, Gargamel skrev:

Ja, hvis han bor i Texas. Han trenger ikke være voldelig eller farlig, men det skal litt til å måtte sone i fengsel i Norge. Han må mangle noen sikringer. 

Neida, om de ikke klarer å få dratt inn pengene så blir fengsel alternativet. Tviler ikke på at fyren mangler noen sikringer, men ut ifra hva ts skriver så ser jeg ingen grunn til at hun skal frykte denne personen. Jeg har en følelse av at hun lager et større nummer ut av dette enn hva som er nødvendig.

Nicklusheletida
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en veldig manipulerende person. Han er heldigvis en eks samboer av meg nå. Vi har ingen felles barn, men likevel tar han kontakt i ny og ne. Han skriver alt fra det han skulle ønske han gjorde annerledes både i forhold med meg og generelt til ubetydelige ting. 

Det er 5 år siden jeg flyttet fra han. Etter et halvt år begynte han å sende mail. I begynnelsen var det faktisk kjekt å prate med han, vi var tross alt gode venner selv om det ble slutt. Var kjekt å høre hva han hadde oppnådd i livet osv. Og det virket som om han fikk livet på rett kjøl for en gangs skyld. Så traff jeg en mann og ble gravid, dette fortalte jeg da til eksem min og avsluttet kontakten helt. Dette godtok han og vi ønsket hverandre lykke til osv. Halvt år etter tar han kontakt på nytt. Husker ikke hva deg gjaldt med vi pratet i lag på mail enda en gang og igjen har jeg sagt at dette er ikke riktig med kontakt så jeg sa jeg ikke ville ha flere mail. Så tok jeg kontakt selv da. Det burde jeg ikke gjort. Da var han tydeligvis akkurat kommet ut av fengsel og var glad jeg skrev. Var helt umulig å avslutte samtalen. Han maste og maste. Jeg angret som en hund på at jeg sendte mail til han. Jeg vil ikke si hvorfor jeg gjorde det, men han tok det som en invitasjon til prat. Jeg avsluttet samtalen igjen. Og da skrev han at han elsket meg så høyt og alltid kom til å gjøre det og bla bla. Kjente jeg ble kvalm. Jeg trodde ikke han hadde noen følelser for meg igjen. Så halvt år igjen etterpå tar han kontakt på nytt. Var noe dame trøbbel denne gangen og han ønsket råd og støtte. Han har ikke vært så veldig snill med henne på fylla, tydeligvis. Denne gangen ble jeg redd. Jeg ba han om ikke sende meg fleremail (venter barn nr 2 nå) og sa var faktisk litt steng. Jeg trodde jeg var tydelig nok de forrige gangene. Jeg var ikke sint da jeg skrev siste mailen, men bestemt. Hadde ikke lyst å hisse han opp på noen måter. 

Så nå har det gått 3 måneder siden sist kontakt. Og jeg håper virkelig at han tok hintet nå. Kjenner det er litt ubehagelig situasjon. Jeg vil ikke blokkere han. Ennå. Jeg vil se at han faktisk har såpass respekt at han lar meg være nå. Men tror det må gå ett år eller to før jeg er helt sikker på at han ikke tar kontakt. Siden det gikk ca 6 måneder mellom hver gang. Og han er så flink å snakke for seg. Han skriver på en sånn diplomatisk måte at man må bare svare eller lure på hva han mente. Jeg prøvde å ikke svare sist, men lå og fikk ikke sove fordi jeg ble så usikker på hva om har skjedd med han og damen. Han mente hun er psyko osv. 

Dette ble langt og rotete innlegg, men håper noen tar seg tid og vil gi noen anbefalinger her. Jeg vet jo egentlig det at jeg burde ikke svart og blokkert mannen på alle sosiale medier, og at jeg burde iallfall ikke ta kontakt med han selv. Han tok det som om jeg fortsatt hadde følelser for han. Det kan jeg med hånden på hjerte si at jeg ikke har. Og har ikke hatt på mange år. Eneste følelse jeg har nå når det gjelder han, er bekymring og ubehagelighet.

Først må du bestemme deg _ skikkelig _ for om du vil ut av « systemet.»

Når du har bestemt deg for det, tror jeg saken er ganske enkel. Tror ikke denne mannen vil forfølge deg om ikke du innimellom gir han lillefingeren.

Det er ingenting som tilsier at han kan være farlig for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Han har sittet inne for vold. Han ble dømt for alvorlig legemsbeskadigelse. Så det er ikke bare bare dette her. Jeg er ikke redd han sånn sett, ikke ennå. Men at han kontakter meg hele tiden tyder på at jeg er fortsatt i "systemet" hans.

takk for alle råd. Jeg vil nok ta dette på alvor nå, siden jeg har en familie å ta meg av. Mannen min vet at eksem er litt kontaktsøkende men han vet ikke at det er snakk om så mye kontakt. Nå som sagt, har det vært stille i ett par måneder. Så håper å aldri høre i fra han. Jeg er bare litt skeptisk. Dersom jeg slutter å svare kan det kanskje provosere frem sinne hos han. Han har et sinneproblem og det har han slitt med hele livet. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Han har sittet inne for vold. Han ble dømt for alvorlig legemsbeskadigelse. Så det er ikke bare bare dette her. Jeg er ikke redd han sånn sett, ikke ennå. Men at han kontakter meg hele tiden tyder på at jeg er fortsatt i "systemet" hans.

takk for alle råd. Jeg vil nok ta dette på alvor nå, siden jeg har en familie å ta meg av. Mannen min vet at eksem er litt kontaktsøkende men han vet ikke at det er snakk om så mye kontakt. Nå som sagt, har det vært stille i ett par måneder. Så håper å aldri høre i fra han. Jeg er bare litt skeptisk. Dersom jeg slutter å svare kan det kanskje provosere frem sinne hos han. Han har et sinneproblem og det har han slitt med hele livet. 

Men han har jo ikke tatt kontakt etter at du ga tydelig beskjed om at han ikke skulle det. Du trenger jo ikke tenke på hva som skjer om du ikke svarer så lenge det faktisk ikke er noe å svare på.

AnonymBruker
Skrevet

Har bare så utrolig dårlig følelse når det gjelder han. Og han skrev jo ett par ganger selv etter jeg sa jeg ikke ville ha kontakt. Så denne gangen var jeg enda mer tydeligere og ba han om å ikke sende flere mail, så får vi da se om han faktisk gir seg denne gangen. Min egen feil at han er sånn siden jeg tok kontakt med han en gang. Han er jo tydeligvis en voldelig mann, som jeg vil holde meg langt vekke fra. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...