Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor jeg fikk avslag på søknad om behandling ved DPS. Jeg har tidligere vært pasient der. Begrunnelsen var at det ikke var nye eller alvorlige symptomer som tilsier ny behandling. Avgjørelsen var signert samme dag som jeg var til fastlegen for å ta opp dette. Jeg lurer på om det er fordi de har begynt å mene at jeg bare finner på ting, av det jeg sier til dem. Hvorfor skal de gi behandling om jeg bare finner på ting? En behandler jeg hadde for noen år siden sa "det var en god historie", når jeg fortalte om noe; "har du en til". Kanskje det er dette de alltid har ment, men bare har gitt meg behandling og trygd fordi det var lettvint eller at de ikke var 100% sikre.

Så nå, så tenker de kanskje "nå har han fått det han kom for (trygd), da skal ikke vi bruke mer ressurser på dette".

Anonymkode: e4df2...e9e

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som det ikke er meningen at man skal spørre om ting direkte eller rett ut. Hvis man f.eks. spør om man er psykopat, så sier alle "nei, da ville du ikke lurt på om du er psykopat". Men det er noe med at folk ikke er tøffe nok til å si det de mener, med tanke på andres følelser. Det virker som meningen er at man bare skal "ta hintet". Er det typisk psykopater å aldri "ta hintet"? Slik at de må få det inn med teskje, eller bankes inn, at man manipulerer?

Samme hvis jeg spør "systemet" om jeg svindler trygd. De sier såklart at jeg ikke gjør det. Men hva de mener, det er en annen sak. Jeg syns det er vanskelig med at det ikke er noen rammer, man skal liksom ha integritet selv, og ikke bare ta utgangspunkt i hva som er bokstavelig eller vedtatt.

Tror jeg manglet rammer i oppveksten. Har utviklet meg feil... trenger ikke være konebanker eller torpedo for å være psykopat.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som det ikke er meningen at man skal spørre om ting direkte eller rett ut. Hvis man f.eks. spør om man er psykopat, så sier alle "nei, da ville du ikke lurt på om du er psykopat". Men det er noe med at folk ikke er tøffe nok til å si det de mener, med tanke på andres følelser. Det virker som meningen er at man bare skal "ta hintet". Er det typisk psykopater å aldri "ta hintet"? Slik at de må få det inn med teskje, eller bankes inn, at man manipulerer?

Samme hvis jeg spør "systemet" om jeg svindler trygd. De sier såklart at jeg ikke gjør det.

Hvorfor i alle dager skulle de gjøre det?

Anonymkode: c36d5...3f2

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor i alle dager skulle de gjøre det?

Fordi de har empati? Folk flest er snille.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de har empati? Folk flest er snille.

De følger nok "reglene". NAV er strenge.

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

De følger nok "reglene". NAV er strenge.

Hvis man har manipulert dem, til å tro at man er en snill og forsiktig fyr som har krav på trygd, men de likevel har en mistanke, men som de ikke kan ta opp, fordi konsekvensene av det er drastiske, hvis f.eks. man har manipulert til at man har en psykotisk lidelse - hvis de da begynner å ta opp at de mener man svindler trygd, eller bare finner på ting å si, det er noe som kan være veldig alvorlig hvis de tar feil i sine mistanker. Så det er et dilemma for dem.

Gjest Kanuttius
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor jeg fikk avslag på søknad om behandling ved DPS. Jeg har tidligere vært pasient der. Begrunnelsen var at det ikke var nye eller alvorlige symptomer som tilsier ny behandling. Avgjørelsen var signert samme dag som jeg var til fastlegen for å ta opp dette. Jeg lurer på om det er fordi de har begynt å mene at jeg bare finner på ting, av det jeg sier til dem. Hvorfor skal de gi behandling om jeg bare finner på ting? En behandler jeg hadde for noen år siden sa "det var en god historie", når jeg fortalte om noe; "har du en til". Kanskje det er dette de alltid har ment, men bare har gitt meg behandling og trygd fordi det var lettvint eller at de ikke var 100% sikre.

Så nå, så tenker de kanskje "nå har han fått det han kom for (trygd), da skal ikke vi bruke mer ressurser på dette".

Jeg har vert på dps to ganger og mottatt behandling med ca 15 år mellom. Siste gang var jeg ikke syk men trengte litt hjelp til å bearbeide og finne balansen igjen etter to tøffe år (skulle nok heller hatt dps hjelp to år tidligere). Når jeg nå har bedt om å bli henvist til dps så fikk jeg til svar at "der er det bare de tyngste som kommer inn nå" så jeg blir sendt til privat psykolog i stede (må reise en time hver vei dit) pluss at jeg kan søke meg inn til kommunens lavterskeltilbud (som brukes mest av de som er uføre pga psyken). Kanskje det stemmer som min lege sa at vi må være mye sykere nå enn før for å komme inn på dps.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har manipulert dem, til å tro at man er en snill og forsiktig fyr som har krav på trygd, men de likevel har en mistanke, men som de ikke kan ta opp, fordi konsekvensene av det er drastiske, hvis f.eks. man har manipulert til at man har en psykotisk lidelse - hvis de da begynner å ta opp at de mener man svindler trygd, eller bare finner på ting å si, det er noe som kan være veldig alvorlig hvis de tar feil i sine mistanker. Så det er et dilemma for dem.

Mulig det, men hvis man har manipulert dem og lykkes, burde man vel være fornøyd med tingenes tilstand?

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er nok sannheten. Men jeg kommer til å endre oppfatning, fordi ingen klarer å støtte meg i dette, eller komme med bekreftelser. Det er bare løgner i verden, basert på snillhet fra noen, og sjakkspill fra andre.

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Mulig det, men hvis man har manipulert dem og lykkes, burde man vel være fornøyd med tingenes tilstand?

Tror ingen er fornøyde med tingenes tilstand. Alle tror gresset er grønnere på den andre siden, og alle kjeder vettet av seg. Noen holder ut, andre ikke.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ingen er fornøyde med tingenes tilstand. Alle tror gresset er grønnere på den andre siden, og alle kjeder vettet av seg. Noen holder ut, andre ikke.

Sant nok, men skal ha sterk psyke for å orke ikke jobbe.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kjenner ikke dette konkrete tilfellet, men kan svare generelt.

Den vanligste årsaken til avslag for pasienter som har vært inne til behandling i flere omganger, er at en vurderer at en ikke kommer lenger. Vanligvis har de forutgående behandlingsseriene ikke ført til særlig fremgang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...