Gå til innhold

NHD: Tilstrekkelig behandling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror du at det er tilstrekkelig kun å medisineres med Quetiapin når man har bp2?

Jeg tar 250 mg depot daglig. Erfaringsmessig; er det nok i lengden?

Takknemlig for svar.

Anonymkode: c3d68...973

Skrevet
Den 9.8.2016 at 10.47, AnonymBruker skrev:

Tror du at det er tilstrekkelig kun å medisineres med Quetiapin når man har bp2?

Jeg tar 250 mg depot daglig. Erfaringsmessig; er det nok i lengden?

Takknemlig for svar.

Har nå også et AD i tillegg, men tenkte at det kanskje ikke er nødvendig. For kanskje quetiapin kan gjøre susen alene, uten dette AD samtidig. Blæh, jeg liker ikke å ta noen form for medisiner egentlig. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er erfaringene frem til nå som er avgjørende. Hvorfor fikk du et AD i tillegg?

Skrevet
34 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er erfaringene frem til nå som er avgjørende. Hvorfor fikk du et AD i tillegg?

Opprinnelig hadde jeg quetiapin, lamictal og cipralex mot bp2. Sluttet på dem i mars måned (autoseponerte). I løpet av en nylig innleggelse (pga depresjon/suicidalitet) ble jeg satt på quetiapin 250 mg depot og 20 mg cipralex. Psykiateren nevnte av en eller annen ikke at jeg skulle begynne med lamictal igjen. 

Og jeg tenker nå at jeg kanskje heller ikke trenger denne cipralexen eller noen annen AD. Men siden det er depresjonene som er hovedproblemet, bør jeg vel kanskje ta det? 

PS! Da jeg nevnte erfaring i hovedinnlegget, mente jeg din erfaring ift bp2 og quetiapin monoterapi, ikke min. ;)

Skrevet

I dette tilfellet er det din erfaring som betyr mest.

Ved BP2 begynner en med monoterapi enten med Lamictal eller Seroquel/quetiapin. Dersom pasienten holder seg frisk, endrer en ikke på medisinen. Da er den tilstrekkelig.

Dersom personen på monoterapi (og høy nok serumkonsentrasjon) likevel får tilbakefall, må en vurdere å legge til nok en medisin. Da kan en f.eks. legge til et AD ved depresjon. Vanligvis vil en da forsøke en nedtrapping og seponering 6 mnd etter at depresjonen er borte. Skulle det da komme tilbakefall, kan en sette inn AD igjen og denne gangen behandle svært lenge.

Å autoseponere tre ulike medisiner brått, er å be om å bli syk.

Skrevet
19 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I dette tilfellet er det din erfaring som betyr mest.

Ved BP2 begynner en med monoterapi enten med Lamictal eller Seroquel/quetiapin. Dersom pasienten holder seg frisk, endrer en ikke på medisinen. Da er den tilstrekkelig.

Dersom personen på monoterapi (og høy nok serumkonsentrasjon) likevel får tilbakefall, må en vurdere å legge til nok en medisin. Da kan en f.eks. legge til et AD ved depresjon. Vanligvis vil en da forsøke en nedtrapping og seponering 6 mnd etter at depresjonen er borte. Skulle det da komme tilbakefall, kan en sette inn AD igjen og denne gangen behandle svært lenge.

Å autoseponere tre ulike medisiner brått, er å be om å bli syk.

Tusen takk for svar. Jeg er blitt en del klokere nå ;) Bare lurer på en ting til, og det er om det går greit å gå direkte fra cipralex over til wellbutrin? Legen på dps hvor jeg går nå nevnte wellbutrin for at jeg skal bli mer "virksom" og ikke så daff.  Takk igjen! :)

Skrevet

Det går greit, men jeg anbefaler to ukers overlapp (den tiden du bruker 150 mg før du øker til 300 mg).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...