Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når en er frivillig innlagt på akuttpost psykiatrisk kan da helsepersonell der vedta å tilintetgjøre beslaglagte gjenstander uten å informere pasienten? Tenker da at pasienten ikke får vite noe ei heller om klagemuligheter før etter utskrivelsen. Tenker ikke på våpen og rusmidler.

Endret av aa-k-j
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

§ 4-7.Beslag

Den faglig ansvarlige kan vedta at rusmidler, legemidler, skadelige stoffer, rømningshjelpemidler og farlige gjenstander som blir funnet ved inngrep som nevnt i §§ 4-5 fjerde ledd og 4-6, skal beslaglegges. Den faglig ansvarlige kan dessuten vedta at rusmidler, legemidler, skadelige stoffer eller farlige gjenstander som vedkommende ikke rettmessig kan inneha, skal tilintetgjøres.

Vedtaket skal nedtegnes uten opphold. Pasienten eller hans eller hennes nærmeste pårørende kan påklage vedtaket til kontrollkommisjonen. Vedtak om tilintetgjøring kan ikke gjennomføres før klagesaken er avgjort.

Som du ser, kan beslag gjøres etter vedtak. Vedtaket skal gjøres kjent for pasienten som har klagerett.

Tilintetgjøring kan ikke gjøres før klagesaken er avgjort dersom pasienten klager. Klage har såkalt "oppsettende virkning". Om din fremstilling er korrekt, har sykehuset brutt loven.

Skrevet

Fikk vedtaket i posten over en uke etter innleggelsen. Eneste informasjonen jeg fikk. 

Skrevet
1 minutt siden, aa-k-j skrev:

Fikk vedtaket i posten over en uke etter innleggelsen. Eneste informasjonen jeg fikk. 

Og de første gangene jeg var innlagt ransaket de kofferten min, det er vel ikke lov? Jeg var der frivillig? Det gjorde de ikke siste gangen jeg var innlagt, de bare spurte om jeg hadde skarpe gjenstander. 

Skrevet

Etterlyste tingene nesten en uke etter innleggelsen. Da nektet de kjennskap til det for så å få brev noen dager senere. Syntes det virket merkelig. 

Skrevet (endret)
30 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

§ 4-7.Beslag

Den faglig ansvarlige kan vedta at rusmidler, legemidler, skadelige stoffer, rømningshjelpemidler og farlige gjenstander som blir funnet ved inngrep som nevnt i §§ 4-5 fjerde ledd og 4-6, skal beslaglegges. Den faglig ansvarlige kan dessuten vedta at rusmidler, legemidler, skadelige stoffer eller farlige gjenstander som vedkommende ikke rettmessig kan inneha, skal tilintetgjøres.

Vedtaket skal nedtegnes uten opphold. Pasienten eller hans eller hennes nærmeste pårørende kan påklage vedtaket til kontrollkommisjonen. Vedtak om tilintetgjøring kan ikke gjennomføres før klagesaken er avgjort.

Som du ser, kan beslag gjøres etter vedtak. Vedtaket skal gjøres kjent for pasienten som har klagerett.

Tilintetgjøring kan ikke gjøres før klagesaken er avgjort dersom pasienten klager. Klage har såkalt "oppsettende virkning". Om din fremstilling er korrekt, har sykehuset brutt loven.

Hva menes egentlig med at vedtak skal nedtegnes uten opphold? Etterlyste tingene 5 dager etter innleggelsen og da nektet de kjennskap til det for så å få vedtak i posten 4 dager etter det igjen. Vedtaket ble sendt som A-post. 

Endret av aa-k-j
Skrevet

Vedtaket krever 3 skriv: Vedtaksskjema i journal. Journalnotat med begrunnelse og beskrivelse i legejournal. Notat i "Tvangsprotokoll".

"Uten opphold" betyr i praksis umiddelbart dersom "Den faglig ansvarlige" er på jobb. Hvis ikke betyr det tidlig neste morgen/formiddag.

Uansett skal pasienten informeres om vedtaket og klageadgangen umiddelbart (muntlig).

Skrevet

Jaha så da har de brutt loven da. Er det nok å klage til avdelingen eller må jeg til kontrollkomisjonen?

Skrevet

Du kan klage til hvem du vil: Avdelingen, KKom, Fylkeslegen.

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Takk for svar. Setter pris på det :)

Skrevet
6 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Tvangsprotokol? Jeg var innlagt frivillig. 

Skrevet
6 timer siden, aa-k-j skrev:

Tvangsprotokol? Jeg var innlagt frivillig. 

Ja, men beslag og tilintetgjøring var vel ikke frivillig.

Skrevet

Det er, det var i hvert fall  vanlig rutine å å sjekke personlige eiendeler når en kommer inn på rommet . Husker at  jeg hadde noe kosttilskudd og en boks  med noe pulver, tror det var taremel. Den åpnet hun å luktet på det. Ellers var det ikke noe mer en det .Syns bare det hele var litt komisk

Skrevet (endret)
48 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, men beslag og tilintetgjøring var vel ikke frivillig.

Beslag var frivillig, men ikke tilintetgjørelse. Altså sa meg villig i beslag. 

Endret av aa-k-j
Skrevet

Ok. Ikke heng deg opp i dette med "Tvangsprotokoll". Det er et sidespor. Med tilintetgjørelse uten samtykke krever vedtak, og vedtaket skulle vært nedtegnet i denne protokollen.

Skrevet

Okey. Uff vet ikke om jeg tør flere innleggelser nå hvis det innebære å miste ting som betyr mye for en :-(

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ok. Ikke heng deg opp i dette med "Tvangsprotokoll". Det er et sidespor. Med tilintetgjørelse uten samtykke krever vedtak, og vedtaket skulle vært nedtegnet i denne protokollen.

Har snakket med de og gjenstandene ble destruert før vedtaket ble skrevet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...