Gå til innhold

Innleggelser for å komme seg bort og slappe av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er med i en gruppe på Facebook om psykisk helse, og jeg leser at det er flere som har faste, planlagte innleggelser for å slappe av da de ikke klarer det hjemme med familien sin (mann/kone/barn). Noen på akuttavd. 

Er det slik det fungerer? 

Anonymkode: 67c37...3fa

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Muligens på noen DPS, men det er ikke slik det skal fungere.

Skrevet

Kanskje de har behov for å omtale det på den måten? Kanskje ikke alltid like kjekt å faktisk si høyt (selv til likesinnede) at en ikke alltid mestrer livet i enkelte perioder. 

Skrevet
40 minutter siden, Cilien skrev:

Kanskje de har behov for å omtale det på den måten? Kanskje ikke alltid like kjekt å faktisk si høyt (selv til likesinnede) at en ikke alltid mestrer livet i enkelte perioder. 

Det tror jeg ikke i dette tilfellet.. De er veldig åpne i den gruppa til tross for at de står frem med fullt navn osv. Har mange ganger tenkt at folk i denne gruppa virker mye sykere enn brukere på dol, og jeg beundrer åpenheten deres. 

Anonymkode: 67c37...3fa

Gjest Kanuttius
Skrevet

Er det den som heter psykisk helse? Trodde den gruppa var ett sted for hjelp til selvhjelp og gjerne artikler om sykdommer osv men jeg ble skuffet der ja. Ble nesten litt skremt av så se på...

Skrevet

Er mangel på døgnplasser så er nok ikke mulig med innleggelse bare for å "slappe av litt", er selv veldig syk og kunne tenke meg ett opphold, men siden jeg ikke er psykotisk eller til fare for meg selv eller andre så har jeg fått avslag alle steder jeg har søkt.

Anonymkode: 6f178...37f

Skrevet

Den muligheten har jeg med brukerstyrt plass. Er beregnet for de som kjenner psykdommen sin godt og en må ha vært innlagt tidligere på samme plass/avdeling.  Jeg har ikke benyttet meg av denne ennå for vil helst bruke den når det virkelig er nødvendig. 

Ulempen med brukerstyrt plass er at en ikke får behandling, men kun bruke tid på seg selv og komme til hektene igjen. Der jeg har slik plass er det ferie nå og var jo selvfølgelig da jeg trengte det. Typisk.

Skrevet

Jeg synes man bør ta ansvar for psykdommen sin selv og ikke forvente at psykiatrien skal hjelpe på alle utfordringer. Jeg legger meg inn på motell/hotell i noen dager hvor jeg er alene og kan gjøre hva jeg vil og når jeg vil. Dette har nok avverget nok en belastende akuttinnleggelse for meg. Om jeg ikke vil følge matrytmene, har jeg med egnet mat selv.

Anonymkode: cae66...572

Gjest Kanuttius
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes man bør ta ansvar for psykdommen sin selv og ikke forvente at psykiatrien skal hjelpe på alle utfordringer. Jeg legger meg inn på motell/hotell i noen dager hvor jeg er alene og kan gjøre hva jeg vil og når jeg vil. Dette har nok avverget nok en belastende akuttinnleggelse for meg. Om jeg ikke vil følge matrytmene, har jeg med egnet mat selv.

Hotell kunne kanskje vert en løsning for flere men mange av de som er såpass syke har lav inntekt. Jeg kunne nok lagt meg på hotell og grått ut men det er tvilsomt at økonomien er enig selv om jeg har fast jobb.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig der. Jeg ber om hjelp om det er nødvendig og har fulgt rådene jeg har fått. Dessverre så har ingenting hjulpet bortsett fra de få akuttinnleggelsene jeg har hatt. Prøver ellers bare å gjøre mitt beste :-)

Skrevet

Jeg har og hørt om pasienter som er innlagt til faste tider, vet ikke hvorfor det er sånn jeg. 

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg har og hørt om pasienter som er innlagt til faste tider, vet ikke hvorfor det er sånn jeg. 

Har jeg og hørt om og søkte om det på DPSet, men her er det byttet ut med brukerstyrt plass så fikk det istedenfor. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, aa-k-j skrev:

Har jeg og hørt om og søkte om det på DPSet, men her er det byttet ut med brukerstyrt plass så fikk det istedenfor. 

Ok. Kunne tenkt meg brukerstyrt plass, det skal jeg ta opp med sykepleieren. Da er man der bare noen dager sant? 

Skrevet
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Ok. Kunne tenkt meg brukerstyrt plass, det skal jeg ta opp med sykepleieren. Da er man der bare noen dager sant? 

Får man brukerstyrt plass kan man (iallfall her jeg bor) være der i 1-5 dager. Jeg søkte via fastlegen. 

Skrevet
1 minutt siden, aa-k-j skrev:

Får man brukerstyrt plass kan man (iallfall her jeg bor) være der i 1-5 dager. Jeg søkte via fastlegen. 

Ok. Kanskje jeg og må gå via fastlegen, får høre med sykepleieren. Han må vel vite sånt. 

Skrevet

Men husk at du må ha vært innlagt tidligere der du søker om brukerstyrt plass. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...