Gå til innhold

NHD/ Skjønner ikke hva dette er for noe.. Kontrolltime?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skjønner jeg ingenting. Har blitt "påtvunget" kontrolltime hos fastlegen fordi jeg bruker Imovane. Har brukt det i ca 1 år. 7,5 mg x 1 tablett hver kveld pga problem med søvn.(Har brukt det tidligere år også pga søvn og sykdom). Jeg kjører ikke bil på flerfoldige timer etter at jeg har tatt medisinen men sykler eller tar buss til jobb.

Jeg har holdt meg til 30 pk i måneden.

Hva innebærer en slik kontrolltime? Dette føles litt urettferdig for jeg føler ikke at jeg misbruker medisinen, men at den hjelper meg til å fungere i hverdagen. Jeg står vel ikke i fare for å miste førerkortet?? Om jeg bare slutter med medisinen nå og ikke bestiller ny da trenger jeg vel ikke møte opp på kontrolltimen?

Takknemlig for svar!

Anonymkode: 5c001...2aa

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette betyr at du har en dyktig fastlege som følger opp sine pasienter. Alle som bruker medisin fast, bør treffe legen sin minimum en gang i året.

Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dette betyr at du har en dyktig fastlege som følger opp sine pasienter. Alle som bruker medisin fast, bør treffe legen sin minimum en gang i året.

OK :-) Men kan han "ta" meg på noe?? Har jeg noe å "frykte" Blir bare nervøs for denne innkallelsen siden det er sovemedisin det er snakk om.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

OK :-) Men kan han "ta" meg på noe?? Har jeg noe å "frykte" Blir bare nervøs for denne innkallelsen siden det er sovemedisin det er snakk om.

Les svaret til NHD en gang til :) Der står det mellom linjene at du ikke har noe å frykte. Han vil kun følge deg opp slik dyktige fastleger gjør, ikke ta deg for noe :) 

Anonymkode: 433b1...a70

Skrevet
7 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja skjønner ditt svar. Men hvis jeg bestemmer meg for å slutte helt nå med Imovane "må" jeg uansett møte opp på kontrolltime? Sliter psykisk og økonomisk så en slik kontrolltime virker "skummelt" og økonomisk belastende å betale over 300 kr for noe slikt.. Er 50 % ufør så sliter med å få endene til å møtes..

Vil det være ok å seponere Imovane og droppe kontrolltimen så vil saken være "ute av verden"? Må jeg så klarer jeg meg nok uten Imovane..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du må uansett ikke møte opp til noe. Men om du ikke møter, kan det skje at legen ikke vil skrive ut medisin til deg.

Skrevet

Det verste som skjer er at legen kansikje vil diskutere alternativer til sovemedisin med deg. Uansett tenker jeg det er positivt at legen vil treffe deg, så du får riktig og tilstrekkelig oppfølging. Ingen kan tvinge deg til å møte, men jeg tror personlig det er vel verdt pengene. 

Å bråkutte Imovane vil nok gi deg ubehag og søvnproblemer. Skal du slutte med den etter å ha brukt den over et lengre tidsrom, er det nok bedre å trappe den ned.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja skjønner ditt svar. Men hvis jeg bestemmer meg for å slutte helt nå med Imovane "må" jeg uansett møte opp på kontrolltime? Sliter psykisk og økonomisk så en slik kontrolltime virker "skummelt" og økonomisk belastende å betale over 300 kr for noe slikt.. Er 50 % ufør så sliter med å få endene til å møtes..

Vil det være ok å seponere Imovane og droppe kontrolltimen så vil saken være "ute av verden"? Må jeg så klarer jeg meg nok uten Imovane..

Koster vel ikke over 300 kr for en legetime. Jeg betalte 148 kr sist jeg var hos legen.

Anonymkode: d705b...a61

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...