Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lurer på om jeg kan ha depresjon så hadde virkelig satt pris på litt hjelp nå. Deprimert nesten hele tiden, så og si isolert (bortsett fra en tur på butikken), økte søvnproblemer, angst (til tider sterk), selvmordstanker og generelt sliten. Tok MADRS test (hjemme) og fikk 42 i score og maks på siste spørsmål. Problemet er at jeg tåler ikke AD (får for mye bivirkninger av bare liten dose) og har forsøkt de fleste. Skal snart til legen, men han pleier bare å si at jeg må komme tilbake hvis jeg blir verre. 

Før forrige innleggelsen hadde jeg samtale med AAT på DPS etter henvisning fra legevakten og dagen etter samtale med psyk sykepleier i kommunen, men natten etterpå ble jeg innlagt akutt bl.a pga stor selvmordsfare. Ble senere overført DPS.

Under innleggelsen på DPS måtte utgang etter første døgn klareres med forvakt. Fikk fri utgang siste to dagene. Innlagt 5 dager.

Men hva i all verden kan hjelpe meg nå? Og hvordan få fastlege til å ta meg på alvor?

Har visst blandet pf, men slik jeg er nå er ikke vanlig for meg. Psyk sykepleier hjelper meg ingenting, men så langt har ingen hørt på det. Har også den siste tiden hatt mye mareritt så gruer meg nesten til å sove. 

Endret av aa-k-j
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det som hjelper mot depresjon er

Aktivitet, psykoterapi og antidepressiva. Om dette ikke virker er ECT en mulighet.

Jeg tar utsagn om "tåler ikke medisiner" med en klype salt. Det er et spørsmål om å utholde noe ubehag for å oppnå en stor fordel. Psykisk voksne mennesker tåler vanligvis det.

Etter 33 år i psykiatrien har jeg aldri opplevd at noen av mine pasienter ikke har tålt en eller annen AD.

Skrevet

Er dessverre ikke lette bivirkninger på meg. Vet ikke hvorfor, men slik er det bare. Fungerer dårlig gjør de og. AP i små doser har virket best på meg uten at jeg forstår hvorfor. Er villig til å prøve igjen, men fastlegen vil ikke for han er redd jeg får sterke bivirkninger igjen. Typiske bivirkninger jeg reagerer på er: økt svetting (sliter med overdreven svetting fra før), vektøkning (gikk opp 20 kilo som jeg fremdeles sliter med), en ble jeg nesten manisk av, energiløshet, vann i kroppen og hoven i arm og ansikt. Det er de som har vært mest av. Kom gjerne med forslag om du kommer på noen medisiner jeg kan ta videre til fastlegen. 

Skrevet

Jeg tror du burde fått en grundig utredning hos en psykiater heller enn at fastlegen skal drive og famle rundt. Han kan henvise til poliklinikk ved DPS hvor dette kan gjøres, eller evt. til en privatpraktiserende psykiater med driftsavtale. F.eks. kan det være lurt å ha bipolare lidelser i bakhodet om ikke standard depresjonsbehandling virker tilfredsstillende.

Det slår meg som rart at de har satt en pf-diagnose på deg om du er deprimert, fordi man etter boka ikke skal gjøre dette da depresjonens symptomer blir en feilkilde. Konsekvensen blir feildiagnostisering. (i følge min egen psykiater).

Skrevet
36 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg tror du burde fått en grundig utredning hos en psykiater heller enn at fastlegen skal drive og famle rundt. Han kan henvise til poliklinikk ved DPS hvor dette kan gjøres, eller evt. til en privatpraktiserende psykiater med driftsavtale. F.eks. kan det være lurt å ha bipolare lidelser i bakhodet om ikke standard depresjonsbehandling virker tilfredsstillende.

Det slår meg som rart at de har satt en pf-diagnose på deg om du er deprimert, fordi man etter boka ikke skal gjøre dette da depresjonens symptomer blir en feilkilde. Konsekvensen blir feildiagnostisering. (i følge min egen psykiater).

Er blitt utredet på DPS av psykolog og så vidt jeg forsto ble det konferert med lege også, men er ikke helt sikker.

Forsøkte terapi 2 ganger til ingen nytte, men psykologen presterte å prøve å provosere fram følelsene mine ved å kjefte og feilet big time. Endte meg at jeg lukket meg helt og terapien ble avsluttet. Psykologen innrømmet at å provosere meg sku h*n ikke gjort. 

Skrevet
12 minutter siden, aa-k-j skrev:

Er blitt utredet på DPS av psykolog og så vidt jeg forsto ble det konferert med lege også, men er ikke helt sikker.

Forsøkte terapi 2 ganger til ingen nytte, men psykologen presterte å prøve å provosere fram følelsene mine ved å kjefte og feilet big time. Endte meg at jeg lukket meg helt og terapien ble avsluttet. Psykologen innrømmet at å provosere meg sku h*n ikke gjort. 

På hvilken måte kjeftet hn? Hvordan uttrykte hn seg, og hevet han stemmen? Er du nærtaken og kan ha feiltolket hn? Behandlere skal påpeke, og da kan det oppleves som kjeft hvis man er nærtaken. 2 ganger - hvem ga opp, du eller psykologen?

Anonymkode: d4264...1ac

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte kjeftet hn? Hvordan uttrykte hn seg, og hevet han stemmen? Er du nærtaken og kan ha feiltolket hn? Behandlere skal påpeke, og da kan det oppleves som kjeft hvis man er nærtaken. 2 ganger - hvem ga opp, du eller psykologen?

Anonymkode: d4264...1ac

Var ikke jeg som ga opp nei. Psykologen var ganske høyrøstet og innrømmet selv at det var meningen å provosere. Husker ikke helt hva som ble sagt for er  lenge siden nå. Jeg automatisk lukket meg. Kanskje jeg er nærtagende, men det gir h*n ingen rett til først å provosere for så å avlytte behandlingen fordi jeg tydeligvis ikke reagerte slik h*n ønsket. 

Skrevet

Jeg sliter med å uttrykke følelser for har aldri fått støtte for mine følelser. Har måttet undertrykke følelsene mine i alle år og så skal jeg liksom plutselig snakke om de når jeg ikke engang aner hvordan? 

Gjest Kanuttius
Skrevet
1 time siden, aa-k-j skrev:

Var ikke jeg som ga opp nei. Psykologen var ganske høyrøstet og innrømmet selv at det var meningen å provosere. Husker ikke helt hva som ble sagt for er  lenge siden nå. Jeg automatisk lukket meg. Kanskje jeg er nærtagende, men det gir h*n ingen rett til først å provosere for så å avlytte behandlingen fordi jeg tydeligvis ikke reagerte slik h*n ønsket. 

En slik behandler fikk jeg en gang innenfor det kommunale lavterskeltilbudet. Jeg gikk gråtende derfra og gråt hele veie  hjem. Møtte aldri til neste avtale. Litt motstand er greitt men han hugde hele huet av meg, jeg følte det var på grensen til å bli fysisk truende...best å komme seg bort da. Fikk ny behandler senere og det du fungerte mye bedre.

Skrevet
4 timer siden, BamseLiten skrev:

En slik behandler fikk jeg en gang innenfor det kommunale lavterskeltilbudet. Jeg gikk gråtende derfra og gråt hele veie  hjem. Møtte aldri til neste avtale. Litt motstand er greitt men han hugde hele huet av meg, jeg følte det var på grensen til å bli fysisk truende...best å komme seg bort da. Fikk ny behandler senere og det du fungerte mye bedre.

Sist jeg ble henvist DPS sa de det var godt nok med psykiatrisk sykepleier i kommunen. Gått der i over et år og blir ikke bedre. Skal dit i dag, men jeg får ikke til å fortelle ting så vil avslutte nå. Forresten er det vanlig at psyk sykepleier i kommunen og brukerens fastlege har kontakt ang brukeren? 

Skrevet
Den 12.8.2016 at 6.25, aa-k-j skrev:

Sist jeg ble henvist DPS sa de det var godt nok med psykiatrisk sykepleier i kommunen. Gått der i over et år og blir ikke bedre. Skal dit i dag, men jeg får ikke til å fortelle ting så vil avslutte nå. Forresten er det vanlig at psyk sykepleier i kommunen og brukerens fastlege har kontakt ang brukeren? 

Tror ikke det er unormalt ihvertfall, at sykepleier og fastlege snakker sammen. Sykepleieren jeg gikk til snakket med legen min, men det var fordi jeg sa jeg heller ville at hun skulle snakke med henne enn at jeg skulle det. Jeg fører at en behandler sitter med tanker som ikke nødvendigvis har blitt formidlet til pasienten og derfor kan oppdatere fastlegen bedre enn det pasienten kan.

Nå går jeg til psykiater og hun har fastlegen tatt kontakt med for å passe på at jeg ikke bare får medisiner og blir kastet ut av DPS ;)

Skrevet

Psyk.sykepleier kan ikke uten ditt samtykke snakke med fastlegen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...