Gå til innhold

Kan bipolar type 1 forveksles med did?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nylig bipolar type 1 diagnosen, men nå skal jeg snart utredes for dissosiative lidelser.

Har lest meg litt opp og virker som jeg veksler mye mellom ulike type former dissosiasjon

Noen ganger kan jeg bli helt lammet og ikke i stand til å prate.  Jeg har også en konstant følelse av at ting rundt meg føles uvirkelig og fjernt, men varierer litt hvor intens den følelsen er. Når jeg ser meg selv i speilet, føles det aldri ut som om det er meg. Greier ikke kjenne meg selv igjen i speilet og er usikker på hvem jeg er. Kan ofte bli fjern fordi jeg ikke greier innimellom har problemer med å ta inn sanseinntrykk. Føler at jeg går rundt i en tåke. Har veldig problemer med å huske ting jeg har gjort og skrevet. Er konstant nummen i kroppen, og periodvis helt følelsesløs. Greier skjeldent å føle smerte. Snakker mye med meg selv og føler meg ofte helt nummen følelsesmessig. Har ofte problemer med å kjenner igjen personer rundt meg som jeg har kjent lenge. Blir alltid usikker på om alle minne jeg har om dem egentlig  er ekte og eller om jeg bare snakker med en ukjent. Er alltid usikker på om alld minnene mine er ekte eller bare en drøm. Og jeg føler ikke at jeg kan kjenne meg igjen i mitt eget hus. Har i perioder stemmer i hode. Og får i perioder flashback i form av blodlukt og smerter på kroppen. Noen ganger opplever jeg anfall hvor det virker som alle minnene og opplevelsene mine forsvinner helt vekk, så jeg verken vet hvem jeg er, hva jeg har opplevd eller hvor jeg er.

Har igjennom barndommen vært utsatt for psykisk og fysisk vold. Og jeg føler at jeg henger igjen i fortiden og ikke greier komme meg videre.

Kan det være slik at bipolar kan forveksles med did eller andre dissosiative lidelser?

Anonymkode: 52d02...939

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, jeg synes ikke de kan forveksles.

Skrevet
Den 12.8.2016 at 5.03, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Den 12.8.2016 at 5.03, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Tror du det er en sannsynlighet at jeg har did?

Går det ann ha begge lidelsene samtidig?

Anonymkode: 52d02...939

Skrevet

Du bør få tatt en EEG for å utelukke at "anfallene" ikke har en organisk årsak, få stabilisert den bipolare lidelsen, og deretter utrede om det fremdeles kan være noe som er forenlig med did.

om bipolar lidelse kan du lese her:

http://bipolar2.no/bipolare_lidelser.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...