Gå til innhold

NHD/ Hvordan forvalte 30 Imovane?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker dessverre 7,5 mg x 2,5 tabletter Imovane hver kveld og har brukt det over lengre tid. Har nå ny pakke på 30 stk og vil trappe ned og slutte. Hvordan gjør jeg det best?

Tar 14 mg Cisordinol. Hvor mye bør/kan jeg øke? Har mye uro, katastrofetanker og tankekjør. Har vært oppe i 40 mg før..

Anonymkode: 9c6f9...6db

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forvalte Imovane: Gå ned på 7,5 mg fra i kveld.

Øk Cisordinol til 16 eller 18 mg.

Ta kontakt med psykiater som kjenner deg på mandag.

Skrevet
14 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Forvalte Imovane: Gå ned på 7,5 mg fra i kveld.

Øk Cisordinol til 16 eller 18 mg.

Ta kontakt med psykiater som kjenner deg på mandag.

Jeg har ikke gått til psykiater de siste årene. Da jeg måtte slutte hos han fikk jeg beskjed om å trappe ned Cisordinol på egenhånd. Dette har (selvfølgelig) ikke gått så bra.. Har prøvd å få råd og veiledning hos han flere ganger, men han vil ikke gi meg medisinråd.. Har bipolar 2 lidelse og samarbeidet med fastlegen min er så og si ikke eksisterende.. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er noe som heter "Sørge for-ansvaret".

Om fastlegen din ikke mener seg kompetent til å ta ansvar for din medisinering, har hun en plikt til å henvise deg til spesialisthelsetjenesten.

Spesialisthelsetjenesten/DPS har en plikt til å ta ansvar for medisineringen av en pasient de har satt på Cisordinol. Dette er ikke opp til en enkelt psykiater. Dette er et "systemansvar".

Behandlingen av deg er absolutt ikke akseptabel. OM du vil, kan du ta med mitt svar til fastlegen, DPS-lederen eller til Pasientombudet.

Skrevet
Den 13.8.2016 at 9.02, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er noe som heter "Sørge for-ansvaret".

Om fastlegen din ikke mener seg kompetent til å ta ansvar for din medisinering, har hun en plikt til å henvise deg til spesialisthelsetjenesten.

Spesialisthelsetjenesten/DPS har en plikt til å ta ansvar for medisineringen av en pasient de har satt på Cisordinol. Dette er ikke opp til en enkelt psykiater. Dette er et "systemansvar".

Behandlingen av deg er absolutt ikke akseptabel. OM du vil, kan du ta med mitt svar til fastlegen, DPS-lederen eller til Pasientombudet.

Tusen takk for svar! Vil du si at jeg er er psyk? Har vanvittig tankekjør og uro.Masse katastrofetanker og fører "samtaler" med meg i ett sett og verts tenkelige utfall om det aller meste.. Går nesten ikke ut, er nesten alltid redd.. Er dette forresten typisk ved bipolar lidelse 2? Fikk diagnosen etter over 10 år i behandling, ble derfor usikker på om dette stemte. Har nå nesten seponert Lamictal for jeg føler meg helt aleina og usikker med all medisineringa..

Skrevet

Dette er hårreisende dårlig behandling synes jeg. Om fastlegen ikke vil være til hjelp, bytt.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Vil du si at jeg er er psyk? Har vanvittig tankekjør og uro.Masse katastrofetanker og fører "samtaler" med meg i ett sett og verts tenkelige utfall om det aller meste.. Går nesten ikke ut, er nesten alltid redd.. Er dette forresten typisk ved bipolar lidelse 2? Fikk diagnosen etter over 10 år i behandling, ble derfor usikker på om dette stemte. Har nå nesten seponert Lamictal for jeg føler meg helt aleina og usikker med all medisineringa..

Hvorfor seponerer du lamictal? Skjønner godt at du vil ha ordentlig oppfølgning av mefisinering, men skjønner ikke helt valgene dine.

Skrevet
44 minutter siden, frosken skrev:

Hvorfor seponerer du lamictal? Skjønner godt at du vil ha ordentlig oppfølgning av mefisinering, men skjønner ikke helt valgene dine.

Jeg seponerte Lamictal fordi jeg ble så følelsesmessig flat.. Klarte ikke føre en ordentlig samtale, bli rørt osv. Det klarer jeg nå. Så er jeg usikker på om psykiateren hadde rett da han tilslutt etter MANGE MANGE år satte bipolar diagnosen på meg og ptsd. Han bytta jobb og sa jeg var ferdigbehandlet. Ba meg seponere Cisordinol forsiktig.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg seponerte Lamictal fordi jeg ble så følelsesmessig flat.. Klarte ikke føre en ordentlig samtale, bli rørt osv. Det klarer jeg nå. Så er jeg usikker på om psykiateren hadde rett da han tilslutt etter MANGE MANGE år satte bipolar diagnosen på meg og ptsd. Han bytta jobb og sa jeg var ferdigbehandlet. Ba meg seponere Cisordinol forsiktig.

Og...Jeg trappa ned Cisordinol kraftig.. Men det er jo ikke så lett å bare slutte etter ca 15 års bruk. Resulterte bl.a i at jeg bruker stor dose Imovane nå..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da skjønner jeg det med cisordinolen.

Kan du ikke ta opp situasjonen med fastlegen din? Hvis vedkommende ikke føler seg kompetent til å ta ansvar for medisineringen, kan han jo søke råd hos dps - evt rehenvise deg for medisinvurdering .

Når du skriver om dette, får jeg inntrykk av at det er to ulike temaer du skriver om samtidig. Det ene er medisinene og det andre er måten behandlingen din ble avsluttet på. Tror det er en fordel om du i kontakt med helsevesenet klarer å holde disse temaene litt fra hverandre. 

Du kan evt sende et brev til fastlegen hvor du forklarer situasjonen. Lykke til 😀

Skrevet
3 minutter siden, frosken skrev:

Da skjønner jeg det med cisordinolen.

Kan du ikke ta opp situasjonen med fastlegen din? Hvis vedkommende ikke føler seg kompetent til å ta ansvar for medisineringen, kan han jo søke råd hos dps - evt rehenvise deg for medisinvurdering .

Når du skriver om dette, får jeg inntrykk av at det er to ulike temaer du skriver om samtidig. Det ene er medisinene og det andre er måten behandlingen din ble avsluttet på. Tror det er en fordel om du i kontakt med helsevesenet klarer å holde disse temaene litt fra hverandre. 

Du kan evt sende et brev til fastlegen hvor du forklarer situasjonen. Lykke til 😀

Neida behandlingen ble avsluttet på en ok måte. Han sa i fra nesten ett år i forveien at han skulle skifte jobb. Det eneste jeg synes er dårlig er at han ba meg slutte med et AP som jeg har gått på store deler av mitt voksne liv. Og dette på egenhånd.. På den måten føler jeg vel at han avskrev meg litt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...