Gå til innhold

Kan en pålegge andre å gå til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en tvinge partneren til å oppsøke lege/legevakt når hn er syk og nekter å gå til lege - når det går utover andre og inkl kolleger og jobb? 

Anonymkode: dc1ac...284

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan en tvinge partneren til å oppsøke lege/legevakt når hn er syk og nekter å gå til lege - når det går utover andre og inkl kolleger og jobb? 

Hva mener du med å "tvinge"? 

Nicklusheletida
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han myndig ? I så fall, nei .

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja... Jeg sendte min kjære til legen da han hadde en føflekk som klødde, men jeg hadde vel ingen rett til å gjøre det. Allikevel hadde jeg ikke nølt med å bestille legetime og tvunget ham avgårde om han hadde vært som i ditt tilfelle. Om jeg så hadde vært nødt til å dra ham med meg og bli med selv.

Skrevet
3 minutter siden, Lillemus skrev:

Tja... Jeg sendte min kjære til legen da han hadde en føflekk som klødde, men jeg hadde vel ingen rett til å gjøre det. Allikevel hadde jeg ikke nølt med å bestille legetime og tvunget ham avgårde om han hadde vært som i ditt tilfelle. Om jeg så hadde vært nødt til å dra ham med meg og bli med selv.

Hvis partneren din hadde nektet å bli med, så hadde du neppe vært fysisk sterk nok til å kunne tvinge vedkommende reelt sett. Men jeg hadde heller ikke hatt betenkeligheter med å gjøre det jeg kunne for å få en partner jeg mistenkte var alvorlig syk til lege. 

Jurifisk sett har vedkommende selv rett til å bestemme dersom han har samtykkekompetanse.

Gjest Gargamel
Skrevet
3 minutter siden, Lillemus skrev:

Hva mener du med å tvinge ham av gårde? Er han såpass mye mindre enn deg at du bare tar ham under armen og går, selv om han nekter?

Skrevet
Et øyeblikk siden, Gargamel skrev:

Hva mener du med å tvinge ham av gårde? Er han såpass mye mindre enn deg at du bare tar ham under armen og går, selv om han nekter?

*hehe* Nei, heldigvis ikke, da hadde han vært liten! :) Men jeg tvunget ham så godt jeg kunne ja. Hadde han nektet så hadde jeg ikke nølt med å fortelle ham hva hans oppførsel gjorde mot alle oss rundt ham som er glade i ham og hva jeg synes som den måten å oppføre seg på.

Men juridisk hadde jeg jo ikke hatt noe jeg skulle sagt, jeg er klar over det.

Nicklusheletida
Skrevet
9 minutter siden, Lillemus skrev:

*hehe* Nei, heldigvis ikke, da hadde han vært liten! :) Men jeg tvunget ham så godt jeg kunne ja. Hadde han nektet så hadde jeg ikke nølt med å fortelle ham hva hans oppførsel gjorde mot alle oss rundt ham som er glade i ham og hva jeg synes som den måten å oppføre seg på.

Men juridisk hadde jeg jo ikke hatt noe jeg skulle sagt, jeg er klar over det.

Du prøver å overtale han så godt du kan. Det er litt forskjell på det :)

Skrevet

Takk for råd. Jeg fulgte Lillemus sitt, og det fungerte. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd. Jeg fulgte Lillemus sitt, og det fungerte. 

Yej! :) Så bra!

Gjest Kanuttius
Skrevet

Rakk aldri å svare jeg men godt å høre at det løste seg 😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...