Gå til innhold

NHD: når blir rusbruk til et problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er en mann i tidlig 20åra, har vært en del i psykoatrien og er for tiden sykmeldt. I det siste har jeg ruset meg mer igjen, min venn virker særlig bekymret for dette men jeg ser ikke helt problemet. Så når vil du si at man har et rusproblem? 

Jeg bruker innimellom ting som oxy & kodein (men ikke mer en 1 gang i uka ca). Jeg pleier å ta benzoer og booste med alkohol (også ca 1 gang i uka). Jeg drikker en del, men ikke hver dag. Røyker hasj innimellom og tar mdma innimellom, men ikke mer enn et par ganger mnd. 

Jeg har ptsd og er sykmeldt for det, har forferdelige angstanfall hvor jeg ender med kaste opp. Rus hjelper. Men jeg er forsiktig på å ikke bli avhengig, og øker ikke dosen min. Føler jeg har god kontroll. 

Jeg skjønner jo at dette ikke er ideelt, men kan jeg virkelig regnes å ha et rusproblem? Er dette virkelig så bekymringsfult som min bestevenn syns det er? 

Takk på forhånd. 

Anonymkode: 6ed46...1d6

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, du er ikke bare i grenseland. Du har faktisk et meget alvorlig rusmisbruk med mange ulike vanedannende, illegale rusmidler som du misbruker flere ganger i uken. Som de fleste misbrukere prøver du å benekte for deg selv at du har et alvorlig misbruk.

Søk deg til behandling så raskt du kan.

Skrevet

Må si meg enig med NHD. Er mye bedre og sunnere å få profesjonell hjelp framfor å bruke rus. 

Skrevet

Notert, takk for svar.

Nå har det seg sånn at jeg jo får behandling, og har fått det av og på lenge, for mine psykiske plager. Det bare hjelper ikke stort. Ellers er ikke mitt rusbruk stort annerledes fra fler av mine venner, har selv brukt like mye før klart å slutte helt selv. Jeg skal nok klare det igjen; uten hjelp. Når jeg tenker på rusmisbrukere tenker jeg på de i min familie som skyter flere ganger om dagen & periodevis bor på gata og i fengsel. Men alt er vel relativt. 

Ellers er jeg uansett enig at det er litt mye nå, men håndterer det best selv. Offentlig behandling har aldri gjort meg friskere. Tenker at jeg kutter ned på opiatene og så slutter helt med de, så får vi se etter det... 

Anonymkode: 6ed46...1d6

Skrevet

Grensen mellom å være på et fungerende rusmisbruk til å miste kontrollen er hårfin, og veldig lett å krysse før man selv ser det. Jeg endte opp slik med alkohol og måtte ha profesjonell hjelp for å slutte (innleggelse på rusinstitusjon). Hvis du klarer å slutte selv, så begynn for all del ikke igjen. Vær ærlig med behandleren din, fortell rett ut at du ikke føler du får riktig hjelp så de kanskje kan skaffe deg det. Kommunen skal og ha lavterskeltilbud innen rus. Sannsynligvis under navnet "rustjenesten" eller lignende. Info om dette burde ligge på hjemmesidene til kommunen du bor i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...