Gå til innhold

Angst av p-piller (loette)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har gått på loette i flere år nå, men har vært litt av og på og blant annet gått en periode uten nå for et par mnd siden. Jeg sliter periodevis med angst og depressive tanker, og jeg føler selv at dette følger syklusen min (rammer meg veldig hardt rett før, i starten og ofte gjennom hele mens-perioden min). Kan dette skyldes å-pillen? Jeg håper virkelig at det kan være så "enkelt", selv om jeg også har bestilt time til psykolog og er klar formål ta tak i det dersom det sitter dypere. Jeg er dog lott skeptisk (men åpen) til effekten av det å gå til psykolog, men jeg må gjøre noe med dette nå - så da er jeg villig til å prøve alt. 

Er det noen som har liknende symptomer på loette? Og etter så lang tid på pillen? 

Angsten min dreier seg stort sett om at jeg skal miste kjæresten min, enten i form av at han dør eller at det skal bli slutt. Vi har vært sammen lenge og er samboere. Føler bare på disse følelsene når vi er borte fra hverandre, aldri ellers! Og disse følelsene virker til å oppstå syklisk, men det er mulig det bare er tilfeldig at han eller jeg er borte akkurat i de periodene. Men ønsker ikke å være avhengig av å være nær han for å kunne ha det bra! Jeg har en stor og god vennegjeng + familie i tillegg. 

Jeg trenger virkelig hjelp! Er det noen som evt vet om noen prevensjonsmidler uten angst/depresjon som bivirkning?

Mvh, 

meg

Anonymkode: 9652e...d20

Skrevet

Jeg er ikke jente, men forstår at det er ganske vanlig. Dessuten står det i Felleskatalogen som en vanlig bivirkning.

En løsning kan jo være å bruke et lokalt virkende prevensjonsmiddel (f.eks hormonspiral eller nuva-ring eller lignende) som gir en eksponering for hormoner systemisk som er mange ganger mindre enn med p-piller? 

Skrevet
5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg er ikke jente, men forstår at det er ganske vanlig. Dessuten står det i Felleskatalogen som en vanlig bivirkning.

En løsning kan jo være å bruke et lokalt virkende prevensjonsmiddel (f.eks hormonspiral eller nuva-ring eller lignende) som gir en eksponering for hormoner systemisk som er mange ganger mindre enn med p-piller? 

Jeg har også tenkt på å bytte til noe annet i flere år, mtp hvilken virkning de faktisk har på psyken - og huden. Kanskje jeg blir et "nytt menneske" ved å slutte ;)  Men nå er jeg så gammel at det nesten bare er å fortsette litt til. 

Skrevet

Jeg fikk angst, mani, depresjon og synsforstyrrelser av Yasmin p piller så p piller kan gi angst og mer til

Skrevet
6 minutter siden, Annkarin skrev:

Jeg fikk angst, mani, depresjon og synsforstyrrelser av Yasmin p piller så p piller kan gi angst og mer til

Ja, og jeg er ganske sikker på at min tidligere gyldenbrune ansiktshud, som nå blir skikkelig pigmentert hver vår, skyldes p-pillebruk et halvt liv... 

Skrevet
4 timer siden, Annkarin skrev:

Men blir det bedre bare av å slutte på de? Når kan man forvente å merke bedring? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men blir det bedre bare av å slutte på de? Når kan man forvente å merke bedring? 

Ble bedre etter kort tid

Skrevet

Jeg brukte trionetta i mange år uten problemer. Hadde en pause på fem år helt uten noen hormon tilskudd og når jeg måtte skaffe meg prevensjon igjen valgte jeg selvfølgelig trionetta igjen....Etter tre dager på trionetta var jeg så psykisk ustabil (angst uro gråt og selvmordstanker) at jeg havnet på legevakten. Alt ordnet seg tilbake til normalen når jeg sluttet på pillene igjen (stoppet selvfølgelig umiddelbart). Gikk vel to døgn før jeg var helt meg selv igjen. Etter den opplevelsen satte jeg inn spiral, kobberspiral. Har siden forsøkt hormonspiral også men livmoren vil ikke godta fremmedlegemer så jeg går nå på cerazette og de godtas fint da de inneholder helt andre hormoner enn trionetta. Hos gynekolog har jeg fått beskjed om å aldri forsøke p-sprøyta eller p-stav eller andre østrogenprodukter. 

Anonymkode: e8e15...6c7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...