Gå til innhold

512 kombinasjoner av EUPF

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, Gargamel skrev:

Qed :-)

Haha, husker den fra en del mattetimer!

Skrevet
13 minutes ago, Gargamel said:

Ja, 256 er riktig svar. Man kan telle opp så klart, eller gjøre en liten symmetribetraktning så man nesten slipper å regne. Man må regne ut at 2^9 er 512.

Hvis man har 4 eller færre" ja" må man ha minst 5 "nei". Man får altså samme regnestykket om man skal finne antall måter i ikke ha aupf.

Man kan da stryke halvparten av mulighetene og sitter igjen med 256 kombinasjoner. Qed :-)

Sant. ;) Men dette fungerer ikke ift. WHO-definisjonen, vel.

Anonymkode: 06ea6...824

Gjest Gargamel
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant. ;) Men dette fungerer ikke ift. WHO-definisjonen, vel.

Den kjenner jeg ikke. Jeg tok utgangspunkt i nhd som sier kriteriet er "ja" på minst 5 av 9 pkt.

Hvis kriteriet for å ha eupf er minst 5 ja, må vel kriteriet for å *ikke* ha eupf være minst 5 nei. Altså like mange kombinasjoner.

Skrevet
7 minutes ago, Gargamel said:

Den kjenner jeg ikke. Jeg tok utgangspunkt i nhd som sier kriteriet er "ja" på minst 5 av 9 pkt.

Hvis kriteriet for å ha eupf er minst 5 ja, må vel kriteriet for å *ikke* ha eupf være minst 5 nei. Altså like mange kombinasjoner.

Ja jeg er enig i det, men hvis det hadde vært 6/9 eller 4/9 så hadde ikke det fungert. ;) Men ja, bra observert.

https://en.wikipedia.org/wiki/Binomial_coefficient#Series_involving_binomial_coefficients

WHO-definisjon på diagnosen (jeg kom frem til 627 kombinasjoner, mulig det er feil):

F60.30 Impulsive type

At least three of the following must be present, one of which must be (2):

1. marked tendency to act unexpectedly and without consideration of the consequences;
  2. marked tendency to engage in quarrelsome behavior and to have conflicts with others, especially when impulsive acts are thwarted or criticized;
  3. liability to outbursts of anger or violence, with inability to control the resulting behavioral explosions;
  4. difficulty in maintaining any course of action that offers no immediate reward;
  5. unstable and capricious (impulsive, whimsical) mood.
F60.31 Borderline type

At least three of the symptoms mentioned in F60.30 Impulsive type must be present [see above], with at least two of the following in addition:

1. disturbances in and uncertainty about self-image, aims, and internal preferences;
  2. liability to become involved in intense and unstable relationships, often leading to emotional crisis;
  3. excessive efforts to avoid abandonment;
  4. recurrent threats or acts of self-harm;
  5. chronic feelings of emptiness.
  6. demonstrates impulsive behavior, e.g., speeding, substance abuse[77]

Skrevet
13 minutter siden, Gargamel skrev:

Har du tatt hensyn til at en kan ha 6/9, 7/9, 8/9 og 9/9?

Anonymkode: 49c07...3f9

Skrevet
57 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Haha, husker den fra en del mattetimer!

Jeg også!

Qued erat demonstrandum!

Var det ikke det?

Gjest Gargamel
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt hensyn til at en kan ha 6/9, 7/9, 8/9 og 9/9?

Anonymkode: 49c07...3f9

Ja

Skrevet
16 minutter siden, Gargamel skrev:

Dette er noe av det vanskeligste i matematikken, synes jeg.

Har rett og slett litt trøbbel med å forklare kombinatorikk og sannsynlighetsregning til 15-åringen. Kan ikke huske at vi regnet noe særlig med det. Veldig glad for at 17-åringen er pedagogisk og tålmodig anlagt og kan hjelpe til :-)

Skrevet
11 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg også!

Qued erat demonstrandum!

Var det ikke det?

Jo, jeg tror det var noe slik. Husker at jeg skrev det mye!

Skrevet
Et øyeblikk siden, issomethingwrong skrev:

Jo, jeg tror det var noe slik. Husker at jeg skrev det mye!

Ja, det var gøy med matte på videregående :-)

Jeg likte logikken i å ha en problemstilling, løse den og med det vise at slik er det! Og to streker under svaret :-)

Når jeg nå prøver å følge sønnen min på 17 i matte, merker jeg at 25 år uten bruk av matte på noe særlig høyere nivå enn ungdomsskolen setter sine spor.... Det er ganske avansert, men jeg vet jo at jeg kunne det en gang. Jeg så gjennom hele heldagsprøven hans i vinter (R1 matte), og jeg henger så vidt med.... 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

WHO-definisjon på diagnosen (jeg kom frem til 627 kombinasjoner, mulig det er feil):

At least three of the following must be present, one of which must be (2):

At least three of the symptoms mentioned in F60.30 Impulsive type must be present

Synes det var litt uklart om den "one of which must be (2)" fra impulsiv gjelder lenger når en skal vurdere borderline, gjør den ikke det (som teksten gir inntrykk av at den ikke gjør men kan jo hende de bare glemte å skrive det da) så blir det jo å gange med 16, føler egentlig også det blir mest rett å legge til de 11 kombinasjonene for kun impulsiv selv om det jo er et subset av de borderline kombinasjonene du får når du ganger opp føler jeg det blir rett likevel å ta de med seperat fordi har en kun det subsettet OG ikke oppfyller borderline kravene så er det jo på en måte noe eget siden en får en egen diagnose for de tilfellene, men blir vel litt hipp som happ egentlig

Ville gått for 11+16*57 tror jeg, godt mulig jeg tar feil

Anonymkode: d4184...6f4

Skrevet

Nå er dte uansett ikke slik at det har så mye å si akkurat hvor mange kombinasjoner det finnes. Folk med eupf kan være veldig ulike og slite med ulike livsområder, men har også noen fellestrekk. Hvordan sykdommen slår ut kan også relateres til for eksempel IQ. Ofte henger de ulike symptomene sammen. Tomhetsfølelse kan gi selvskading. Frykt for å bli forlatt kan komme av tomhetsfølelse, og å bli forlatt kan ende i selvmordsforsøk. Vansker med identitet kan ha sammenheng med tomhetsfølelsen. Sinne kan gi relasjonsvansker og impulsiv atferd. Nye trekk kan komme etterhvert eller forsvinne med behandling. 

Anonymkode: e3578...b4b

Skrevet
29 minutes ago, AnonymBruker said:

Synes det var litt uklart om den "one of which must be (2)" fra impulsiv gjelder lenger når en skal vurdere borderline, gjør den ikke det (som teksten gir inntrykk av at den ikke gjør men kan jo hende de bare glemte å skrive det da) så blir det jo å gange med 16, føler egentlig også det blir mest rett å legge til de 11 kombinasjonene for kun impulsiv selv om det jo er et subset av de borderline kombinasjonene du får når du ganger opp føler jeg det blir rett likevel å ta de med seperat fordi har en kun det subsettet OG ikke oppfyller borderline kravene så er det jo på en måte noe eget siden en får en egen diagnose for de tilfellene, men blir vel litt hipp som happ egentlig

Ville gått for 11+16*57 tror jeg, godt mulig jeg tar feil

Anonymkode: d4184...6f4

Ja jeg er enig i det, om det er den tolkningen som er den korrekte. ;) Var litt uklart ja.

Gjest Gargamel
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er enig i det, men hvis det hadde vært 6/9 eller 4/9 så hadde ikke det fungert. ;) Men ja, bra observert.

Ja, jeg kan jo lage et generelt utrykk. Hvis a er antall kriterier, og man må oppfylle minst b stk for å få diagnosen så blir antall kombinasjoner:

eupf.gif

Jeg har en mistanke om at det finnes mye enklere måter å uttrykke dette på, så det får være en utfordring. Den praktiske nytten kan vel diskuteres...

Skrevet
2 hours ago, Gargamel said:

Jeg har en mistanke om at det finnes mye enklere måter å uttrykke dette på, så det får være en utfordring.

Her mistenker jeg noe 'lurifaks'.

Gjest Gargamel
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her mistenker jeg noe 'lurifaks'.

Hva skulle det vært?

Skrevet

Matteoppgave om EUPF... Man får sørge for at det kommer i en eksamensoppgave en gang.

Ellers begynner denne tråden å likne mer på en Asperger-tråd enn en tråd om EUPF :)

Anonymkode: e3578...b4b

Skrevet
3 hours ago, Gargamel said:

Hva skulle det vært?

Det finnes ingen enklere utrykk med full generalitet... muligens trollings-avlednings?

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen enklere utrykk med full generalitet... muligens trollings-avlednings?

Mistenker lurings eller tullings, eller noe asperier.

Anonymkode: 64b60...abd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...