Gå til innhold

Deppa etter å ha vært gira

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med gjentatte depresjoner. Gjør normalt lite av meg. Men jeg har dager eller perioder jeg er mer giret. Jeg snakker mer og gjør mye mer av meg. Det gjør godt fra en ofte tung hverdag. Men problemet kommer når det roer seg. Jeg grubler på hva jeg har sagt. Føler meg ukomfortabel med å ha vært frempå. Jeg synker ned igjen.

Jeg har diagnosen BP2. Men jeg tror ikke dette er hypomani. Men normalt gira. 

Er det vanlig med nedturer etter å ha vært gira?  Jeg vet ikke om noe galt jeg har sagt eller gjort.

Anonymkode: 02a3c...7d2

Skrevet

Ved bp er det ren "kjemi" at man blir nede etter å ha vært gira, trenger ikke skyldes noe galt man har gjort

Skrevet
1 time siden, Annkarin skrev:

Ved bp er det ren "kjemi" at man blir nede etter å ha vært gira, trenger ikke skyldes noe galt man har gjort

Men er ikke alle litt slik? Det er som luften går ut straks det roer seg.

Skrevet

Hva med å snu fokuset ditt. Finn ut hvordan du skal mestre det fremfor å lete etter svar på hva som skjer. 

Anonymkode: b2c79...230

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å snu fokuset ditt. Finn ut hvordan du skal mestre det fremfor å lete etter svar på hva som skjer. 

Anonymkode: b2c79...230

Hva legges i ordet mestre? Så lenge jeg ikke tar livet mitt så mestrer jeg på et vis.

Jeg lurte bare på om det jeg sliter med er normalt for alle?

Skrevet
4 minutter siden, Annkarin skrev:

det høres ikke normalt ut

Så da antar jeg at disse opp og nedturene skyldes sykdommen, selv om det ikke alltid fyller kriteriene for hypomani og depresjon. 

Gjest Kanuttius
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da antar jeg at disse opp og nedturene skyldes sykdommen, selv om det ikke alltid fyller kriteriene for hypomani og depresjon. 

Men med BP2 så har jeg forstått det slik at opp og nedturen ikke er like tydelige hypomane og depressive som ved BP1. Sånn sett tenker jeg at du nok kan henge alle de negative tankene som du får etterpå på BPknaggen. Dette kan nok mange psykisk friske mennesker og kjenne seg igjen I av og til men da en gang I blant og ikke hver gang de har hatt litt ekstra overskudd eller vert litt ekstra sosiale. På en måte normalt men ikke noe som er normalt hver eneste gang man har vert sosial. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med gjentatte depresjoner. Gjør normalt lite av meg. Men jeg har dager eller perioder jeg er mer giret. Jeg snakker mer og gjør mye mer av meg. Det gjør godt fra en ofte tung hverdag. Men problemet kommer når det roer seg. Jeg grubler på hva jeg har sagt. Føler meg ukomfortabel med å ha vært frempå. Jeg synker ned igjen.

Jeg har diagnosen BP2. Men jeg tror ikke dette er hypomani. Men normalt gira. 

Er det vanlig med nedturer etter å ha vært gira?  Jeg vet ikke om noe galt jeg har sagt eller gjort.

Det kan vel være ganske vanlig.

Anonymkode: 24920...05b

Skrevet
13 timer siden, BamseLiten skrev:

Men med BP2 så har jeg forstått det slik at opp og nedturen ikke er like tydelige hypomane og depressive som ved BP1. Sånn sett tenker jeg at du nok kan henge alle de negative tankene som du får etterpå på BPknaggen. Dette kan nok mange psykisk friske mennesker og kjenne seg igjen I av og til men da en gang I blant og ikke hver gang de har hatt litt ekstra overskudd eller vert litt ekstra sosiale. På en måte normalt men ikke noe som er normalt hver eneste gang man har vert sosial. 

Ikke hver gang jeg er sosial. Men hver gang jeg er gira og mer frempå. Jeg bør nok si minst mulig. Og helst gjøre meg usynlig. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hver gang jeg er sosial. Men hver gang jeg er gira og mer frempå. Jeg bør nok si minst mulig. Og helst gjøre meg usynlig. 

Tror det har med personlighet og relasjoner å gjøre.

Anonymkode: d3d7d...e77

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror det har med personlighet og relasjoner å gjøre.

Anonymkode: d3d7d...e77

Ok. Best å stenge seg inne når jeg blir gira. Kjekt å være oppe. Men ikke kjekt når det raser ned igjen. 

Skrevet

Ja det er helt vanlig å bli deprimert etter at en har vært gira. Jeg har ikke bipolar, men blir det jeg også hvis jeg ikke er bevist på mye energi jeg bruker, spesielt i sosiale settinger.

Skrevet
5 timer siden, FGT skrev:

Ja det er helt vanlig å bli deprimert etter at en har vært gira. Jeg har ikke bipolar, men blir det jeg også hvis jeg ikke er bevist på mye energi jeg bruker, spesielt i sosiale settinger.

Ok. Da er det ikke så mye mer å gjøre med det, bortsett fra å gå i hi når en blir gira.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Da er det ikke så mye mer å gjøre med det, bortsett fra å gå i hi når en blir gira.

Jeg blir ikke gira  før jeg komme sammen med andre. Men trenger ikke det heller. En må være litt bevisst på hva som kan sette det i gang. Jeg tror at hvis jeg sliten, og så går i et selskap, er faren for jeg blir gira enda større. Kanskje en feiltolker hjernen , eller føler at en trenger stimulans til hjernen når en  er sliten, men i virkeligheten trenger en  ro.  

Skrevet
45 minutter siden, FGT skrev:

Jeg blir ikke gira  før jeg komme sammen med andre. Men trenger ikke det heller. En må være litt bevisst på hva som kan sette det i gang. Jeg tror at hvis jeg sliten, og så går i et selskap, er faren for jeg blir gira enda større. Kanskje en feiltolker hjernen , eller føler at en trenger stimulans til hjernen når en  er sliten, men i virkeligheten trenger en  ro.  

Jeg blir ikke helt klok på hva som skjer. Vet bare at det ikke er slik for flere jeg kjenner, men veldig likt hos en nær familie.

Det å bli gira er ikke problem. Bare nedturen som kommer etterpå.

Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ikke helt klok på hva som skjer. Vet bare at det ikke er slik for flere jeg kjenner, men veldig likt hos en nær familie.

Det å bli gira er ikke problem. Bare nedturen som kommer etterpå.

Nettopp. Men erdu fortrolig med den ene diagnosen du har ? Den nære familie du nevnte, hva sliter h*n med , hvis vet noe om det ?

Endret av FGT
Skrevet
10 timer siden, FGT skrev:

Nettopp. Men erdu fortrolig med den ene diagnosen du har ? Den nære familie du nevnte, hva sliter h*n med , hvis vet noe om det ?

Jeg er stort sett fortrolig med diagnosen, men føler meg ikke alltid helt innenfor rammene. Så det dukker opp litt spørsmål hos meg innimellom. At SS har hatt best effekt styrker vel diagnosen.

Min nære familie er bipolar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...