Gå til innhold

Utbetalt 96000 kr i måneden, havnet i luksusfellen

Anbefalte innlegg

Bør privatøkonomi inn i skolen, eller er det nyttesløst da folk er stokk dumme?

www.seher.no/se-og-h-r-tv/luksusfellen-hvordan-i-all-verden-g-r-det-sl-se-bort-s-mye-penger-86283

De siste seks månedene har firebarnsfaren fått utbetalt hele 96 000 kroner i snitt i måneden, men likevel har Ståle hver måned måtte ty til kredittkort for å nedbetale flere tusen kroner i gjeld. 

- Jeg tror de fleste vil tenke at: Det er en langt høyere inntekt enn de selv sitter med. Og hvordan i all verden går det an å sløse bort så mye penger? sier økonom Silje Sandmæl til ham i TV3-programmet..

- Jeg hadde gruet meg til det. Og jeg må si at jeg ble ganske sjokkert da jeg så alle tusenlappene. Jeg visste at jeg brukte mye penger, men hadde egentlig ingen oversikt over hva som kom inn og hva som gikk ut. Så det var litt i overkant, sier Ståle om pengebruken sin.

49-åringen, som har fire barn med fire ulike kvinner, legger til at det derimot var veldig greit å få satt opp et budsjett - som han nå passer på å følge.

Anonymkode: 43238...232

Fortsetter under...

17 minutter siden, cilie skrev:

Det ligger litt allerede i samfunnsfag på vgs. Men det er klart opp til hver enkelt lærer hvor mye det vektlegges. Helt klart viktig.

Noe av det ellers fullstendig håpløse faget Utdanningsvalg på u-trinnet er også viet privatøkonomi, ihvertfall på den skolen jeg jobber på. Men tror, som du sier, at det er store forskjeller på ulike skoler.

Worrisome Plenty

Kredittkort og forbrukslån kan være svært avhengighetsskapende. Det vet jeg selv. Hadde 80 000,- på det meste. Det kosta fort en 1500 bare i renter pr måned. Det blir over 12000 bare i renter pr år. Uten att man lager en liten bulk i gjelden en gang.

Det beste som kan gjøres for å unngå att folk havner i luksusfellen, er jo helt klart att det blir ett offentlig gjeldregister, slik att folk ikke kan låne seg til fant. Det finnes jo mange eksempler på folk som har over millionen i forbrukgjeld. Det sier seg selv att det går til helvete.

24 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Kredittkort og forbrukslån kan være svært avhengighetsskapende. Det vet jeg selv. Hadde 80 000,- på det meste. Det kosta fort en 1500 bare i renter pr måned. Det blir over 12000 bare i renter pr år. Uten att man lager en liten bulk i gjelden en gang.

Det beste som kan gjøres for å unngå att folk havner i luksusfellen, er jo helt klart att det blir ett offentlig gjeldregister, slik att folk ikke kan låne seg til fant. Det finnes jo mange eksempler på folk som har over millionen i forbrukgjeld. Det sier seg selv att det går til helvete.

Kan ikke folk ta litt ansvar selv? Eller er det for mye forlangt?

Worrisome Plenty
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke folk ta litt ansvar selv? Eller er det for mye forlangt?

Problemet er vel att ikke alle er fødte gniere som tenker konsekvenser av alt man gjør. Tror du en 20 åring tenker langsiktig, når hen trenger penger? Hadde man hatt et register, så ville mye vært gjort. Hva gjør det deg om det er ett gjeldregister?

Annonse

8 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Problemet er vel att ikke alle er fødte gniere som tenker konsekvenser av alt man gjør. Tror du en 20 åring tenker langsiktig, når hen trenger penger? Hadde man hatt et register, så ville mye vært gjort. Hva gjør det deg om det er ett gjeldregister?

Jeg syntes det for være måte på til barnepike-mentalitetet og sy puter under armene til folk.

Folk må lære å ta ansvar for egne handlinger. Klarer de ikke det får de få seg økonomisk verge.

Det neste blir vel et ølregister, så folk ikke drikker for mye.

Worrisome Plenty
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det for være måte på til barnepike-mentalitetet og sy puter under armene til folk.

Folk må lære å ta ansvar for egne handlinger. Klarer de ikke det får de få seg økonomisk verge.

Det neste blir vel et ølregister, så folk ikke drikker for mye.

Hvis man følger din logikk. Så trenger man ikke politi heller da? Fyllekjøring blir en saga blott, dersom folk lærer seg å ta ansvar for ikke å kjøre i fylla selv? 

35 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Hvis man følger din logikk. Så trenger man ikke politi heller da? Fyllekjøring blir en saga blott, dersom folk lærer seg å ta ansvar for ikke å kjøre i fylla selv? 

Det er for å beskytte andre uskyldige.

Folk må gjerne kjøre i fylla og kveste seg selv for min del hvis de er så dumme at de gjør det.

Worrisome Plenty
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er for å beskytte andre uskyldige.

Folk må gjerne kjøre i fylla og kveste seg selv for min del hvis de er så dumme at de gjør det.

Kreditorer de er ikke mennesker de da? Når de ikke får pengene sine? De dekker inn svinnet ved att andre får høyere renter, og økte kostnader. Det er alltid noen som får svi, når enkelte havner på gjeldsordning.

Nicklusheletida
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bør privatøkonomi inn i skolen, eller er det nyttesløst da folk er stokk dumme?

www.seher.no/se-og-h-r-tv/luksusfellen-hvordan-i-all-verden-g-r-det-sl-se-bort-s-mye-penger-86283

De siste seks månedene har firebarnsfaren fått utbetalt hele 96 000 kroner i snitt i måneden, men likevel har Ståle hver måned måtte ty til kredittkort for å nedbetale flere tusen kroner i gjeld. 

- Jeg tror de fleste vil tenke at: Det er en langt høyere inntekt enn de selv sitter med. Og hvordan i all verden går det an å sløse bort så mye penger? sier økonom Silje Sandmæl til ham i TV3-programmet..

- Jeg hadde gruet meg til det. Og jeg må si at jeg ble ganske sjokkert da jeg så alle tusenlappene. Jeg visste at jeg brukte mye penger, men hadde egentlig ingen oversikt over hva som kom inn og hva som gikk ut. Så det var litt i overkant, sier Ståle om pengebruken sin.

49-åringen, som har fire barn med fire ulike kvinner, legger til at det derimot var veldig greit å få satt opp et budsjett - som han nå passer på å følge.

Tja, 4 barn med 4 ulike kvinner. Spørs om et slikt fag ville ha hjulpet så mye i slike tilfeller.

Tror faren for å havne i luksusfellen er vel så stor om man har 100.000 utbetalt i måneden enn 10.000. Eller egentlig tror jeg faren for å havne i luksusfellen har mer med mentalitet til penger enn med personlig økonomi å gjøre.

9 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg er helt enig i at vi trenger et gjeldsregister. Men jeg er ikke helt sikker på om alle forstår hensikten med det.

Pr i dag er det slik at boliglån, billån og generelt alle typer lån som krever pant i noe, blir registrert, siden pant er offentlig informasjon. Men forbrukslån, kredittkort og annen gjeld som ikke er pantesikret, blir ikke registrert.

Det betyr at jeg kan søke forbrukslån i 15 ulike banker og lyve om at jeg ikke har lån noe annet sted (det kan ikke motbevises), og vips så har jeg 6 millioner i forbrukslån. Det eneste banken kan gjøre er å stole på at jeg er ærlig når jeg sier at jeg ikke har lån noe annet sted. Jeg kunne til og med spe på med 15 kredittkort i tillegg og havne enda høyere i gjeld. 

De fleste banker sjekker imidlertid selvangivelse, men denne er jo gjerne et år forsinket hva angår rapportering. Man kan rote ting ganske godt til på ett år.

Annonse

Det er ikke intelligens eller utdannelse som er problemet, det er personligheten. Som regel skyr brent barn ilden - jeg tror "folk i dag" i større grad trenger å erfare konsekvenser (men det er jo noe som bør skje fra barnsben av).

Anonymkode: 480e2...0d7

21 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Kreditorer de er ikke mennesker de da? Når de ikke får pengene sine? De dekker inn svinnet ved att andre får høyere renter, og økte kostnader. Det er alltid noen som får svi, når enkelte havner på gjeldsordning.

De får slutte kaste penger etter folk da.

1 minute ago, Worrysome plenty said:

Det ville da ett slikt gjeldsregister sørge for... DUH!

Nei, fordi de tjener seg rike på at folk ikke klarer å håndtere gjeld. Det er akkurat det de ønsker. Håve inn titalls prosenter over få år.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å utstede usikret kreditt er en stor bedrift. Det er styrtrike "kappitalister" som skor seg på personlige tragedier.

Sånn er det nok.

Men det er fortsatt frivillig å slå til på tilbudet da, vel.

1 minute ago, AnonymBruker said:

Men det er fortsatt frivillig å slå til på tilbudet da, vel.

Ja, absolutt, poenget mitt er at "gjeldsregister" ikke har noen særlig innvirkning. De ønsker at folk skal bli gjeldsslaver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...