Gå til innhold

Blir alle utlendinger som begår straffbar handling automatisk sendt ut av landet?

Anbefalte innlegg

Før da jeg hadde midlertidig opphold i Norge, det vil si at jeg måtte fornye hvert år så lenge grunnlaget for oppholdet fortsatt var der, hadde jeg gjort et underslag på min første jobb. Beløpet ble på rundt 40 tusen kroner og jeg betalte alt tilbake. Saken ble oppklart uten innblanding av politiet. Det bestemte sjefen selv. Kunne jeg risikert å bli sendt ut? 

Så fikk jeg permanent opphold og har hatt det i noen år. Har også ett barn med norsk statsborgerskap. Hvor mye som skal til for at ikke norske statsborgere blir sendt ut? 

Jeg har ikke tenkt å drive med kriminalitet altså, men den episoden for 10 år siden gjorde at jeg ble litt redd. Mest sannsynlig fordi jeg ble litt mer voksen og innser at det kunne fått konsekvenser. Noen som vet?

Anonymkode: 95508...893

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før da jeg hadde midlertidig opphold i Norge, det vil si at jeg måtte fornye hvert år så lenge grunnlaget for oppholdet fortsatt var der, hadde jeg gjort et underslag på min første jobb. Beløpet ble på rundt 40 tusen kroner og jeg betalte alt tilbake. Saken ble oppklart uten innblanding av politiet. Det bestemte sjefen selv. Kunne jeg risikert å bli sendt ut? 

Så fikk jeg permanent opphold og har hatt det i noen år. Har også ett barn med norsk statsborgerskap. Hvor mye som skal til for at ikke norske statsborgere blir sendt ut? 

Jeg har ikke tenkt å drive med kriminalitet altså, men den episoden for 10 år siden gjorde at jeg ble litt redd. Mest sannsynlig fordi jeg ble litt mer voksen og innser at det kunne fått konsekvenser. Noen som vet?

Vanlig å bli utvist pga alvorlige forbrytelser.

Norsk politi bruker utvisning og straff om hverandre, for å kunne sende europeere ut av landet og for å slippe å bruke ressurser på utlendinger i fengslene.

http://forskning.no/innvandring-samfunn-juridiske-fag-kriminalitet/2015/01/straffer-utlendinger-ved-kaste-dem-ut-av

Og, Høyres Hårek Elvenes vil sende alle utlendinger som dømmes til mer enn et års fengsel ut av Norge, og la dem sone i hjemlandet.

http://www.dagbladet.no/2016/01/16/nyheter/fengsel/utlendinger/politikk/soningsavtaler/42776047/

Anonymkode: 0bbd7...18e

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man burde bli utvist. Iallefall for en så grov sak som underslag. Nå var jo du heldig IOM att sjefen var dum(snill).

Anonymkode: 2f5e4...894

synes du sjefen var dumsnill? Synes at det var greit jeg. Folk må fortjene å få en sjanse. Jeg var bare 18 år på den tiden. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig å bli utvist pga alvorlige forbrytelser.

Norsk politi bruker utvisning og straff om hverandre, for å kunne sende europeere ut av landet og for å slippe å bruke ressurser på utlendinger i fengslene.

http://forskning.no/innvandring-samfunn-juridiske-fag-kriminalitet/2015/01/straffer-utlendinger-ved-kaste-dem-ut-av

Og, Høyres Hårek Elvenes vil sende alle utlendinger som dømmes til mer enn et års fengsel ut av Norge, og la dem sone i hjemlandet.

http://www.dagbladet.no/2016/01/16/nyheter/fengsel/utlendinger/politikk/soningsavtaler/42776047/

Takk.

Lurer på hva straffen er for slikt her i landet? Det er ikke grovt underslag. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk.

Lurer på hva straffen er for slikt her i landet? Det er ikke grovt underslag. 

Straffen for underslag er bot eller fengsel inntil 2 år. 

Annonse

Straffen for underslag er bot eller fengsel inntil 2 år. 

Hvor står denne informasjonen på nettet, kan du sende meg link? 

Jeg fant på lovdata at man kan bli utvist dersom man begår en straffbar handling som fører til fengsel i to år eller mer. Men vet ikke om det er strafferammen som gjelder, eller hvor lang straff man faktisk får.

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvor står denne informasjonen på nettet, kan du sende meg link? 

Jeg fant på lovdata at man kan bli utvist dersom man begår en straffbar handling som fører til fengsel i to år eller mer. Men vet ikke om det er strafferammen som gjelder, eller hvor lang straff man faktisk får.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-12#§323

Anonymkode: cf399...472

Ser ikke for meg at jeg kunne fått to år i fengsel pga 40 tusen. Men saken er grei den. Jeg forstår jo at det jeg gjorde var galt. Men tenkte ikke på konsekvensene der og da. Jeg tilsto også. 

Men dersom man har et barn med norsk statsborgerskap, så bør man jo ikke bli utvist da. Nå snakker jeg generelt da. 

Men virker veldig ulogisk å sende ut noen pga en mindre beløp. Hadde skjønt om det var snakk om flere hundre tusen eller millioner 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...