Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står at de som går på Brintellix kan slutte brått på disse uten nedtrapping først, hva er forklaringen på dette? Ved bruk av annen AD f.eks. Cipralex så står det at man bør trappe ned og IKKE slutte brått. (har selv sluttet brått med cipramil en gang for lenge siden og det var et hel......, så DET skjønner jeg). Men hva er det med Brintellixen som gjør at man bare kan slutte med den?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Som tidligere skrevet her, sitter jeg i "Advisory board" for Brintellix/Lundbeck i Norge. AB er en gruppe eksperter som gir råd til firmaet.

Jeg har flere ganger bedt dem endre denne teksten uten å ha nådd frem. Firmaene har en tendens til å bruke ethvert salgsargument de kan dokumentere som riktig.

Saken er denne: Det er to grunner til at en ikke skal bråseponere AD.

1. Sterkt økt risiko for tilbakefall. Gjelder alle AD inkl Brintellix.

2. Seponeringsbivirkninger. Disse kan være svært plagsomme ved SSRI/SNRI, men er ufarlige.

Det er ved punkt 2 at Brintellix er bedre enn SSRI/SNRI og som også er bakgrunn for Felleskatalogteksten " Seponering: Behandlingen kan avsluttes uten gradvis dosereduksjon. "

Skrevet
28 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Som tidligere skrevet her, sitter jeg i "Advisory board" for Brintellix/Lun i Norge. AB er en gruppe eksperter som gir råd trmaet.

Jeg har flere ganger bedt dem endre denne teksten uten å ha nådd frem. Firmaene har en tendens til å bruke ethvert salgsargument de kan dokumentere som riktig.

Saken er denne: Det er to grunner til at en ikke skal bråseponere AD.

1. Sterkt økt risiko for tilbakefall. Gjelder alle AD inkl Brintellix.

2. Seponeringsbivirkninger. Disse kan være svært plagsomme ved SSRI/SNRI, men er ufarlige.

Det er ved punkt 2 at Brintellix er bedre enn SSRI/SNRI og som også er bakgrunn for Felleskatalogteksten " Seponering: Behandlingen kan avsluttes uten gradvis dosereduksjon. "

Tusen takk for svar. Betyr dette da at man IKKE bør bråslutte med Brintellix? Eller missforstår jeg helt her :-) eller er det bare et salgsargument......da burde teksten endres ja......

Skrevet

Om du bråslutter, trenger du ikke å frykte seponeringsbivirkninger som ved SSRI f.eks. lyn i hodet.

Om du bråslutter med Brintellix eller andre AD, har du en klart forøket risiko for å få depresjonen raskt tilbake. Så JA, jeg advarer mot å bråslutte med AD etter en vellykket behandling.

Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Om du bråslutter, trenger du ikke å frykte seponeringsbivirkninger som ved SSRI f.eks. lyn i hodet.

Om du bråslutter med Brintellix eller andre AD, har du en klart forøket risiko for å få depresjonen raskt tilbake. Så JA, jeg advarer mot å bråslutte med AD etter en vellykket behandling.

Tusen takk for svaret ditt. Jeg skal ikke bråslutte med Brintellix, var mest nysjerrig på den setningen om seponering i felleskatalogen som du svarte på.  Går på 10 mg brintellix nå i 10-12 uker og er så deprimert og full av angst som jeg ikke har vært siden -93. Enten må jeg øke til 20 mg eller bytte til noe annet. 

Skrevet
6 timer siden, Mexico skrev:

Går på 10 mg Brintellix nå i 10-12 uker og er så deprimert og full av angst som jeg ikke har vært siden -93. Enten må jeg øke til 20 mg eller bytte til noe annet. 

Tiden er inne for økning til 20 mg.

Skrevet
9 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Tiden er inne for økning til 20 mg.

Ja du har så rett :-) vært hos legen i dag og fått svar på nlpdprøve at 10 mg er alt for lite. Så har økt til 20 fra i dag. Det skulle stå blodprøve. Må jeg regne med mye plager ved å øke?

Skrevet
1 time siden, Mexico skrev:

Må jeg regne med mye plager ved å øke?

Nei :-)

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Nei :-)

Tusen hjertelig takk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...