Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men ingen har svart meg på hva jeg ellers kan gjøre for å holde meg stabil! Omgi meg med positive mennesker? Men det blir en begrensning der. Blir fort sliten av andre mennesker.

Hva ellers?

Skrevet
15 minutter siden, Gondor skrev:

Men ingen har svart meg på hva jeg ellers kan gjøre for å holde meg stabil! Omgi meg med positive mennesker? Men det blir en begrensning der. Blir fort sliten av andre mennesker.

Hva ellers?

Jeg tror du bør føre humørdagbok, enten elektronisk eller i dagbok. Hvis du ønsker å gjenkjenne symptomene på hypomani, så bør det ikke ta deg lang tid å få det til. Sammen med din behandler kan du lage en "mestringsplan" (også kalt kriseplan mm), hvor dere tydelige presiserer nøyaktig hva du skal gjøre ved symptomer på begynnende hypomani.

En annen ting du kan gjøre, er å be folk som står deg nær om å si fra når de oppfatter deg som oppstemt - men ikke alle liker at omgivelsene sier i fra, så hvis du ber folk om det, så må du også tåle å få tilbakemeldingen.

Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Jeg tror du bør føre humørdagbok, enten elektronisk eller i dagbok. Hvis du ønsker å gjenkjenne symptomene på hypomani, så bør det ikke ta deg lang tid å få det til. Sammen med din behandler kan du lage en "mestringsplan" (også kalt kriseplan mm), hvor dere tydelige presiserer nøyaktig hva du skal gjøre ved symptomer på begynnende hypomani.

En annen ting du kan gjøre, er å be folk som står deg nær om å si fra når de oppfatter deg som oppstemt - men ikke alle liker at omgivelsene sier i fra, så hvis du ber folk om det, så må du også tåle å få tilbakemeldingen.

Jeg lastet ned emoods for en god stund siden. Det er genialt. Veldig enkelt men jeg glemmer det. Gjorde det nå. Får prøve å gjøre det i morgen kveld også. Skal til psykiateren min om halvannen uke.

God natt!

Skrevet

Forsiktig med mani. Jeg blåste 800.000kr

Anonymkode: 748c0...7a9

Skrevet
5 timer siden, Gondor skrev:

Jeg lastet ned emoods for en god stund siden. Det er genialt. Veldig enkelt men jeg glemmer det. Gjorde det nå. Får prøve å gjøre det i morgen kveld også. Skal til psykiateren min om halvannen uke.

God natt!

Hvis du glemmer å fylle ut emoods daglig, så kan du legge inn en alarm på mobilen som minner deg om det. Du er selvfølgelig i stand til å følge opp en slik ting.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forsiktig med mani. Jeg blåste 800.000kr

Anonymkode: 748c0...7a9

Det er hva jeg vil kalle deep shit

Skrevet
10 timer siden, Gondor skrev:

Ja du har helt rett. Ringer nav.

Bra.

Du har uansett ikke alvorlige gjeldsproblemer, så en gjeldsrådgiver får ikke gjort så mye - et forbrukslån på 19.000 kr er greit håndterbart, selv om det selvsagt er viktig å ikke få flere av dem.

Det vesentlige er at du greier å få inntekter og kostnader til å henge på greip slik at du ikke går i minus hver mnd (og gjennom det akkumulerer gjeld), og at du holder deg stabil slik at du ikke gjør impulsive kjøp. 

Skrevet
14 timer siden, Gondor skrev:

Fint man har autoritære fedre som ordner opp i fadesene til sine godt voksne barn! Det katastrofale kjøpet jeg gjorde hvor jeg fikk innvilget 35.000 kroner i kreditt viser seg å være ugyldig fordi kjøpekontrakten ikke er korrekt fylt ut. Min far dro til forhandleren og sa at dette fikk de ordne opp i med en gang, ellers kom han til å gå forbrukerrådet og eventuelt rettens vei. Men til mitt forsvar må det sies at jeg gjorde absolutt ALT forarbeidet. Jeg stod opp klokken fem i dag tidlig og satte igang å søke opp alt som hadde med saken å gjøre. Det eneste jeg ikke har gjort er å snakke med forhandleren. Kanskje jeg hadde klart å håndtere saken helt på egenhånd? Det hadde vært fjær i hatten for meg. Jeg kan være ganske stram hvis jeg føler meg urettferdig behandlet og kan handle deretter.

Men jeg får vel være fornøyd med at jeg, som en sinnsforvirret tulling, klarte å gjøre det jeg gjorde og ikke la meg under dynen og prøvde å sove det bort. Nå har jeg 40.000 i gjeld og har egenhendig tatt kontakt med en gjeldsrådgiver. Jeg har et forbrukslån på 19.000 og ubetalte regninger for 20.000 kroner. Hver måned driver jeg med brannslukking. Jeg har tro på at dette skal gå bra, men da må alle unødvendige kjøp unngås. Her må det virkelig strammes inn! Får gå til mor hvis jeg trenger nye truser.

Hvorfor skriver jeg dette på psykiatri? Jo fordi jeg er et kroneksempel på hva som kan skje under ukontrollerte faser og hvordan en må drive med desperate redningsoperasjoner når fornuften kommer og inntar en igjen.

Dette til skrekk og advarsel! Her gjelder det å ta sine medisiner forskriftsmessig, leve et sunt og regelmessig liv, unngå kontakt med dårlige mennesker, kontakte sine behandlere med en gang hvis man føler at man begynner å bli syk, roe seg ned så mye som man overhode klarer, holde seg unna all mulig dop i både flytende og fast form, kanskje meditasjon, yoga eller mindfullness?

Noen flere forslag til hva man kan gjøre for å holde seg stabil og ikke drite seg totalt ut? Jeg vet dette gjelder flere enn meg. Jeg vet at det er flere enn meg som har gjort idiotiske økonomiske krumspring.

Hei!

Så flott du har så god en far.

Et forslag er kanskje å ha en god venn, som er glad i en for den man er. Jeg er en sånn venn for noen, det betyr at når livet blir vanskelig for dem, er jeg informert om typen vansker og stiller opp. Dette er jo forbigående saker ofte, og det er jo de ferreste som ikke strever, om enn på ulike måter gjennom livet.

En gang hjelper jeg en venn, en annen gang og kanskje på en annen måte, trenger jeg selv hjelp, sånn er det jo for de aller fleste.

Personlig liker jeg å gjøre nytte for meg, slik at det er kjekt om det er noe praktisk jeg kan bli bedt om å hjelpe til å fikse, det er en utmerket måte å være venn på. Jeg har faktisk fått en venn nå, der forholdet er gjensidig, samt at vi har felles interesser. Vi skal reise til japan, og lære Bonsai kunsten:-) og vi går turer i Botanisk hage:-) Vi er like interessert i planter, og har studert mye det samme, samt er det man kaller en god match. Men uavhengig av det, andre mennesker jeg er venn med, er jeg også glad i, og da er det fint å bli vist tillit, få hjelpe og bidra, i en vanskelig fase/tid, i livet.

Klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...