Gå til innhold

Jobb..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så i tvil om jeg bør se meg om etter ny jobb. Til tross for mange vanskeligheter og mye stress de siste årene, har jobben gjort meg veldig godt psykisk. Har vokst utrolig mye i jobben, men helsa mi tåler ikke lenger dette stresset. Jeg har allerede vært sykmeldt i ett år. 

Hva gjør man i en sånn situasjon? Skulle ønske jeg hadde noen å snakke med om dette.. 

Anonymkode: 757d7...b1f

Skrevet

Jeg har kjempet med dette så lenge. Jeg orker snart ikke mer. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjempet med dette så lenge. Jeg orker snart ikke mer. 

Hvis helsa di ikke takler stresset bør du nok se seg om etter ny jobb.

Anonymkode: ac32c...51d

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis helsa di ikke takler stresset bør du nok se seg om etter ny jobb.

Hvem vil ha en med min helsehistorikk? 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så i tvil om jeg bør se meg om etter ny jobb. Til tross for mange vanskeligheter og mye stress de siste årene, har jobben gjort meg veldig godt psykisk. Har vokst utrolig mye i jobben, men helsa mi tåler ikke lenger dette stresset. Jeg har allerede vært sykmeldt i ett år. 

Hva gjør man i en sånn situasjon? Skulle ønske jeg hadde noen å snakke med om dette.. 

Det går an å lære seg stressmestringsteknikker. Det er sjelden at helsa ikke tåler jobbstress, men det kan ta tid å lære seg gode mestringsstrategier.

Skrevet
Jeg jobber på bensinstasjon. Fordi sjef og lærling jobber på dagtid mandag-fredag er det bare kveldsvakter, helger og nattevakter ledige til resten av oss (15 personer). Det er utrivelig å jobbe på kveld og helg fordi man er alene på jobb. Man er to på jobb kun 6 timer på søndager. 

Vi har flere kunder og mer å gjøre enn sjef/lærling,likevel må vi jobbe alene. Vi skal ekspedere og betjene 3 kasser; kassen, rikstoto og norsk tipping. Ofte har vi bare noen sek på oss til å levere rikstoto før løpet starter, og har vi kunder i kassa akkurat da får vi kjeft fordi de ikke får levert. Noen krever også at vi avbryter kunden i kassa og går til rikstoto. 

Vi har også ansvar for bensinpumper, vaskehall og gass samt orden ute. Blir det trøbbel med vaskemaskinen, noe det ofte er, må vi løpe inn og ut av butikken, og kunder må vente alene inni butikken. Likeledes med gass/propan. 

I tillegg til å betjene dette er vi pålagt mersalg, vi skal vi ordne mat, fylle på varer, rydde og vaske. Vi blir ofte testet av hemmelig kunde, og stryker vi på den mister vi 2000 kr til felleskassa. Kjipt å være den som er på jobb den dagen når man stryker. 

Det er ikke mullghet til å ta en skikkelig pause eller å gå ordentlig på do, må som oftest løpe fordi det nesten alltid er kunder i butikken. Har vi ikke ting på stell, går der utover andre eller oss selv. 

Jeg har vokst veldig mye i jobben. Det er ikke en jobb som er forenelig med sosial fobi, men jeg brøt denne barrieren og jeg får også ofte skryt og tilbakemeldinger om at de er avhengig av meg fordi jeg er så dyktig.

i tillegg til dette får vi aldri en fast vaktplan. Mye uforutsigbarhet hele tiden. Dermed er også økonomien uforutsigbar. 

Jeg er sliten og lei av hele greia. Har hatt det sånn i 5 år. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem vil ha en med min helsehistorikk? 

Det vet du ikke før du har prøvd.

Skrevet
Jeg jobber på bensinstasjon. Fordi sjef og lærling jobber på dagtid mandag-fredag er det bare kveldsvakter, helger og nattevakter ledige til resten av oss (15 personer). Det er utrivelig å jobbe på kveld og helg fordi man er alene på jobb. Man er to på jobb kun 6 timer på søndager. 

Vi har flere kunder og mer å gjøre enn sjef/lærling,likevel må vi jobbe alene. Vi skal ekspedere og betjene 3 kasser; kassen, rikstoto og norsk tipping. Ofte har vi bare noen sek på oss til å levere rikstoto før løpet starter, og har vi kunder i kassa akkurat da får vi kjeft fordi de ikke får levert. Noen krever også at vi avbryter kunden i kassa og går til rikstoto. 

Vi har også ansvar for bensinpumper, vaskehall og gass samt orden ute. Blir det trøbbel med vaskemaskinen, noe det ofte er, må vi løpe inn og ut av butikken, og kunder må vente alene inni butikken. Likeledes med gass/propan. 

I tillegg til å betjene dette er vi pålagt mersalg, vi skal vi ordne mat, fylle på varer, rydde og vaske. Vi blir ofte testet av hemmelig kunde, og stryker vi på den mister vi 2000 kr til felleskassa. Kjipt å være den som er på jobb den dagen når man stryker. 

Det er ikke mullghet til å ta en skikkelig pause eller å gå ordentlig på do, må som oftest løpe fordi det nesten alltid er kunder i butikken. Har vi ikke ting på stell, går der utover andre eller oss selv. 

Jeg har vokst veldig mye i jobben. Det er ikke en jobb som er forenelig med sosial fobi, men jeg brøt denne barrieren og jeg får også ofte skryt og tilbakemeldinger om at de er avhengig av meg fordi jeg er så dyktig.

i tillegg til dette får vi aldri en fast vaktplan. Mye uforutsigbarhet hele tiden. Dermed er også økonomien uforutsigbar. 

Jeg er sliten og lei av hele greia. Har hatt det sånn i 5 år. 

Da ville jeg forsøkt noe annet. Høres ut som et helvete.

Skrevet

Da ville jeg forsøkt noe annet. Høres ut som et helvete.

Jeg har søkt på flere jobber uten hell. Både innen butikk og renhold.. 

Skrevet
22 minutter siden, frosken skrev:

Det går an å lære seg stressmestringsteknikker. Det er sjelden at helsa ikke tåler jobbstress, men det kan ta tid å lære seg gode mestringsstrategier.

Mange som ikke klarer det.

Skrevet
I tillegg til alt dette har vi flere utrivelige og misfornøyde kunder som lar sin frustrasjon gå utover oss. Etter at jeg begynte i denne jobben har jeg vært sjokkert mang en gang over hvor ekle folk kan være. Godt voksne folk. Har skammet meg på deres vegne mang en gang. Dette er derimot en av de tingene jeg har vokst på. Jeg har lært meg å skille person og sak, og lar det sjelden gå inn på meg. Og jeg har vært veldig hårsår. Jobben har gjort meg psykisk sterkere på mange områder.

Flere har sluttet pga presset. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg sikkert har hatt over 50 kolleger som har kommet og gått disse årene. Og jeg forstår dem, tror ikke jeg klarer det lenger selv. Kroppen sier fra. Vi får også stadig større press på oss idt salg. Vi er pålagt å være selgere, og jeg hater det, men jeg har jobba hardt for å bli det, og klarer det ganske bra. 

Til tross for uttallige positive tilbakemeldinger fra kolleger, sjefer og kunder, har jeg liten tro på at jeg vil få ny jobb. Her mangler jeg selvtillit. Jeg er også i tvil om hvor lenge jeg vil holde ut i en ny jobb, helsen har jo sviktet meg siste året. Og som sagt; hvem vil ansette en med en sånn historie med helseplager? 

Drømmen min er å få jobbe i matbutikk igjen. Jobbet i en i 4 år før den ble nedlagt. Gledet meg til å gå på jobb hver eneste dag og var aldri syk bortsett fra da jeg hadde migreneanfall. Jeg har vært mye syk de siste to årene, hanglet mye. Gruet meg stadig mer til å gå på jobb og har gitt bort vakter pga det og helsen. 

Elsket jobben min før. Føler meg "utbrent". Jeg blir stadig mindre engasjert. Går det an å bli utbrent selv om man ikke blir deprimert, bare sliten og lei?

Skrevet

Hva med å følge drømmen din og søke jobb i en matbutikk? Jeg skjønner godt at den bensinstasjonjobben ikke er til å holde ut. Det må være dårlig ledelse, som gjør at dere er alene oå jobb. Utnytting rett og slett. 

Om du ikke føler deg klar for å jobbe fullt eller i det hele tatt, så er vel aap neste skritt. Men da er man i navsystemet, og det er heller ikke lett.

Anonymkode: dc9c9...9b2

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:
I tillegg til alt dette har vi flere utrivelige og misfornøyde kunder som lar sin frustrasjon gå utover oss. Etter at jeg begynte i denne jobben har jeg vært sjokkert mang en gang over hvor ekle folk kan være. Godt voksne folk. Har skammet meg på deres vegne mang en gang. Dette er derimot en av de tingene jeg har vokst på. Jeg har lært meg å skille person og sak, og lar det sjelden gå inn på meg. Og jeg har vært veldig hårsår. Jobben har gjort meg psykisk sterkere på mange områder.

Flere har sluttet pga presset. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg sikkert har hatt over 50 kolleger som har kommet og gått disse årene. Og jeg forstår dem, tror ikke jeg klarer det lenger selv. Kroppen sier fra. Vi får også stadig større press på oss idt salg. Vi er pålagt å være selgere, og jeg hater det, men jeg har jobba hardt for å bli det, og klarer det ganske bra. 

Til tross for uttallige positive tilbakemeldinger fra kolleger, sjefer og kunder, har jeg liten tro på at jeg vil få ny jobb. Her mangler jeg selvtillit. Jeg er også i tvil om hvor lenge jeg vil holde ut i en ny jobb, helsen har jo sviktet meg siste året. Og som sagt; hvem vil ansette en med en sånn historie med helseplager? 

Drømmen min er å få jobbe i matbutikk igjen. Jobbet i en i 4 år før den ble nedlagt. Gledet meg til å gå på jobb hver eneste dag og var aldri syk bortsett fra da jeg hadde migreneanfall. Jeg har vært mye syk de siste to årene, hanglet mye. Gruet meg stadig mer til å gå på jobb og har gitt bort vakter pga det og helsen. 

Elsket jobben min før. Føler meg "utbrent". Jeg blir stadig mindre engasjert. Går det an å bli utbrent selv om man ikke blir deprimert, bare sliten og lei?

Er du fagorganisert?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å følge drømmen din og søke jobb i en matbutikk? Jeg skjønner godt at den bensinstasjonjobben ikke er til å holde ut. Det må være dårlig ledelse, som gjør at dere er alene oå jobb. Utnytting rett og slett. 

Om du ikke føler deg klar for å jobbe fullt eller i det hele tatt, så er vel aap neste skritt. Men da er man i navsystemet, og det er heller ikke lett.

Anonymkode: dc9c9...9b2

Jeg er allerede i NAV-systemet. Jeg har så lite tro på at jeg vil få ny jobb med min helsehistorikk. Har tenkt på å spørre NAV om hjelp til å finne meg ny jobb. 

Er så lei av hele greia. Kommer ingen vei. Jobben jeg har elsket er i ferd med å bli til jobben jeg hater. 

Skrevet

Takk for svar AB. Jeg har bestemt meg for å slutte i jobben. Orker ikke mer. 

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg tror ikke det er lurt å slutte før du har funnet noe nytt, men du bør så klart bytte jobb. Det må være mye lettere å få ny jobb når du allerede har en jobb. Jeg ser ingen ting her som tyder på at du ikke kan jobbe. Jeg ser bare en person på feil plass.

Det som er stressende for deg kan være helt greit for andre, i alle fall en periode av livet. Jeg ville ikke prøvd å løse dette problemet ved å "forandre verden", altså få en bensinstasjonkjede til å alltid ha flere på vakt. Du kunne kanskje gått ned i stilling? 

Skrevet
2 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tror ikke det er lurt å slutte før du har funnet noe nytt, men du bør så klart bytte jobb. Det må være mye lettere å få ny jobb når du allerede har en jobb. Jeg ser ingen ting her som tyder på at du ikke kan jobbe. Jeg ser bare en person på feil plass.

Det som er stressende for deg kan være helt greit for andre, i alle fall en periode av livet. Jeg ville ikke prøvd å løse dette problemet ved å "forandre verden", altså få en bensinstasjonkjede til å alltid ha flere på vakt. Du kunne kanskje gått ned i stilling? 

Jeg kan jobbe. Og jeg vil jobbe. Jeg er også nødt til det fordi jeg må forsørge familien. Mannen min er syk og har mistet en betydelig del av inntekten sin og vi sliter veldig økonomisk. Jeg har vært delvis sykemeldt i over ett år og har virkelig kjempet for å jobbe mest mulig. Jeg kan derfor ikke gå ned i stilling heller. 

Ja, jeg tåler ikke dette stresset over lang tid. Er vel også det jeg har innsett. Føler meg ikke akkurat sterk på den måten.. 

Sjefen min har heller ikke tålt det, også vært sykmeldt i over ett år så vi har fått ny sjef, trodde det skulle bli bedre da men det ble verre. 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Er ikke dette litt typisk for bransjen da? Datteren min jobber på en stasjon og selv om de er flere på jobb samtidig nesten hele døgnet så er de underbetalt mtp tillegg og overtid. De har valget mellom å være to på jobb uten overtid og tillegg eller få alle tillegg og overtid men bli alene på jobb. Det er visst ikke høy nok fortjeneste til begge deler. Vet en Best stasjon som har samme erfaring. Det er for lite penger å tjene på å selge pølser og drivstoff. 

Gnu på for å finne en annen jobb. Håper du klarer det. Slik det er nå går det bare nedover. Min jobb har knekt meg nå så jeg vet hva jeg snakker om. Det er smerter, depresjon og angst som spiser en opp så det blir komplett umulig å søke jobber. Det lyser jo lang vei at jeg er syk...ikke la deg gå så langt. Lykke til ❤

Skrevet

Du bør selvfølgelig finne deg noe annet når muligheten åpner seg - søk på alt som byr seg av butikkjobber (jeg skjønner at dette ikke er noen storby med all masse ledige jobber), gi gjerne beskjed i alle butikkene som er aktuelle, om at du er interessert dersom de trenger ekstrahjelp eller får ledige stillinger.  Send med evt. attest fra den jobben du hadde i matbutikk.

Forsøk å holde deg i jobben du har, i hvert fall delvis.  Håper du har en OK kontakt i NAV som kan veilede om regler for (delvis) sykemelding etc., og gi dem beskjed om at du er interessert dersom de kan hjelpe deg med en annen (betalt) jobb.  Som Gargamel skriver, er det mye lettere å få noe nytt mens man er innenfor arbeidslivet.  Jeg tror ikke du har noe å vinne på å sitte hjemme og bekymre deg over økonomien og gremme deg over at du falt ut av det :( 

Skrevet

En kollega fortalte meg idag at hn har blitt lovet 5 vakter i uka på dag og kveld, og at en vikar som har droppet ut av skolen også har blitt lovet 3-5 faste vakter i uka på dag og kveld. 

Tenkte å sette frem krav til sjefen denne uka, men da jeg hørte dette ble jeg oppgitt, for nå er jo vaktene lovet bort til andre.

Jeg tror det beste for meg er å bruke energien min på å finne meg ny jobb, for dette tar knekken på meg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...