Gå til innhold

Lønn renholder vs uføretrygd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis man får maks har man vel jobbet mye, og da syns jeg vel man "fortjener" litt høyere ytelse. Jeg syns det høres rettferdig ut. Og hvis alle "arbeidere" skulle ha høyere lønn enn alle "trygdede", måtte nødvendigvis trygden vært en lavere andel av tidligere lønn enn slik det er nå - men det er kanskje urettferdig om trygda er f.eks. 40% av tidligere inntekt.

Anonymkode: 5a636...816

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes du det er "urettferdig" at en renholdsmedarbeider i snitt tjener under 300.000, mens maksimal uføretrygd fra Folketrygden er 366.000?

Anonymkode: 7fecf...a01

Da ville jeg antatt at den som hadde maks uføretrygd hadde hatt høy inntekt tidligere, og hadde hatt en stor nedgang fra sitt tidligere lønnsnivå til uføretrygden.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes du det er "urettferdig" at en renholdsmedarbeider i snitt tjener under 300.000, mens maksimal uføretrygd fra Folketrygden er 366.000?

Nei.  Det er ikke urimelig at det er forskjeller mellom et gjennomsnitt og et maksimum.  Det er en sammenheng mellom tidligere lønn og hva man mottar hvis man må trygdes, man kan jo ikke velge fritt mellom å være i et lavtlønnsyrke eller ta ut høy uføretrygd.

Når det er sagt, synes jeg alle fulltidsjobber bør lønnes slik at man kan leve av dem. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og i kroner og øre hva mener du minimums fulltidslønn burde være ?

Anonymkode: 1d14c...41d

Jeg vet ikke nok om regler, tariffer, avtaler / tillegg osv., til å mene noe om det.  Jeg overlater det til bransjene og organisasjonene.  Jeg synes de burde være opptatt av at ikke visse yrker blir "forbeholdt" grupper som vi aksepterer skal tjene for lite.  Tidligere var kvinner en slik gruppe, nå er det utlendinger som er mest utsatt.  Det er uheldig både for samfunnet og for svært mange enkeltindivider at yrker som ikke krever lang utdannelse, blir et eget domene der sosial dumping er helt greit.  Men det er sikkert ingen enkle løsninger på dette problemet. 

Annonse

Annonse

22 minutes ago, AnonymBruker said:

Kommer an på utdannelse. Og du får ikke kjøpt en bolig i en storby i dag med den lønna.

Anonymkode: 79f30...c2f

Nei, men tror det er mange som har mye mindre enn det. F.eks. hvis man bare har fått en 70% stilling - har man krav på noe fra NAV for "resten" da?

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor drar du frem renholdsyrket? 

Anonymkode: 0dc23...2d0

Worrisome Plenty

Jeg synes det er urettferdig att folk som jobber med renhold i firmaer som ISS ol. ikke tjener bedre. Jeg har selv jobbet der, det er latterlig hvor lite man får. 

Det er selvføgelig urettferdig att de får mindre enn en med veldig bra trygd. Arbeid bør jo lønne seg. Men nå er det vel veldig vanlig å jobbe deltid med renhold. Før var det vel bedre, med fast jobb i bedriften, mens nå er det vel minst like vanlig att man arbeider for ett eksternt firma (som feks ISS), som skal tjene penger på att du vasker. I motsettning til når man før var ansatt i bedriften man vasket hos.

12 minutes ago, Worrysome plenty said:

Jeg synes det er urettferdig att folk som jobber med renhold i firmaer som ISS ol. ikke tjener bedre. Jeg har selv jobbet der, det er latterlig hvor lite man får. 

Det er selvføgelig urettferdig att de får mindre enn en med veldig bra trygd. Arbeid bør jo lønne seg. Men nå er det vel veldig vanlig å jobbe deltid med renhold. Før var det vel bedre, med fast jobb i bedriften, mens nå er det vel minst like vanlig att man arbeider for ett eksternt firma (som feks ISS), som skal tjene penger på att du vasker. I motsettning til når man før var ansatt i bedriften man vasket hos.

Tror mange får mindre enn de med minstepensjon, i alle fall om de ikke har full stilling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...