Gå til innhold

Lønn renholder vs uføretrygd

Anbefalte innlegg

Den 15.8.2016 at 22.56, AnonymBruker skrev:

Syntes du det er "urettferdig" at en renholdsmedarbeider i snitt tjener under 300.000, mens maksimal uføretrygd fra Folketrygden er 366.000?

Anonymkode: 7fecf...a01

Minstelønna til en renholder er 169,37 kr timen. Det blir over 370 000 i året inkl. feriepenger. Forutsatt at man jobber i en tariffbedrift og jobber fulltid. Blir feil å sammenligne deltidsansatte med heltidstrygdede. Jeg vil tro at store bedrifter som f.eks ISS har tariff. Lønna øker også med ansinitet og om man har fagbrev som renholder, så dette er altså minstelønna, ikke snittlønna.

Fortsetter under...

Det er ikke minstelønn i Norge.

Det er helt naturlig å sammenligne deltidsansatte opp mot uføretrygdede, siden mange ikke får mer enn en deltidsstilling, eller på annet vis ikke får noe fra det offentlige som veier opp for den reduserte stillingen selv om man er enslig og ikke har flere penger enn det man får utbetalt (f.eks. ved at samboer betaler mer i husstanden enn en selv står for).

Sikkert mange som ikke klarer å jobbe fulltid heller, som likevel ikke får noe fra NAV.

Endret av Kanonføde
40 minutter siden, Kanonføde skrev:

Lurer på om ikke tallene i statistikken inkluderer de med lavere uføregrad enn 100%, siden minsteytelsen fra NAV er for samboere er 211073.28 og 229588.48 for enslige. Hvis ikke, så tyder det på at veldig mange er minstepensjonister.

Ikke umulig. Gjennomsnittslønnen for folk i 100% stilling var i fjor ca. 490.000 i følge SSB. 66% av dette blir 323.400 i uføretrygd. Men snittet er nok endel lavere da det er flere med dårlig betalte jobber som blir uføre.

16 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det er ikke minstelønn i Norge.

Det er helt naturlig å sammenligne deltidsansatte opp mot uføretrygdede, siden mange ikke får mer enn en deltidsstilling, eller på annet vis ikke får noe fra det offentlige som veier opp for den reduserte stillingen selv om man er enslig og ikke har flere penger enn det man får utbetalt (f.eks. ved at samboer betaler mer i husstanden enn en selv står for).

Sikkert mange som ikke klarer å jobbe fulltid heller, som likevel ikke får noe fra NAV.

Har jeg sagt at det er minstelønn i Norge? Man kan velge å jobbe i en tariffbedrift og da har man minstelønn. Det bør også være en ganske grei sak å forhandle seg fram til dette minimumet i en bedrift uten tariff.

Skal man sammenligne deltidsansatte så må man ihvertfall sammenligne dem med deltidstrygdede. Det vil alltid være noen hvis-om-atte-dersom-atte. Og du vil nok alltid klare å vrenge og vri på det hele til din "fordel". Uansett så er det ikke slik at man kan velge å gå på trygd dersom det er en jobb man kan utføre. Tviler på at du har noen oversikt over hvem som jobber deltid fordi de vil eller fordi de ikke får noe annet. Og hvor har du det egentlig ifra at renholdere i snitt tjener under 300 000 kr?

1 hour ago, Trine said:

Har jeg sagt at det er minstelønn i Norge? Man kan velge å jobbe i en tariffbedrift og da har man minstelønn. Det bør også være en ganske grei sak å forhandle seg fram til dette minimumet i en bedrift uten tariff.

Skal man sammenligne deltidsansatte så må man ihvertfall sammenligne dem med deltidstrygdede. Det vil alltid være noen hvis-om-atte-dersom-atte. Og du vil nok alltid klare å vrenge og vri på det hele til din "fordel". Uansett så er det ikke slik at man kan velge å gå på trygd dersom det er en jobb man kan utføre. Tviler på at du har noen oversikt over hvem som jobber deltid fordi de vil eller fordi de ikke får noe annet. Og hvor har du det egentlig ifra at renholdere i snitt tjener under 300 000 kr?

Jeg bryr meg ikke om hva "man må", jeg er opptatt av hva andre mener. F.eks. de som jobber i deltidsstillingene. Det er mange som er negativt innstilt til trygdede, spesielt unge trygdede.

Jeg har aldri sagt noe om renholderes inntekt.

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Jeg bryr meg ikke om hva "man må", jeg er opptatt av hva andre mener. F.eks. de som jobber i deltidsstillingene. Det er mange som er negativt innstilt til trygdede, spesielt unge trygdede.

Jeg har aldri sagt noe om renholderes inntekt.

Du er negativt innstilt til trygdede!

Beklager, jeg trodde du var ts.

Annonse

2 hours ago, Trine said:

Minstelønna til en renholder er 169,37 kr timen. Det blir over 370 000 i året inkl. feriepenger. Forutsatt at man jobber i en tariffbedrift og jobber fulltid. Blir feil å sammenligne deltidsansatte med heltidstrygdede. Jeg vil tro at store bedrifter som f.eks ISS har tariff. Lønna øker også med ansinitet og om man har fagbrev som renholder, så dette er altså minstelønna, ikke snittlønna.

Deler av renholdsbransjen er beryktet for lav lønn og uklare kontrakter: Renholderen som vasket leiligheten til Trine Skei Grande fikk en timelønn 125, tilsvarende en årslønn på 250.000.

http://www.dagbladet.no/2015/09/09/nyheter/arbeidsliv/innenriks/trine_skei_grande/politikk/41007503/

Trine Skei Grande opplyser at hun har benyttet firmaet de siste tre åra.

- Jeg har ikke noen kontrakt med firmaet, men kommer nok ikke til å benytte meg av deres tjenester i framtida. 

Anonymkode: 79f30...c2f

2 hours ago, Trine said:

Minstelønna til en renholder er 169,37 kr timen. Det blir over 370 000 i året inkl. feriepenger. 

Nei, det blir det ikke. I Norge, hvor mange arbeidstakere har tariffestet 37,5 timers arbeidsuke og 5 ukers ferie, vil et årsverk utgjøre ca. 1 695 timer. Med tillegg for 12% feriepenger blir dette en årslønn på 321.532 kr.

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Deler av renholdsbransjen er beryktet for lav lønn og uklare kontrakter: Renholderen som vasket leiligheten til Trine Skei Grande fikk en timelønn 125, tilsvarende en årslønn på 250.000.

http://www.dagbladet.no/2015/09/09/nyheter/arbeidsliv/innenriks/trine_skei_grande/politikk/41007503/

- Jeg har ikke noen kontrakt med firmaet, men kommer nok ikke til å benytte meg av deres tjenester i framtida. 

Faktisk blir ikke årslønna mer enn 237.300 kr.

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her kommer det jo frem at tarifflønnen gjelder alle renholdere og ikke bare de som jobber i tariffbedrifter. Så da får jo renholderene bare stå på kravet da. Jeg forstår enda mindre denne tråden og problemet når de faktisk har lovbestemt minstelønn. Og med den minstelønna så har de det bedre enn de på trygd.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det blir det ikke. I Norge, hvor mange arbeidstakere har tariffestet 37,5 timers arbeidsuke og 5 ukers ferie, vil et årsverk utgjøre ca. 1 695 timer. Med tillegg for 12% feriepenger blir dette en årslønn på 321.532 kr.

Det kommer jo helt an på hvordan avtale man har. De færreste blir nektet å jobbe 40 timers uke. Om de i tillegg har en jobb hvor de reiser rundt til flere kunder, som jeg vil tro mange rengjørere gjør, så har de trolig ikke et egnet spisested og har dermed krav på betalt lunsj. Uansett så regnet jeg 37,5 timers uke, men jeg regnet litt feil. Glemte at timene er inkl timene man har ferie. Men regnestykket ditt er helt feil. Man får betalt for bevegelige helligdager. Så man regner 1950 timer i året når man jobber 37,5 timers uke. Så blir det litt mer fordi man får mer utbetalt i ferieukene enn de ukene man jobber. Om man skal regne på din måte blir det 1762 timer i året + feriepenger, ikke 1695 (hvor har du egentlig det tallet fra?). Det blir 298 514 + 35 821 = 334 335. Om man ikke regner med det ekstra man får i feriepenger så blir det 1950x169,37 (som er timelønna i dette tilfellet) = 330 271 kr.

Endret av Trine
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på bensinstasjon og har full ansiennitet. Timelønna mi er 167,5

Anonymkode: 0dc23...2d0

Da kan du nok klage og kreve høyere lønn http://hk-nytt.no/nyheter/butikkansatte-gar-opp-i-lonn-6.40.354747.0acb16faab

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...