Gå til innhold

Lønn renholder vs uføretrygd

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Trine said:

Her kommer det jo frem at tarifflønnen gjelder alle renholdere og ikke bare de som jobber i tariffbedrifter. Så da får jo renholderene bare stå på kravet da.

Nå er du bare naiv. Det er ikke bare bare når arbeidsmarkedet er sånn er det. Enkelte er glad for den jobben de får, selv om de tjener mindre enn tariff. Tross alt bedre enn å gå på sossen.

1 hour ago, Trine said:

Jeg forstår enda mindre denne tråden og problemet når de faktisk har lovbestemt minstelønn. Og med den minstelønna så har de det bedre enn de på trygd.

Nei, de tjener mindre enn maks trygd.

Anonymkode: 79f30...c2f

Fortsetter under...

49 minutes ago, Trine said:

Det kommer jo helt an på hvordan avtale man har. De færreste blir nektet å jobbe 40 timers uke. Om de i tillegg har en jobb hvor de reiser rundt til flere kunder, som jeg vil tro mange rengjørere gjør, så har de trolig ikke et egnet spisested og har dermed krav på betalt lunsj. Uansett så regnet jeg 37,5 timers uke, men jeg regnet litt feil. Glemte at timene er inkl timene man har ferie. Men regnestykket ditt er helt feil. Man får betalt for bevegelige helligdager. Så man regner 1950 timer i året når man jobber 37,5 timers uke. Så blir det litt mer fordi man får mer utbetalt i ferieukene enn de ukene man jobber. Om man skal regne på din måte blir det 1762 timer i året + feriepenger, ikke 1695 (hvor har du egentlig det tallet fra?). Det blir 298 514 + 35 821 = 334 335. Om man ikke regner med det ekstra man får i feriepenger så blir det 1950x169,37 (som er timelønna i dette tilfellet) = 330 271 kr.

Poenger er at renholdstariff er mindre enn maks uføretrygd.

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du bare naiv. Det er ikke bare bare når arbeidsmarkedet er sånn er det. Enkelte er glad for den jobben de får, selv om de tjener mindre enn tariff. Tross alt bedre enn å gå på sossen.

Så hva er da problemet, dersom de heller vil jobbe for en lavere lønn enn de har krav på fremfor å få dagpenger? Selvfølgelig gir ikke alle arbeidsgivere den lønna de plikter å gi, når ingen klager på det.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de tjener mindre enn maks trygd.

Men de med maks trygd har kanskje jobbet ræva av seg? Skal de ikke få noe igjen for det? Kanskje er det t.o.m jobben som har gjort dem uføre. De tjener mer enn gjenomsnittet av uføretrygdede.

51 minutes ago, Trine said:

Det kommer jo helt an på hvordan avtale man har. De færreste blir nektet å jobbe 40 timers uke. Om de i tillegg har en jobb hvor de reiser rundt til flere kunder, som jeg vil tro mange rengjørere gjør, så har de trolig ikke et egnet spisested og har dermed krav på betalt lunsj. Uansett så regnet jeg 37,5 timers uke, men jeg regnet litt feil. Glemte at timene er inkl timene man har ferie. Men regnestykket ditt er helt feil. Man får betalt for bevegelige helligdager. Så man regner 1950 timer i året når man jobber 37,5 timers uke.

I SSBs lønnsstatistikker regnes et årsverk som 1 950 timer (inkludert ferie).

1 750 timer (eksklusive ferie) brukes som årsverk i bygg- og tjenestestatistikk. Definisjonen av utførte årsverk tar utgangspunkt i avtalte og utførte timer per uke i SSBs arbeidskraftundersøkelse.

51 minutes ago, Trine said:

Så blir det litt mer fordi man får mer utbetalt i ferieukene enn de ukene man jobber. Om man skal regne på din måte blir det 1762 timer i året + feriepenger, ikke 1695 (hvor har du egentlig det tallet fra?). 

I Norge, hvor mange arbeidstakere har tariffestet 37,5 timers arbeidsuke og 5 ukers ferie, vil et årsverk utgjøre ca. 1 695 timer:   7.5 timers arbeidsdag, 365 dager, 25 feriedager, 104 helgedager, 10 andre røde dager. 7.5 (365-25-104-10) = 1695

2 minutes ago, Trine said:

Så hva er da problemet, dersom de heller vil jobbe for en lavere lønn enn de har krav på fremfor å få dagpenger? Selvfølgelig gir ikke alle arbeidsgivere den lønna de plikter å gi, når ingen klager på det.

Som sagt, du er bare naiv.

2 minutes ago, Trine said:

Men de med maks trygd har kanskje jobbet ræva av seg? 

Det er ingen direkte sammenheng mellom lønn og hvor hardt man jobber.

En aksjemegler jobber ikke 10 ganger så hardt som en sykepleier.

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk blir ikke årslønna mer enn 237.300 kr.

Det stemmer ikke.

20 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det er nok mange som har årslønn under 200.000, f.eks. hvis de er underbetalte eller bare har deltidsstilling.

Det er nok mange med deltidsstilling som faktisk ønsker å ha det. Ingen med 100% stilling har under 200 000 i året, ikke om de jobber lovlig ihvertfall.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenger er at renholdstariff er mindre enn maks uføretrygd.

Jaja, livet er urettferdig, aksepter det. De som er renholdsarbeidere har et valg, det har ikke de på uføretrygd.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge, hvor mange arbeidstakere har tariffestet 37,5 timers arbeidsuke og 5 ukers ferie, vil et årsverk utgjøre ca. 1 695 timer:   7.5 timers arbeidsdag, 365 dager, 25 feriedager, 104 helgedager, 10 andre røde dager. 7.5 (365-25-104-10) = 1695

Det stemmer ikke. Et år har 52 uker, man jobber 37,5 timer hver uke og dersom man har 5 uker ferie så jobber man 47 uker i året. Som jeg skrev i sta, bevegelige helligdager får man betalt for så de kan du ikke trekke fra. Altså 37,5 timer x 47 uker = 1762,5 timer. Så får man faktisk bedre betalt for de ukene man har ferie enn de ukene man jobber og man må legge til 12 % i feriepenger for å få korrekt årslønn. Så enten kan du regne 1762,5 timer + 12 %, eller gjøre det litt enklere og regne med 1950 timer. Å gjøre det så avansert som du gjerne vil blir ihvertfall veldig unøyaktig og i dette tilfellet også feil.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, du er bare naiv.

Syns det virker som du sliter med å svare jeg, siden det eneste du klarer gulpe opp er at jeg er naiv.

4 minutter siden, Kanonføde skrev:

Mange må bare ta til takke med underbetalt og/eller deltids stilling. Det er også varierende hvor langt man strekker seg for å unngå NAV. Derfor er det mye "hat".

Hvorfor må de det? Kan de ikke velge å bli noe annet?

2 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hehe, nei. Det er ikke bare å velge hva man jobber med, og hvor mye man tjener. Virker som det er noe grunnleggende du ikke forstår her.

Om man er frisk så forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan velge det? Man har krav på videregående opplæring. Så om man ikke kan velge så får du forklare meg det grunnleggende som jeg visst nok ikke forstår.

Endret av Trine
12 minutes ago, Trine said:

Det stemmer ikke.

Det stemmer nok. I motsetning til deg kan jeg regne.

Jaja, livet er urettferdig, aksepter det. De som er renholdsarbeidere har et valg,

Nei, det er ikke sånn at alle har "et valg". Noen må gjøre de dårligst betalte drittjobbene også.

det har ikke de på uføretrygd.

Det er svært få at de som er uføre som er 100% uføre og ikke kan jobbe noe.

Det stemmer ikke. Et år har 52 uker, man jobber 37,5 timer hver uke og dersom man har 5 uker ferie så jobber man 47 uker i året. Som jeg skrev i sta, bevegelige helligdager får man betalt for så de kan du ikke trekke fra. Altså 37,5 timer x 47 uker = 1762,5 timer. Så får man faktisk bedre betalt for de ukene man har ferie enn de ukene man jobber og man må legge til 12 % i feriepenger for å få korrekt årslønn. Så enten kan du regne 1762,5 timer + 12 %, eller gjøre det litt enklere og regne med 1950 timer. Å gjøre det så avansert som du gjerne vil blir ihvertfall veldig unøyaktig og i dette tilfellet også feil.

Nei, det er helt korrekt etter SSB sine beregningsmetoder.

En timelønn på  169,37 gir IKKE en årslønn på 370.000. Det er FEIL FEIL FEIL!

Syns det virker som du sliter med å svare jeg, siden det eneste du klarer gulpe opp er at jeg er naiv.

Det er fakta uansett om du liker det eller ikke.

Just now, Trine said:

Om man er frisk så forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan velge det? Man har krav på videregående opplæring. Så om man ikke kan velge så får du forklare meg det grunnleggende som jeg visst nok ikke forstår.

Det er mange ting det kan hende man ikke får til, selv om det ikke skyldes sykdom. Hva slags evner/talent man har varierer, og det er så desidert ikke slik at man kan "bli" hva som helst bare man har helse til det. Det er også mange som sliter med helserelaterte ting, somatiske eller psykiatriske, uten at de "må" få behandling. Hvis man har en jobb som man klarer, så har man ikke krav på noe fra NAV.

Annonse

5 minutes ago, Trine said:

Det finnes ikke "godt betalte" jobber til alle. Det er uansett noen som må de dårligst betalte "drittjobbene". Om man ikke vil det selv, krever NAV det. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå?

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok. I motsetning til deg kan jeg regne.

Da forstår jeg ikke hvordan jeg klarte å få en 6'er i matte. I tillegg har jeg familien full av regnskapsførere som regner lønn hele tiden. Jeg stoler langt mer på dem enn på deg. Du har jo ikke engang fått med deg at man får betalt for bevegelige helligdager.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke sånn at alle har "et valg". Noen må gjøre de dårligst betalte drittjobbene også.

Hvorfor?

Det er svært få at de som er uføre som er 100% uføre og ikke kan jobbe noe.

Hvordan vet du det?

Nei, det er helt korrekt etter SSB sine beregningsmetoder.

En timelønn på  169,37 gir IKKE en årslønn på 370.000. Det er FEIL FEIL FEIL!

Nå må du våkne opp og følge med og ikke bare være trassig og vrang. Jeg har rettet opp feilen. Det gjør ikke din utregning mer korrekt fordet og jeg har tydelig forklart deg hvorfor.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fakta uansett om du liker det eller ikke.

Bedre å være naiv enn så ekstremt komplisert som det du er. Men det forandrer ikke det faktum at du ikke svarer på spørsmålene eller forklarer hva du mener, du klarer ikke komme med annet enn at jeg er naiv.

7 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det er mange ting det kan hende man ikke får til, selv om det ikke skyldes sykdom. Hva slags evner/talent man har varierer, og det er så desidert ikke slik at man kan "bli" hva som helst bare man har helse til det. Det er også mange som sliter med helserelaterte ting, somatiske eller psykiatriske, uten at de "må" få behandling. Hvis man har en jobb som man klarer, så har man ikke krav på noe fra NAV.

Jeg vet om flere yrker som ikke er mer krevende enn renholder, men som betaler bedre. Om de sliter med noe og velger å ikke få behandling for det så kan da virkelig ikke andre klandres for det.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke "godt betalte" jobber til alle. Det er uansett noen som må de dårligst betalte "drittjobbene". Om man ikke vil det selv, krever NAV det. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå?

Men om ingen tar de dårligst betalte jobbene så er de nødt til å gjøre noe med lønna i de yrkene. Det er ikke sånn at man må studere i mange år for å få en ok-bra betalt jobb.

Just now, Trine said:

Jeg vet om flere yrker som ikke er mer krevende enn renholder, men som betaler bedre. Om de sliter med noe og velger å ikke få behandling for det så kan da virkelig ikke andre klandres for det.

Kanskje det er individuelt hva krevende vil si? Kanskje det ikke bare er å ta en jobb, men at det er kamp om arbeidsplassene? Kanskje det ikke bare er å velge å få behandling??? Tror du virkelig man bare kan velge å ta imot behandling??? Jeg er enig med AB over her, du er uvitende om samfunnsforholdene, altså naiv på dette feltet.

1 minute ago, Trine said:

Men om ingen tar de dårligst betalte jobbene så er de nødt til å gjøre noe med lønna i de yrkene.

Dette er jo noe av det dummeste jeg har lest her. Tror du virkelig NAV gir en penger, bare fordi hele byen/bygda ønsker å "streike" mot et arbeidssted?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...