Gå til innhold

Brintellix og behandling av angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i felleskatalogen at indikasjoner kun er depresjon, hva skyldes det?, er ikke dette en ssri?. 

Er den ikke effektiv på angst?.

Anonymkode: 952d5...4a9

Skrevet (endret)

Du stiller et veldig interessant spørsmål. Jeg tror ikke det finnes noe bedre svar enn inkompetanse hos enten HELFO eller at produsenten ikke har søkt om godkjenning til bruk for formålet.

Det finnes en rekke medisiner som fungerer bra mot angst men som ikke er godkjent til bruk mot angst. Ut fra virkningsmekanismen vil jeg absolutt tro at Brintellix kan ha effekt mot angst.

Sånn er det jo med alle atypiske AP på markedet også. Alle kan virke mot angst i lav dose, jeg har hatt kjempeeffekt mot angst av det, men de er ikke godkjente for det. Husker at en jente jeg møtte fant ut av at jeg brukte det og ble urolig for om jeg egentlig var schizofren, siden det var det medisinen var godkjent for ;) det er jeg jo ikke.

Endret av issomethingwrong
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For å få godkjent indikasjon, må produsenten kunne legge frem minst tre gode studier som viser signifikant bedre effekt enn placebo og akseptable bivirkninger.

I tillegg må produsenten søke om godkjent indikasjon i Norge.

Alt dette er meget tidkrevende OG kostbare prosesser.

At angst ikke er godkjent indikasjon, betyr IKKE at preparatet ikke virker på angst.

Skrevet

Det virker for meg. Jeg blir ikke kvitt det, men både den generelle uroeen og panikkanfallene jeg får kommer ned på et nivå hvor jeg klarer å kontrollere det/leve nokså uproblematisk. Men det er viktig å vite at medisiner mot angst ikke er god løsning alene. Det er mye man selv må jobbe med i terapi også.

Skrevet

Bare en ting jeg tenkte på..

Når jeg skrev HELFO tenkte jeg på godkjenning for blå resept. De har ingenting med godkjenning av bruk å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...