Gå til innhold

Dere som bruker eller har brukt litium...

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Hvordan er deres erfaringer med litium? Jeg må begynne på det nå, men er kjemperedd for å legge på meg, "få skjelven", og ikke minst langtidsvirkningene (stoffskifte, hjerte og kar, nyrer). Er kjemperedd :( Har noen gode erfaringer? La du på deg, og er du i såfall sikker på at det var medisinen som var årsaken? Hvis du trente/trener, påvirker litiumet formen? Er det trygt å reise til varme strøk? Tenker Afrikanske land, Asia, steder der det kan bli opp til 40 plussgrader. Har mest lyst til å grine :( 

Skrevet

Jeg har ingen bivirkninger, ikke lagt på meg og reiser masse til varme strøk

Gjest franklyscarlet
Skrevet
1 minutt siden, Annkarin skrev:

Jeg har ingen bivirkninger, ikke lagt på meg og reiser masse til varme strøk

Flott! Flere skulle postet sånne positive tilbakemeldinger på nettet. Har du gått på det lenge? 

Skrevet (endret)
14 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Flott! Flere skulle postet sånne positive tilbakemeldinger på nettet. Har du gått på det lenge? 

Brukte det siden 2003 med 10 mnd opphold 

da jeg var feit hadde jeg bivirkninger pga høyere dose så sluttet i 10 mnd, men fikk så beskjed om at jeg slapp de høye dosene

Endret av Annkarin
Gjest franklyscarlet
Skrevet
2 minutter siden, Annkarin skrev:

Brukte det siden 2003 med 10 mnd opphold 

da jeg var feit hadde jeg bivirkninger pga høyere dose så sluttet i 10 mnd, men fikk så beskjed om at jeg slapp de høye dosene

Betyr det at du har gått ned i vekt mens du har tatt litium?

Skrevet
10 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Betyr det at du har gått ned i vekt mens du har tatt litium?

Gått ned 20 kg på litium før, er ingen prob, men nå gikk jeg ned i vekt mens jeg hadde pause 

Skrevet

Er lei skremselspropaganda ang litium, den er ikke verre enn andre medisiner

er helt inviduelt hva man har av bivirkninger og man passes på av blodprøver 

Skrevet

Zyprexa har økt vekta mi kraftig, opplever ikke dette på litium... Blir tørst men velger bort coca cola

Skrevet
6 timer siden, franklyscarlet skrev:

Hvordan er deres erfaringer med litium? Jeg må begynne på det nå, men er kjemperedd for å legge på meg, "få skjelven", og ikke minst langtidsvirkningene (stoffskifte, hjerte og kar, nyrer). Er kjemperedd :( Har noen gode erfaringer? La du på deg, og er du i såfall sikker på at det var medisinen som var årsaken? Hvis du trente/trener, påvirker litiumet formen? Er det trygt å reise til varme strøk? Tenker Afrikanske land, Asia, steder der det kan bli opp til 40 plussgrader. Har mest lyst til å grine :( 

Jeg har ingen egenerfaring med bruk av litium, men har sett på nært hold hvilken ekstremt god virkning medikamentet kan ha:-)

I stedet for å bekymre deg for mulige bivirkninger, så synes jeg du skal sette deg godt inn i hvilke forholdsregler som bør tas når man bruker litium - samt også tilegne deg såpass mye kunnskap at du selv kan vurdere om du blir fulgt opp i tilstrekkelig grad mht blodprøver. Det er dessverre ikke alltid slik at verken psykiatere eller fastleger nødvendigvis tar oppfølgningen av langtidsbruk tilstrekkelig alvorlig.

Lykke til med oppstarten - kanskje blir du en av dem som får din livskvalitet radikalt forbedret:-)

Skrevet

Jeg har brukt lithium i flere år. Var veldig bekymret før jeg begynte.

Jeg har gått opp i vekt. Men vet ikke om det skyldes lithium. Uansett legger vi ikke på oss uten å spise mer enn vi forbruker. Men enkelte medisiner gjør det nok litt vanskeligere å klare. 

Stoffskiftet er påvirket. Men med medisiner merker jeg lite til det.

Det er verre å være psykisk syk enn å leve med dette. Men som frosken sier så skaff deg kunnskap. Jeg tar blodprøver 4 ganger i året. Følger med på resultatet. Får sjekket oftere hvis endringer i livet kan påvirke mengden lithium i blodet. 

Lithium er den medisinen som har gitt mest positiv effekt på meg. Det er verdt å forsøke. Glem bekymringene, men skaff deg kunnskap. Og kanskje vil du kunne få et mye bedre liv.

Anonymkode: 0fc73...992

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Flere som har erfaringer å dele? :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...