aIicia Skrevet 17. august 2016 Skrevet 17. august 2016 Jeg lurer på om det er flere med bipolar lidelse som er plaget med utmattelse også utenom depressive perioder? Jeg har følt meg sliten og trøtt siden videregående, er nå i 30-årene. Tatt all verdens prøver hos fastlegen og aldri funnet noe galt, så jeg er ganske sikker på at jeg ikke feiler noe fysisk. Nå går jeg på medisiner og er fortsatt like sliten. Er det noe jeg kan gjøre? 0 Siter
Gjest franklyscarlet Skrevet 17. august 2016 Skrevet 17. august 2016 Ja, samme her. I perioder. Typisk så sliten at jeg omtrent ikke har orket å røre på meg. Ikke har klart å følge med på hva andre gjør eller snakker om. Selv på besøk har jeg ikke klart å gjøre annet enn å ligge på sofaen som et slakt. Kroppen er tung og slapp, og det føles som om det er tåke i hodet, og det ikke fungerer å konsentrere seg om hva som skjer utenfor tåken. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 Skrevet 17. august 2016 Jeg har perioder jeg ikke vet hvordan jeg skal holde meg våken både på besøk, jobb og hjemme. Selv om jeg sover godt på natten. Jeg har også lagt meg ned på gulvet på toalettet hos folk for å kunne lukke øynene litt. Vet ikke hvordan jeg skal klare å holde de oppe. Jeg er heldigvis inne i en bedre periode nå. Dette kan starte også utenom depresjonene. Men jeg blir ofte deprimert av å ha det slik. Enkelte ganger vet jeg ikke om depresjonen eller trettheten kom først. Anonymkode: f35d8...91e 0 Siter
Annkarin Skrevet 17. august 2016 Skrevet 17. august 2016 Folk klager over At jeg sover for mye 0 Siter
Annkarin Skrevet 17. august 2016 Skrevet 17. august 2016 Jeg orker ikke pusse tenner eller fjerne sminken før natta heller 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 Skrevet 17. august 2016 Ja, jeg er sykelig trøtt i perioder og må sove mye. I slike perioder kan jeg ikke kjøre bil, for det er jo livsfarlig. Har lurt på om jeg har narkolepsi, for jeg kan bli så trøtt at øynene bare glir igjen og jeg kjenner en slags slitenhet i bakhodet og at hjernen liksom shutter ned. Men det er nok bp-lidelsen. ? Anonymkode: 15118...e88 0 Siter
aIicia Skrevet 20. august 2016 Forfatter Skrevet 20. august 2016 Flere som sliter med det samme ja, leit å høre. Man går jo glipp av deler av livet sitt når det er sånn. Har masse jeg skulle gjort i dag, men oker ikke.. Syns forøvrig det ble verre etter at jeg begynte på antidepressiva. Dumt, fordi de fungerer godt ellers. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 36 minutter siden, aIicia skrev: Flere som sliter med det samme ja, leit å høre. Man går jo glipp av deler av livet sitt når det er sånn. Har masse jeg skulle gjort i dag, men oker ikke.. Syns forøvrig det ble verre etter at jeg begynte på antidepressiva. Dumt, fordi de fungerer godt ellers. Opplever også at jeg går glipp av mye i livet. Har mann og barn, og "alt" av energi bruker jeg på de. Allikevel greier jeg sjelden å lage middag, hjelpe til med leksene, og i det hele tatt å finne på ting sammen. Øvrig familie treffer jeg sjelden, og eier ikke energi til å opprettholde kontakt med venner. Er også veldig sliten "i hodet", så det er ikke bare den fysiske utmattelsen som setter begrensninger, der kan jeg presse meg. Men ifht den kognitive svekkelsen/utmattelsen vil det å presse meg gjøre vondt verre. Da ender jeg opp helt forvirret, nesten paralysert. Medisinene er nok mye/hele av årsaken, men hva skal man gjøre! Alternativet er å konstant ønske at livet skal ta slutt. Anonymkode: 7d092...9dd 0 Siter
ISW Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 1 time siden, aIicia skrev: Flere som sliter med det samme ja, leit å høre. Man går jo glipp av deler av livet sitt når det er sånn. Har masse jeg skulle gjort i dag, men oker ikke.. Syns forøvrig det ble verre etter at jeg begynte på antidepressiva. Dumt, fordi de fungerer godt ellers. Hvilke medisiner bruker du nå? 0 Siter
Annkarin Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Opplever også at jeg går glipp av mye i livet. Har mann og barn, og "alt" av energi bruker jeg på de. Allikevel greier jeg sjelden å lage middag, hjelpe til med leksene, og i det hele tatt å finne på ting sammen. Øvrig familie treffer jeg sjelden, og eier ikke energi til å opprettholde kontakt med venner. Er også veldig sliten "i hodet", så det er ikke bare den fysiske utmattelsen som setter begrensninger, der kan jeg presse meg. Men ifht den kognitive svekkelsen/utmattelsen vil det å presse meg gjøre vondt verre. Da ender jeg opp helt forvirret, nesten paralysert. Medisinene er nok mye/hele av årsaken, men hva skal man gjøre! Alternativet er å konstant ønske at livet skal ta slutt. Anonymkode: 7d092...9dd man skal ikke bli sånn av medisinene 0 Siter
aIicia Skrevet 20. august 2016 Forfatter Skrevet 20. august 2016 2 timer siden, issomethingwrong skrev: Hvilke medisiner bruker du nå? Lamictal 300 mg og Effexor depot 150 mg. :-) 0 Siter
Gjest Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 Har dere forsøkt Wellbutrin? Det hjelper meg mot depresjon og tretthet. 0 Siter
ISW Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 32 minutter siden, aIicia skrev: Lamictal 300 mg og Effexor depot 150 mg. :-) Nå kan begge disse forårsake en slik følelse, men det kan sykdommen i seg selv gjøre også. Og ikke minst nesten "hva som helst" annet. Nå har du jo utelukket mange sykdommer som årsak, men at bipolar lidelse fører til dette, er absolutt ikke uvanlig. Uansett tenker jeg at det er såpass uakseptabelt og ødeleggende for deg at du burde vurdere å gjøre noe med det medikamentelt, hvis det ikke finnes en korrigerbar årsak (f.eks at du er sliten). Vet at mange med bipolar lidelse bruker Wellbutrin i tillegg for å bli kvitt slike plager, som også kan være tegn på depresjon. Har du prøvd denne? 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 17 minutter siden, MxxM skrev: Har dere forsøkt Wellbutrin? Det hjelper meg mot depresjon og tretthet. Jeg bruker Wellbutrin, vært oppe i 450 mg, nå 300 mg. Så om jeg hadde vært enda verre uten denne, da hadde det ikke vært mye liv laga;) Anonymkode: 7d092...9dd 0 Siter
Annkarin Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 jeg har ikke så mye fatigue etter at jeg sluttet på lamictal. 1 Siter
aIicia Skrevet 20. august 2016 Forfatter Skrevet 20. august 2016 2 timer siden, MxxM skrev: Har dere forsøkt Wellbutrin? Det hjelper meg mot depresjon og tretthet. 2 timer siden, issomethingwrong skrev: Nå kan begge disse forårsake en slik følelse, men det kan sykdommen i seg selv gjøre også. Og ikke minst nesten "hva som helst" annet. Nå har du jo utelukket mange sykdommer som årsak, men at bipolar lidelse fører til dette, er absolutt ikke uvanlig. Uansett tenker jeg at det er såpass uakseptabelt og ødeleggende for deg at du burde vurdere å gjøre noe med det medikamentelt, hvis det ikke finnes en korrigerbar årsak (f.eks at du er sliten). Vet at mange med bipolar lidelse bruker Wellbutrin i tillegg for å bli kvitt slike plager, som også kan være tegn på depresjon. Har du prøvd denne? Takk for svar Da jeg skulle begynne på antidepressiva i tillegg til Lamictal snakket jeg og behandler om dette. Hun anbefalte ikke Wellbutrin da, fordi den kunne gi søvnproblemer, og søvnen var noe av det jeg slet med. Men nå sover jeg normalt. Skal til henne om 14 dager og tenkte å ta opp dette med medisiner da. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 41 minutter siden, aIicia skrev: Takk for svar Da jeg skulle begynne på antidepressiva i tillegg til Lamictal snakket jeg og behandler om dette. Hun anbefalte ikke Wellbutrin da, fordi den kunne gi søvnproblemer, og søvnen var noe av det jeg slet med. Men nå sover jeg normalt. Skal til henne om 14 dager og tenkte å ta opp dette med medisiner da. Da kan det å prøve Wellbutrin hjelpe på fatiguen, iallefall verdt en sjanse:) Virker ikke til meg, men det tror jeg er mer unntaket enn regelen. Anonymkode: 7d092...9dd 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 Prøv Wellbutrin først. Om det ikke funker, kan denne artikkelen kanskje være av interesse: http://ajp.psychiatryonline.org/doi/pdf/10.1176/appi.ajp.2007.06060981 0 Siter
aIicia Skrevet 21. august 2016 Forfatter Skrevet 21. august 2016 15 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Prøv Wellbutrin først. Om det ikke funker, kan denne artikkelen kanskje være av interesse: http://ajp.psychiatryonline.org/doi/pdf/10.1176/appi.ajp.2007.06060981 Takk for svar NHD :o) Jeg vil nødig slutte med Effexor, både pga jeg syns den har god effekt, og fordi det er et he..... å slutte med antidepressiva. Og å ta enda en medisin syns jeg høres mye ut, da er jeg oppe i 3 ulike psykofarmaka. :o/ Men samtidig ønsker jeg ikke å ha det sånn resten av livet. Modafinil er vel ikke noe man får skrevet ut i Norge på indikasjon "sliten bipolar"? ;o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.