Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutter siden, aIicia skrev:

Takk for svar NHD :o)

Jeg vil nødig slutte med Effexor, både pga jeg syns den har god effekt, og fordi det er et he..... å slutte med antidepressiva. Og å ta enda en medisin syns jeg høres mye ut, da er jeg oppe i 3 ulike psykofarmaka. :o/ Men samtidig ønsker jeg ikke å ha det sånn resten av livet. 

Modafinil er vel ikke noe man får skrevet ut i Norge på indikasjon "sliten bipolar"? ;o)

Tenker at det lureste er å legge til Wellbutrin i første omgang? Ved bipolar lidelse er det jo ikke uvanlig å bruke ganske mange medisiner. Og kombinasjonen SSRI og Wellbutrin er jo veldig vanlig. Da dekker du alle tre nevrotransmittere. Men du må passe på, med Wellbutrin såvel som Modafinil, at ikke humøret blir altfor bra. Det KAN trigge hypomani i noen tilfeller. 

Modafinil kan skrives ut av psykiater. Det er et A-preparat (merkelig nok egentlig) og psykiatere er nok en del flinkere på å skrive medisiner "off-label" enn allmennleger. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Joda, om du har en ok psykiater, får du gjerne prøve modafinil :-)

Skrevet
20 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Men kan han søke om individuell refusjon på den? Kan jo ikke skrives ut på blå og den er nokså dyr.

Skrevet
52 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Men kan han søke om individuell refusjon på den? Kan jo ikke skrives ut på blå og den er nokså dyr.

Ja. Men før søknad ville jeg prøvd det ut og dokumentert god effekt.

Skrevet
27 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja. Men før søknad ville jeg prøvd det ut og dokumentert god effekt.

Har du erfaring med denne på dine pasienter? Bare lurer :o)

Skrevet
3 minutter siden, aIicia skrev:

Har du erfaring med denne på dine pasienter? Bare lurer :o)

Nei. Har ikke hatt pasienter med denne problemstillingen. Men jeg har lest mye lovende om det.

Skrevet

Dette er en meget interessant tråd. Jeg er bipolar, står på Lamictal, Cipralex, Wellbutrin og Fluanxol. I tillegg står jeg på Levaxin og Liothyronin for lavt stoffskifte. Og jeg er veldig plaget av tretthet selv om jeg gjør alt "riktig". Jeg både står opp og legger meg til samme tid hver dag. Jeg drikker mye vann og spiser frokost og går meg en morgentur. Allikevel våkner jeg ikke. Det er så fortvilende! Jeg føler at jeg sover bort livet mitt og nå er jeg så gammel at jeg ser det at jeg ikke kan utsette ting i fem år fordi det virker mer bekvemt og passende å begynne med det da. Jeg har virketrang og ambisjoner, men hva hjelper det når jeg sover i timesvis på dagen? Jeg har googlet opp alt som har med energimat og drikke å gjøre, men jeg vet i grunnen alt fra før.

Jeg skal til psykiateren min på onsdag og da skal jeg ta dette opp med ham og nevne Modafinil. Jeg skal ta opp dette med fastlegen også. Jeg synes virkelig det forringer livskvaliteten å ha det sånn som jeg har det.

Skrevet
2 timer siden, Gondor skrev:

Dette er en meget interessant tråd. Jeg er bipolar, står på Lamictal, Cipralex, Wellbutrin og Fluanxol. I tillegg står jeg på Levaxin og Liothyronin for lavt stoffskifte. Og jeg er veldig plaget av tretthet selv om jeg gjør alt "riktig". Jeg både står opp og legger meg til samme tid hver dag. Jeg drikker mye vann og spiser frokost og går meg en morgentur. Allikevel våkner jeg ikke. Det er så fortvilende! Jeg føler at jeg sover bort livet mitt og nå er jeg så gammel at jeg ser det at jeg ikke kan utsette ting i fem år fordi det virker mer bekvemt og passende å begynne med det da. Jeg har virketrang og ambisjoner, men hva hjelper det når jeg sover i timesvis på dagen? Jeg har googlet opp alt som har med energimat og drikke å gjøre, men jeg vet i grunnen alt fra før.

Jeg skal til psykiateren min på onsdag og da skal jeg ta dette opp med ham og nevne Modafinil. Jeg skal ta opp dette med fastlegen også. Jeg synes virkelig det forringer livskvaliteten å ha det sånn som jeg har det.

Mulig jeg spør dumt, men hvor ligger meningen i å ta stimulerende medisiner OG Fluanxol samtidig?

Blir ikke det å gå ett skritt fram og ett tilbake? 

Skrevet
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Mulig jeg spør dumt, men hvor ligger meningen i å ta stimulerende medisiner OG Fluanxol samtidig?

Blir ikke det å gå ett skritt fram og ett tilbake? 

Jeg kan ikke slutte med Fluanxol. Da går alt til h....  Jeg får spørre psykiateren.

Skrevet
23 timer siden, Gondor skrev:

Vil gjerne høre hva de sier :) 

Skrevet
Den 21. august 2016 at 12.24, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Er dette et nytt preparat? Hvorfor har ingen foreslått det for meg, som har slitt i mange og lange perioder med unormal tretthet. Wellbutrin hadde fantastisk effekt i starten, men den effekten varte ikke.

Anonymkode: f35d8...91e

Skrevet
1 time siden, aIicia skrev:

Vil gjerne høre hva de sier :) 

Jeg skal til psykiateren i morgen. Jeg skal prøve å huske og komme tilbake til denne tråden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...