Gå til innhold

Tiltak man kan gjøre når livet blir som tøffest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle ønske det var slik at man fikk velge om man ville leve eller ikke, uten å måtte gå drastisk til verks i form av selvmord, men bare kunne legge seg ned og sovne for godt hvis man ville.

Har tenkt mye på pappaen min som sovnet stille inn. Han hadde det som meg også tøft. Og jeg har tenkt på hvor godt det måtte ha vært for han å slippe å streve mere og samtidig vite at vi andre aksepterte det. Skjønner dere hva jeg mener?

Jeg prøver å akseptere og gjøre det beste utav mine problemer. Jeg har alvorlige økonomiske problemer og føler at livet mitt er ødelagt pga det. Jeg klarer stort sett å holde motet oppe og gjøre det beste utav det, men det er tøft og slitsomt, og jeg får stadige påminnelser om det i form av purringer på sms osv.

Noen ganger blir jeg bare veldig sliten og vil vekk fra alt. Hva skal jeg gjøre når jeg vil vekk fra alt? Jeg legger meg noen ganger og sover, prøver å hvile meg og få fred på den måten. Da får jeg også fred for tankene. Andre tiltak jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 56201...de8

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske det var slik at man fikk velge om man ville leve eller ikke, uten å måtte gå drastisk til verks i form av selvmord, men bare kunne legge seg ned og sovne for godt hvis man ville.

Har tenkt mye på pappaen min som sovnet stille inn. Han hadde det som meg også tøft. Og jeg har tenkt på hvor godt det måtte ha vært for han å slippe å streve mere og samtidig vite at vi andre aksepterte det. Skjønner dere hva jeg mener?

Jeg prøver å akseptere og gjøre det beste utav mine problemer. Jeg har alvorlige økonomiske problemer og føler at livet mitt er ødelagt pga det. Jeg klarer stort sett å holde motet oppe og gjøre det beste utav det, men det er tøft og slitsomt, og jeg får stadige påminnelser om det i form av purringer på sms osv.

Noen ganger blir jeg bare veldig sliten og vil vekk fra alt. Hva skal jeg gjøre når jeg vil vekk fra alt? Jeg legger meg noen ganger og sover, prøver å hvile meg og få fred på den måten. Da får jeg også fred for tankene. Andre tiltak jeg kan gjøre? 

Jeg pleier å se filmer,da kommer jeg litt vekk fra alt. Men noen ganger overstyrer tankene, da bare stirrer jeg uten å få med meg noe. 

Skrevet

Jeg synes det er bra det ikke finnes enkle løsninger på om man vil leve eller ikke. Det er mange som tidligere har sett helt svart på livet , men som har det bra i dag. Jeg er en av dem.

Du burde kanskje ta tak i de økonomiske problemene dine og få orden på dem. Da får du en ting mindre å bekymre deg for.

Skrevet

Jeg er også en av dem som så gjerne skulle ha sluppet å leve, i så mange år, men i dag er jeg sjeleglad for at jeg ikke klarte å ta livet av meg.

Anonymkode: c3027...608

Skrevet

Det er godt å se at dere valgte livet. Det gjør jeg også, men det er tøft. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt å se at dere valgte livet. Det gjør jeg også, men det er tøft. 

Er det gjelden/de økonomiske problemene som sliter mest?

Skrevet
Et øyeblikk siden, Solemnity skrev:

Er det gjelden/de økonomiske problemene som sliter mest?

Ja.. 

Skrevet

Ja.. 

Og alt som kan gjøres i forhold til det har blitt gjort, eller kunne du søkt ekstra råd ved å forklare situasjonen?

Skrevet
2 minutter siden, Solemnity skrev:

Og alt som kan gjøres i forhold til det har blitt gjort, eller kunne du søkt ekstra råd ved å forklare situasjonen?

Alt er gjort. 

Skrevet

Alt er gjort. 

Da må rådet bli at du fokuserer på det. Du har gjort hva du kan, du har den kontrollen du kan ha og eventuelle telefonsamtaler, SMS eller brev er irrelevante. Du kan ikke forandre på det.

Skrevet

Takk for alle svar. 

Skrevet

Hva gjør andre når livet blir sånn? Jeg har trent, noe som var veldig tungt, men jeg tvang meg. Har gått tur i skogen. Prøver å fokusere på andre ting. 

Skrevet

Når de konkrete tiltakene man kan gjøre for den spesifikke vanskelige situasjonen er gjort, har jeg god nytte av to ting:

• Akseptere at det er vanskelig
  • Takknemlighet: Finne minst en ting hver dag som jeg er takknemlig for

Det hjelper ikke nødvendigvis der og da, men med litt øvelse og gjentakelser fungerer det ganske bra. 

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg forsøker å løse problemene. Det forstår jeg at du også prøver på. Har du tatt kontakt med gjeldsrådgiver i Nav slik du ble rådet til i den andre tråden ?

Skrevet
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg forsøker å løse problemene. Det forstår jeg at du også prøver på. Har du tatt kontakt med gjeldsrådgiver i Nav slik du ble rådet til i den andre tråden ?

Jeg har gjort akkurat det samme som en gjeldsrådgiver gjør og kontaktet alle kreditorer med forslag om ny betalingsplan. Har fått svar av 1/4 av dem og alle har sagt nei. Sier resten nei må vi sende søknad til namsmannen. Og da kan vi risikere å miste hus og bil også. Vi trenger stabilitet, men det får vi ikke. Det er en svær påkjenning for oss å gå den veien, men hva skal vi gjøre. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort akkurat det samme som en gjeldsrådgiver gjør og kontaktet alle kreditorer med forslag om ny betalingsplan. Har fått svar av 1/4 av dem og alle har sagt nei. Sier resten nei må vi sende søknad til namsmannen. Og da kan vi risikere å miste hus og bil også. Vi trenger stabilitet, men det får vi ikke. Det er en svær påkjenning for oss å gå den veien, men hva skal vi gjøre. 

Følger de rådene og veiledningen som blir gitt, legger planer for hvordan dere på best mulig måte kan få dette i havn, -og holder ut. Livet kan være ganske grusomt i blant, man kan ikke gjøre så mye annet enn å brette opp armene, face dritten, og legge en slagplan eller to. Og minne seg selv på at man står han av. 

Skrevet
6 minutter siden, XbellaX skrev:

Følger de rådene og veiledningen som blir gitt, legger planer for hvordan dere på best mulig måte kan få dette i havn, -og holder ut. Livet kan være ganske grusomt i blant, man kan ikke gjøre så mye annet enn å brette opp armene, face dritten, og legge en slagplan eller to. Og minne seg selv på at man står han av. 

Takk skal du ha. Godt å få litt styrketanker, trenger det :) 

Skrevet

Følge faste rutiner i hverdagen og bare tenke en dag om gangen.

Skrevet
55 minutter siden, Høstløv skrev:

Følge faste rutiner i hverdagen og bare tenke en dag om gangen.

Jeg får gjøre det jeg også. Ta en dag av gangen. 

Takk til dere alle for svar. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...