Gå til innhold

Truxal - Apedop ? Erfaringer ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min første dag på truxal, tatt 2 i løpet av dagen a 15 mg, skulle hjelpe på angsten under opptrapping Brintellix. Kanikke si at truxalen hjalp på angsten nei....bare trøtt og sløv i hodet (apefjern) men angst og tankekjør like ille. Tror jeg dropper hele truxalen.....noen med erfaring med denne ?

Skrevet
12 minutter siden, Mexico skrev:

Min første dag på truxal, tatt 2 i løpet av dagen a 15 mg, skulle hjelpe på angsten under opptrapping Brintellix. Kanikke si at truxalen hjalp på angsten nei....bare trøtt og sløv i hodet (apefjern) men angst og tankekjør like ille. Tror jeg dropper hele truxalen.....noen med erfaring med denne ?

Jeg har fått truxal flere ganger, men ikke tatt den som jeg skulle fordi jeg ble sløv av den. Men sist fikk jeg den for søvn, men følte bare jeg ble paranoid av den så gikk over til seroquel igjen. 

Skrevet
47 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg har fått truxal flere ganger, men ikke tatt den som jeg skulle fordi jeg ble sløv av den. Men sist fikk jeg den for søvn, men følte bare jeg ble paranoid av den så gikk over til seroquel igjen. 

Tusen takk for svar. Ja tror jeg holder meg unna den jeg og.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Mexico skrev:

Tusen takk for svar. Ja tror jeg holder meg unna den jeg og.

Ja det er skikkelig apedop!!

Skrevet

Apedop er egentlig et ganske morsomt uttrykk. Ler hver gang jeg leser det. Tror Truxal og Nozinan er medisinene som i hovedsak har fått denne noe usjarmerende benevnelsen, fordi man blir trøtt og fjern, men ikke nødvendigvis noe effekt på angst og uro, selv om noen selvsagt får det. Men alle beroligende medisiner med antihistaminvirkning kan kanskje kalles for det av enkelte. 

Det jeg synes er synd, er at kun eldre antipsykotika er godkjent mot angst. De har mer bivirkninger og gir mer "apefølelse" enn nyere. Jeg ville heller prøvd Seroquel, og satset på en litt tøff lege som tør å skrive det ut mot angst og søvnvansker. 

Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Apedop er egentlig et ganske morsomt uttrykk. Ler hver gang jeg leser det. Tror Truxal og Nozinan er medisinene som i hovedsak har fått denne noe usjarmerende benevnelsen, fordi man blir trøtt og fjern, men ikke nødvendigvis noe effekt på angst og uro, selv om noen selvsagt får det. Men alle beroligende medisiner med antihistaminvirkning kan kanskje kalles for det av enkelte. 

Det jeg synes er synd, er at kun eldre antipsykotika er godkjent mot angst. De har mer bivirkninger og gir mer "apefølelse" enn nyere. Jeg ville heller prøvd Seroquel, og satset på en litt tøff lege som tør å skrive det ut mot angst og søvnvansker. 

Hei og takk for svar. Er så enig med deg, ja apedop er et artig uttrykk og ser det er brukt mye om truxalen :D Skal sjekke ut Seroquel takk. Har heldigvis Vival når angsten er som verst. 

Worrisome Plenty
Skrevet (endret)

Før ble det kalt Moskvadop. Da moskva var underlagt kommunismen. Det er noe grått, trykkende, klamt og ubehagelig over truxal, largactil (den er vel avreg?) og værst av alt Nozinan. Som ikke akkuratt fører tankene til en behagelig tilværelse. 

Jeg takker fanden for att vi har fått bedre medisiner, en gamle høy og lavdose nevroleptika. Det var ett sorgens kapittel. Jeg har selv vært tvangsmedisinert med både nozinan og føkkings Haldol.

Det var bedre å være gal nesten. Enn den torturen der. 

Jeg tålte Tuxal litt bedre, men måtte bare gå å legge meg da også. Selv på liten dose, og jeg er en diger kar.

Det var ikke noe behagelig søvndyssende effekt heller, det var som ett svimeanfall, med fyllesyke.

Endret av Worrysome plenty
Skrevet
1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Før ble det kalt Moskvadop. Da moskva var underlagt kommunismen. Det er noe grått, trykkende, klamt og ubehagelig over truxal, largactil (den er vel avreg?) og værst av alt Nozinan. Som ikke akkuratt fører tankene til en behagelig tilværelse. 

Jeg takker fanden for att vi har fått bedre medisiner, en gamle høy og lavdose nevroleptika. Det var ett sorgens kapittel. Jeg har selv vært tvangsmedisinert med både nozinan og føkkings Haldol.

Det var bedre å være gal nesten. Enn den torturen der. 

Jeg tålte Tuxal litt bedre, men måtte bare gå å legge meg da også. Selv på liten dose, og jeg er en diger kar.

Det var ikke noe behagelig søvndyssende effekt heller, det var som ett svimeanfall, med fyllesyke.

Kjenner meg igjen i noe av det du beskriver ja og takk for svaret ditt. Ingen truxal på meg i morgen nei. Har vært trøtt, svimete og svimmel i hele dag og masse angst.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Sarotex, enda en gammel type som fortsatt er I bruk og kalles apedop. 

Skrevet

min erfaring med truxal er at dosen må være høy for at den angstdempende effekten skal være god.
brukte 50 mg i starten selv, og det hjalp lite på angst, bruker nå 150 mg, og har veldig lite angst i form av kroppssymptomer, men ca den samme angsten i hodet. den er også veldig dempende på problematferd sinne, tankekjør og indre uro, men til hvilken pris?

vil også si at truxal ikke egner seg å ta annet enn på kvelden. om du tar det på morgenen, vil du være sløv og slapp hele dagen.
jeg hadde aldri brukt truxal for angst alene, om den ikke var kombinert med omfattende.

har hørt om folk som har brukt 800 mg truxal, tørr ikke å tenke på hvor syke de var.

Anonymkode: 52aaa...5ad

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

min erfaring med truxal er at dosen må være høy for at den angstdempende effekten skal være god.
brukte 50 mg i starten selv, og det hjalp lite på angst, bruker nå 150 mg, og har veldig lite angst i form av kroppssymptomer, men ca den samme angsten i hodet. den er også veldig dempende på problematferd sinne, tankekjør og indre uro, men til hvilken pris?

vil også si at truxal ikke egner seg å ta annet enn på kvelden. om du tar det på morgenen, vil du være sløv og slapp hele dagen.
jeg hadde aldri brukt truxal for angst alene, om den ikke var kombinert med omfattende.

har hørt om folk som har brukt 800 mg truxal, tørr ikke å tenke på hvor syke de var.

skulle stå at jeg aldri ville ha brukt truxal om angsten ikke var kombinert med omfattende søvnproblemer.

Skrevet

For søvn kan den fungere, faktisk, men selv blir jeg slått ut av den. Så det blir jo litt som å sove i en tvangstrøye. Det er viktig å ta den ca tongimer før man skal sove, ellers kan man bli slått ut halve neste dag også. 15-25 mg er nok for min del, tør ikke ta mer, faktisk. Synes IKKE den har angstdempende effekt, for jeg fpr angst av å føle at jeg nærmest er spikret til sengen. Må kombinere med Sobril, for å ikke ha angst, men samtidig sove. 

Egentlig er Seroquel bedre, den blir man ikke like slått ut av, og man kan fungere også neste dag.

Anonymkode: 6a673...568

Skrevet

Noen har fått det for seg at antiallergieffekten (antihistamineffekten) er angstdempende. Jeg tror denne har oppstått pga Atarax, som i teorien er et anxiolytikum OG et antihistamin. Atarax har imidlertid andre effekter enn å bare være et antihistamin (bl.a antiadrenerg effekt), derfor har den en (viss) angstdempende effekt. Vallergan, f.eks, har veldig lite angstdempende effekt siden den er mer "ren" i antihistaminvirkningen (som gjør deg trøtt).

Det som skjer når man har angst og tar et antihistamin (i lave doser er Truxal og Nozinan antihistaminer) er at man blir trøtt og slapp uten at angsten egentlig blir noe bedre. 

Skal man ha angstdempende effekt av Truxal og Nozinan må man litt opp i dose, mer enn at man "bare" blir trøtt. Da kan det nok være gode medisiner mot angst, men det er ikke tilstrekkelig med antihistamineffekt.

Skrevet

Tusen takk dere for fine tilbakemeldinger og deling av erfaringer og info. Ingen apedop på meg i dag :D

Skrevet
13 timer siden, BamseLiten skrev:

Sarotex, enda en gammel type som fortsatt er I bruk og kalles apedop. 

Seriøst? Jeg fikk Sarotex en gang pga smerter. Husker ikke hvor høy dose jeg kom opp i, men jeg måtte slutte på dem før jeg egentlig var ferdig med opptrappingen for jeg fikk skikkelig utslett av dem. Men bortsett fra utslett så merket jeg overhode ingenting.

Skrevet
1 time siden, Trine skrev:

Seriøst? Jeg fikk Sarotex en gang pga smerter. Husker ikke hvor høy dose jeg kom opp i, men jeg måtte slutte på dem før jeg egentlig var ferdig med opptrappingen for jeg fikk skikkelig utslett av dem. Men bortsett fra utslett så merket jeg overhode ingenting.

Jeg vil ikke kalle Sarotex for apedop. Sarotex er litt mer som Remeron og Tolvon. 

Det er mer de gamle "høydosenevroleptika" som jeg vil kalle for det.

Skrevet
4 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg vil ikke kalle Sarotex for apedop. Sarotex er litt mer som Remeron og Tolvon. 

Det er mer de gamle "høydosenevroleptika" som jeg vil kalle for det.

Og Remeron og Tolvon er? Sarotex er vel en type antidep. Jeg antar at man må gå på de en stund for å få effekt. Jeg tok dem ikke særlig lenge, men jeg merket ikke noe hverken på humøret eller smertene da jeg tok dem. Men kan Remeron og Tolvon også ha en smertestillende effekt? I såfall er det vel rart jeg ikke måtte prøve dem også, kan jo hende de ikke hadde gitt meg utslett. Men nå sporer jeg av. Jeg ble ihvertfall ikke sløv av Sarotex.

Skrevet

Enkelte psykofarmaka gir tilleggseffekt på smertestillende. Altså att en liten dose med de gir sterkere virkning av de smertestillende. Feks Nozinan.

Skrevet
3 minutter siden, Inner self skrev:

Enkelte psykofarmaka gir tilleggseffekt på smertestillende. Altså att en liten dose med de gir sterkere virkning av de smertestillende. Feks Nozinan.

Jeg fikk bare Sarotex, ingen andre smertestillende. Smertestillende har liten/ingen effekt på nervesmerter.

Skrevet
2 timer siden, Trine skrev:

Jeg fikk bare Sarotex, ingen andre smertestillende. Smertestillende har liten/ingen effekt på nervesmerter.

Forsøkt antiepileptika mot nervesmerter?

Anonymkode: 95ddb...435

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...