Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

For et par uker siden hadde jeg en time med kognitiv terapi med en psykiatrisk sykepleier. Dette er første gang jeg prøver dette, har tidligere gått til psykolog som drev en annen type behandling, men sluttet der for over et år siden. 

I løpet av denne timen nevner den psykiatriske sykepleieren ar han tror jeg muligens kan være bipolar, hvilken type nevnte han ikke, men antar det må være type 2. Jeg merket at jeg ble noe forferdet, da dette er en diagnose min gamle psykolog aldri har nevnt som en mulighet. 

Jeg har et humør som kan svinge noe, med oppturer og nedturer, hvor jeg noen ganger kan klare mye og ha flere prosjekter og andre ganger er sliten og orker ikke så mye. Har allikevel tenkt at dette er innenfor normalen. Jeg sover allitd godt og har heller aldri hatt noen risikofylt atferd. Nå blir jeg derimot veldig usikker da han nevnte denne diagnosen allerede første time. Virker som jeg da må være et ganske typisk tilfelle. 

Soørsmålet mitt et vel om bipolar er noe man kan diagnostisere allerede fra 1. time? Jeg følte selv det nesten ble litt useriøst, 

Anonymkode: e3e9e...3dd

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Som alle andre diagnoser/sykdommer, er det noen tilfeller som er åpenbare fra første minutt og noen som er i grenseland der en aldri blir helt sikker på hva som er riktig. Jeg har stilt diagnosen BP1 på under et minutt :-)

BP2 tenker en oftest på som alternativ (differensialdiagnose) til tilbakevendende depresjon (F33). Det vanskelige er å skille "en riktig god periode" fra hypomani. En skal bruke seg selv og sin egen "baseline" som referanse. Det beste spørsmålet jeg kan stille er omtrent slik: "Har noen som kjenner deg godt sagt til deg at nå er du ikke helt deg selv?". Hvis ja på dette, er det sannsynligvis en hypomani. Varigheten skal være minst 4 døgn.

Skrevet
Den 19.8.2016 at 10.16, AnonymBruker skrev:

Hei, 

For et par uker siden hadde jeg en time med kognitiv terapi med en psykiatrisk sykepleier. Dette er første gang jeg prøver dette, har tidligere gått til psykolog som drev en annen type behandling, men sluttet der for over et år siden. 

I løpet av denne timen nevner den psykiatriske sykepleieren ar han tror jeg muligens kan være bipolar, hvilken type nevnte han ikke, men antar det må være type 2. Jeg merket at jeg ble noe forferdet, da dette er en diagnose min gamle psykolog aldri har nevnt som en mulighet. 

Jeg har et humør som kan svinge noe, med oppturer og nedturer, hvor jeg noen ganger kan klare mye og ha flere prosjekter og andre ganger er sliten og orker ikke så mye. Har allikevel tenkt at dette er innenfor normalen. Jeg sover allitd godt og har heller aldri hatt noen risikofylt atferd. Nå blir jeg derimot veldig usikker da han nevnte denne diagnosen allerede første time. Virker som jeg da må være et ganske typisk tilfelle. 

Soørsmålet mitt et vel om bipolar er noe man kan diagnostisere allerede fra 1. time? Jeg følte selv det nesten ble litt useriøst, 

Anonymkode: e3e9e...3dd

Jeg fikk diagnosen bipolar 2 etter første time hos min psykiater. Jeg er visst så klassisk bipolar at det går an å putte meg i en boks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...