Gå til innhold

Hva man snakker om i terapien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker man om følelsene i terapien?

Anonymkode: 23b27...98f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det også :-)  Grovt sett bør en snakke om det som har med utfordringene å gjøre. I starten mest og årsakene og forklaringene. Etter hvert stadig mer om mestring og løsninger.

Skrevet

Jamen det høres jo trivelig ut!!!

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker man om følelsene i terapien?

I dag snakket vi om hva som er vrangforestillinger og hva som ikke er det, og hvordan jeg skal takle panikkanfall. 

Skrevet

Jeg snakket om "hvordan siste uke har vært" hver uke i nesten 20 år.. Så pensjonerte h*n seg så nå har jeg ingen å prate med.. Behandlingplan fikk jeg et halvt år før jeg slutta.. Seriøst ja... Sitter her i dag og er fremdeles dårlig..

Anonymkode: ff6c2...27e

Skrevet (endret)

I første omgang tror jeg det er viktig for pasienten å få snakket ut, snakket ferdig, tømme seg, hvis de har behov for det.  Senere kan terapeuten  fokusere mer på evt. løsninger, gi råd osv. Dette er viktig for at pasienten kan føle seg sett og forstått.

Endret av FGT
Skrevet

Har vært og er et ganske stort fokus på det med følelsene fordi jeg har problemer der. Har i årenes løp blitt veldig flink til å sperre ute følelser jeg ikke liker og unngå vanskelig ting. Så min oppgave er å klare og kjenne etter hva jeg føler, noe jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal klare eller hvordan jeg skal tørre det.

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jamen det høres jo trivelig ut!!!

Skal ikke være trivelig å jobbe med seg selv!

Anonymkode: 4a66a...5a7

Skrevet
1 time siden, Fionys skrev:

Har vært og er et ganske stort fokus på det med følelsene fordi jeg har problemer der. Har i årenes løp blitt veldig flink til å sperre ute følelser jeg ikke liker og unngå vanskelig ting. Så min oppgave er å klare og kjenne etter hva jeg føler, noe jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal klare eller hvordan jeg skal tørre det.

Det er betalt for også å være en søppelbøtte for deg, hvis du mener at du har mye som må ut.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skal ikke være trivelig å jobbe med seg selv!

Anonymkode: 4a66a...5a7

Hva betyr egentlig å "jobbe" med seg selv?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket om "hvordan siste uke har vært" hver uke i nesten 20 år.. Så pensjonerte h*n seg så nå har jeg ingen å prate med.. Behandlingplan fikk jeg et halvt år før jeg slutta.. Seriøst ja... Sitter her i dag og er fremdeles dårlig..

Anonymkode: ff6c2...27e

Det er jo litt trist. Snakket dere aldri om hva slags problemer du hadde relatert til diagnosene, for så å se hvordan dére kunne løse dem. Og å se er mønster i forhold til hvordan man reagerer og føler? Terapi skal jo føre til en positiv endring, ikke bare være smalltalk og støttesamtaler. Kanskje du kan prøve å søke hos en ny?

Anonymkode: 34bb5...113

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se over, kanskje det besvarer noe av spørsmålet.

Anonymkode: 34bb5...113

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først må du innse eller forstå det du trenger å jobbe med. Så må du sette et rimelig mål  med hva du skal forbedre eller klare. Så begynner du å jobbe, en prosess der du litt etter litt klarer jobbe med deg selv for å nå det  første målet ditt. 

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr vel egentlig at man tar tak i problemene sine, at man selv må gjøre noe for å få det bedre. Det kan være veldig utfordrende og tungt, og man må være innstilt på å presse seg selv. En behandler kan fortelle deg hvordan og hva du bør gjøre, så er det jo egentlig opp til en selv å få gjort det.

Jeg tror de som får mest ut av en behandling er de som følger opp råd og oppgaver de får av behandler. Gjør man ingenting selv så får man nok lite eller ingen effekt av behandling.

Skrevet
1 time siden, FGT skrev:

Det er betalt for også å være en søppelbøtte for deg, hvis du mener at du har mye som må ut.

Nå er det jo ikke helt slik at jeg føler jeg har så mye jeg må få ut. Det er vel heller slik at jeg holder alt som er vanskelig+ litt til for meg selv. Behandler mener at jeg må åpne opp alle sluser for å få bearbeidet bl.a. barndomstraumer (seksuelt misbrukt) slik at jeg får et bedre liv.

Jeg klager ikke for jeg har en fantastisk behandler og har i løpet av et år blitt mye bedre. Starter opp med traumebehandling i høst som jeg gruer meg til, men jeg er motivert til å gå igjennom det. Jeg skal gjøre alt for å få det enda litt bedre.

Skrevet
38 minutter siden, Fionys skrev:

Det betyr vel egentlig at man tar tak i problemene sine, at man selv må gjøre noe for å få det bedre. Det kan være veldig utfordrende og tungt, og man må være innstilt på å presse seg selv. En behandler kan fortelle deg hvordan og hva du bør gjøre, så er det jo egentlig opp til en selv å få gjort det.

Jeg tror de som får mest ut av en behandling er de som følger opp råd og oppgaver de får av behandler. Gjør man ingenting selv så får man nok lite eller ingen effekt av behandling.

Hvilke oppgaver kan dette være? Har sett det har vært skrevet om kostholdslister, men har noen eksempler på hva annet det kan være?

Anonymkode: d3674...4a9

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke oppgaver kan dette være? Har sett det har vært skrevet om kostholdslister, men har noen eksempler på hva annet det kan være?

For en med sosial fobi, kan det være å gå på butikken eller ta en telefon til en venn.

For en impulsiv person kan det være å trene på å ikke respondere med en gang, f.eks vente med å sende neste epost eller neste innlegg på DOL til en har fått tenkt seg noe mer om.

For en med problemer med økonomistyring kan det være å ikke kjøpe noe en har lyst på på butikken når en ser det, men gå hjem og tenke over om en har bruk for det OG råd til det før en evt kjøper det to dager senere.

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

For en med sosial fobi, kan det være å gå på butikken eller ta en telefon til en venn.

For en impulsiv person kan det være å trene på å ikke respondere med en gang, f.eks vente med å sende neste epost eller neste innlegg på DOL til en har fått tenkt seg noe mer om.

For en med problemer med økonomistyring kan det være å ikke kjøpe noe en har lyst på på butikken når en ser det, men gå hjem og tenke over om en har bruk for det OG råd til det før en evt kjøper det to dager senere.

Takk for svar! Nå ble jeg litt klokere:)

Skrevet

Hva er det å gjøre, eller "jobbe med", når ikke en eneste sjel er vennlig innstilt. Jeg har neppe gjort noe galt (med mindre jeg har svindlet til meg trygd, men kan det stemme når ikke en eneste sjel er vennlig innstilt, da er man vel psyk?).

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det å gjøre, eller "jobbe med", når ikke en eneste sjel er vennlig innstilt. Jeg har neppe gjort noe galt (med mindre jeg har svindlet til meg trygd, men kan det stemme når ikke en eneste sjel er vennlig innstilt, da er man vel psyk?).

Da tar en antipsykotika. Det er den eneste måten å gjøre alle de andre snillere på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...