Gå til innhold

Blir barnevernet involvert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før jeg ble gravid slet jeg med angst og tvangstanker. Jeg brukte både sovemedisiner og antidepressive. 

Så ble ting bedre en stund og vi startet å prøve å få barn. Da graviditeten ble et faktum kom angsten tilbake. Alle følelsene ble forsterket. Jeg begynte på antidepressive igjen i samståd med lege og fått forskrevet preparatet sobril ved akutt angsttilfeller. Jeg har hatt en del anfall i det siste. Dette sa jeg til lege også. Jeg har også begynt å gå til psykolog pga problemene begynte for fullt igjen. 

Så leste jeg på Internett at en som ble medisinert for angst og depresjon fikk barnevernet på døren og jeg tror de tok i fra henne barnet. Siden jeg sliter med angst i fra før, gikk dette litt sterkt inn på meg og jeg begynte å tenke på at dette kan kanskje skje meg også.

Jeg har en samboer som støtter meg alt han kan og han har absolutt ingen psykiske lidelser så han er "frisk". 

Så jeg lurte egentlig bare på om det er noen som vet om det KAN bli noe sak med barnevernet med tanke på medisinene jeg bruker? Kan lege sende bekymringsmelding til barnevernet pga medisinen han har foreskrevet til meg? Bør jeg ta en prat med han? Får jeg eventuelt beskjed dersom legen min velger å sende bekymringsmelding eller får jeg plutselig barnevernet på døren? Har jeg mulighet til å "forklare" meg først om situasjonen og grunnen til all medisinering før de tar i fra meg barnet eventuelt? Hva med faren til barnet som er "helt frisk"? Det må ha noe å si, jeg er ikke en alenemor full i angst liksom. 

Anonymkode: 2ea32...55b

Skrevet

Ta det helt med ro :)

Anonymkode: 6818f...118

Skrevet

Jeg har nettopp fått baby. Fikk veldig forværring av tvangstanker i starten av graviditet. Ble innlagt, og etter innleggelse, er jeg fulgt opp av dps. Får også oppfølging nå. Jeg var redd for det samme som deg, at barnevern skulle kobles inn. Det er ikke gjort. Tok dette opp med både behandler, lege mm. De sa det ikke kom til å kobles inn noe barnevern.

hadde det vært noe fare, hadde jeg selvsagt ønsket hjelp, til beste for barnet:) 

Skrevet

Angst og depresjon er jo folkesykdommer. Barnevernet har ikke kapasitet til å ta barna fra alle som sliter med angst og/eller depresjon. Og det at du aktivt går inn for å hjelpe deg selv, taler for at du er en ansvarlig person. Du går til psykolog og tar medisiner. I tillegg har barnet en frisk og oppegående far. Tror du kan ta det helt med ro. :)

Anonymkode: 1df61...2f9

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det du har lest og hørt er bare tull.

Det er omsorgsevnen som er det sentrale. Om en bruker medisiner eller ikke er helt uvesentlig. Vanligvis vil medisinering bedre omsorgsevnen.

Skrevet

Jeg har erfaring med mennesker som har vært utsatt for barnevernet. Typisk er att de har en "urealistisk" oppfattning om hvorfor de er under BV. De blir ikke fratatt barn PGA angst og depresjon, men  alvorligere saker, som omsorgssvikt. Jeg kjenner noen som var på TV og overskriften var att de var fratatt barna pga ett handikap, men det  var bare sprøyt. Det var helt andre ting som var grunnen, men selv fremstilte de det som att det var pga de var handikappet (fysisk).

Anonymkode: d6574...b18

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...