Gå til innhold

NHD: "Tåler" ikke antidepressiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser ofte at folk sier man må tåle en del av bivirkninger og at alle tåler AD men hvor går grensa? Jeg har prøvd en del medisiner men syns sjelden det er verdt det så jeg slutter alltid. Jeg er veldig deprimert og vil gjerne ha noen medisiner som funker men jeg takler ikke antideprissiver. Alle SSRI jeg har prøvd gjør meg sint, rastløs og forferdelig engstelig. Og jeg sitter oppe hele natta med masse tanker; takler det ikke! Gikk på mirtazapin i noen år, da skjedde ikke dette men jeg fikk søvnparalyse 2-3 ganger i uka hvor jeg våkna og ikke kunne bevege meg og så vesner etc før jeg våkna ordentlig. Hadde også grusomme mareritt noe jeg allerede sliter med da jeg har ptsd. Prøvde å holde det ut i flere år, men etterhvert ble jeg så redd for å sove at jeg endte opp med å oftw være oppe hele natta.

Har tatt truxal og zyprexa, det har funka litt mot angst og har ikke så ille bivirkninger men det gjør ingenting med depresjonen min. Benzoer har også hjulped med angst, men ikke depresjon (ikke i lengden vært fall). 

Hva tenker du? Finnes det mennesker som ikke tåler AD? Eller må jeg rett og slett bare finne meg i disse bivirkningene eller bare være deprimert? 

Anonymkode: 008bf...122

Skrevet

Jeg synes innlegget ditt lyser litt av "prøv Brintellix". Den har i tillegg til SSRI-effekten en direkte effekt på den reseptortypen i hjernen som gir antidepressiv effekt, sånn at du i større grad slipper denne "motsatte" effekten i starten som mange får.

Ellers, hvis du har mange bivirkninger av AD, så kan det jo være lurt å utrede (hvis det ikke allerede er gjort) om du egentlig har en annen type depresjon, innenfor det bipolare spekter? Da er det vanlig å få dårlig effekt av, og reagere utypisk på AD. 

Håper NHD svarer deg. 

Skrevet

Reagerer også mye på bivirkninger så legen min vil ikke gi meg noe. Har du forsøkt små doser Fluanxol? Den hjelper mot både angst og depresjon og jeg hadde lite bivirkninger med den. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har fortsatt til gode å prøve Brintellix, Aurorix og Wellbutrin. Kanskje bør du ha en kombinasjon av AD evt AP + AD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...