Gå til innhold

Stikker til Tjekkia....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er årelange ventelister på VTA....

Jeg har ikke sjans å få jobb i Norge med mine 5 år tomme hull CV. Jeg stikker til Tjekkia og jobber 3 mnd frivillig, der stoppes jeg ikke av CVn min.

Da må jeg vel gå over til tabletter fra depot.

ADIOS:D

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alltid smart å gå over til depot :-)

Lykke til :-)

Skrevet
35 minutter siden, Annkarin skrev:

Jeg har ikke sjans å få jobb i Norge med mine 5 år tomme hull CV. Jeg stikker til Tjekkia og jobber 3 mnd frivillig, der stoppes jeg ikke av CVn min.

Er du sikker på at du er stabil nok til at det er fornuftig? Husk evt. på at du må ha reiseforsikring som varer i hele perioden du skal bære borte. Vanlig helårsreiseforsikring dekker normalt ikke så lange perioder.

Skrevet
39 minutter siden, Annkarin skrev:

Du kan jobbe frivillig i dette landet også, jeg synes du bør drøfte denne reiseplanen din med noen i apparatet rundt deg. NAV kan hjelpe deg på vei med en praksisplass, har du forhørt deg med dem? 

Skrevet

Sjekk f.eks. med f.eks. Frivilligsentralen i din kommune. Kanskje er det noe der som kan passe?

Ikke ta forhastede beslutninger, det er ikke noe ålreit å ende opp syk i et land hvor man ikke kjenner språk, helsevesen osv og stå helt alene med det.

Skrevet

Hvordan er psykehusene i Tsjekkia?

Anonymkode: 1c565...0ad

Skrevet

Lykke til! Det er alltid noen som skal stikke kjepper i hjulene, ikke bry deg om det..

Anonymkode: 493de...933

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke tenkt å sjekke ut. Om jeg blir dårlig setter jeg meg på en fly hjem igjen. Men tror ikke jeg blir dårlig når jeg tar litium. Dessuten at jeg jobbet frivillig før i utlandet og det gikk strålende.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til! Det er alltid noen som skal stikke kjepper i hjulene, ikke bry deg om det..

=)

Skrevet
7 minutes ago, Annkarin said:

Det har jeg ikke tenkt å sjekke ut. Om jeg blir dårlig setter jeg meg på en fly hjem igjen. Men tror ikke jeg blir dårlig når jeg tar litium. Dessuten at jeg jobbet frivillig før i utlandet og det gikk strålende.

Hva skal du jobbe med?

Anonymkode: 93c25...785

Skrevet
Et øyeblikk siden, Annkarin skrev:

=)

Jeg tror heller ikke du skal bry deg om det. Det viktigste er jo hva du vil og det kan være en fin erfaring med et nytt land, nye mennesker og nye inntrykk ser jeg ikke på som noe negativt for helsen.

Anonymkode: 571f2...55b

Skrevet
Et øyeblikk siden, Annkarin skrev:

Av ren nysgjerrighet hva skal du jobbe med? Og hvordan fikk du kontakt med organisasjonen?

Anonymkode: 571f2...55b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vet ikke om jeg tørr skrive detaljert om dette her i redsel for å bli gjenkjent

Skrevet
15 minutter siden, Annkarin skrev:

vet ikke om jeg tørr skrive detaljert om dette her i redsel for å bli gjenkjent

Veldig lurt! Folk her inne trenger ikke vite "alt"..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det å være bekymret for om dette er en god idè med AK`s sykehistorie er ikke å sette "kjepper i hjulene". AK bestemmer selv om hun vil dra, jeg er bare usikker på om det å droppe depot, gå over til tbl og sette kursen til et annet land er spesielt smart med tanke på hvor vanskelig den siste tiden har vært for henne. Uansett håper jeg du AnnKarin får en fin og rolig høst, om det så blir her eller der.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble tvangsinnlagt på psykiatrisk i Praha for en del år tilbake.
Jeg hadde reist på impuls dit og var dårlig psykisk før jeg kom dit ned.
Det har resultert i at jeg ALDRI reiser til utlandet igjen, hvertfall ikke før jeg vet jeg har vært stabil i en lengre periode.

På det psykiatriske sykehuset jeg var på, var det 18-mannssal (Ren kvinneavdeling jeg var på). Altså felles "sovestue" som også var oppholdsrommet, med adgang til spisestuen. Det var mye tvang. Nektet jeg medisin eller nektet å legge meg i senga når det var kveld, så ble det brukt reimer og tvangsmedisinering. Det var 2 dusjer og 1 toalett.
Jeg fikk tolk 3 ganger på de 2 ukene jeg var der, og det var det min familie som ordnet med.
De kunne lite engelsk der. De snakket jo tjekkisk og tysk, men det kunne jeg ikke noe av.
Det ble sagt av legen at mine foreldre måtte komme å hente meg, for jeg var for syk til å dra hjem på egen hånd. Da min far kom for å hente meg, ble han nektet å ta meg med. Måtte derfor vente i en uke på at det kom en lege og sykepleier fra det psykiatriske sykehuset her i Norge som jeg sognet til.
Har aldri vært så glad for å se en lege og sykepleier i hele mitt liv, som da de kom for å hente meg.

Så min anbefaling er at om du er i en ustabil / impulsiv fase, så hold deg langt unna slike land!!!

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Nekter_hjelp skrev:

Det har resultert i at jeg ALDRI reiser til utlandet igjen, hvertfall ikke før jeg vet jeg har vært stabil i en lengre periode.

På det psykiatriske sykehuset jeg var på, var det 18-mannssal (Ren kvinneavdeling jeg var på). Altså felles "sovestue" som også var oppholdsrommet, med adgang til spisestuen. Det var mye tvang. Nektet jeg medisin eller nektet å legge meg i senga når det var kveld, så ble det brukt reimer og tvangsmedisinering. Det var 2 dusjer og 1 toalett.
Jeg fikk tolk 3 ganger på de 2 ukene jeg var der, og det var det min familie som ordnet med.
De kunne lite engelsk der. De snakket jo tjekkisk og tysk, men det kunne jeg ikke noe av.
Det ble sagt av legen at mine foreldre måtte komme å hente meg, for jeg var for syk til å dra hjem på egen hånd. Da min far kom for å hente meg, ble han nektet å ta meg med. Måtte derfor vente i en uke på at det kom en lege og sykepleier fra det psykiatriske sykehuset her i Norge som jeg sognet til.
Har aldri vært så glad for å se en lege og sykepleier i hele mitt liv, som da de kom for å hente meg.

Så min anbefaling er at om du er i en ustabil / impulsiv fase, så hold deg langt unna slike land!!!

Er ikke ustabil eller impulsiv. Jeg har også kun vært tvangsinnlagt, når jeg ironisk nok har søkt hjelp på egenhånd. Jeg har altså ekstrem bra selvinnsikt, selv ved psykose. Så er ingen fare med meg.

men takk for at du deler din historie :)

Endret av Annkarin
Skrevet
1 minutt siden, Annkarin skrev:

Er ikke ustabil eller impulsiv. Jeg har også kun vært tvangsinnlagt, når jeg ironisk nok har søkt hjelp på egenhånd. Jeg har altså ekstrem bra selvinnsikt, selv ved psykose. Så er ingen fare med meg.

Da ønsker jeg deg en god tur og håper du vil trives med jobben der!

Skrevet
Et øyeblikk siden, Nekter_hjelp skrev:

Da ønsker jeg deg en god tur og håper du vil trives med jobben der!

takk :)

Skrevet
26 minutes ago, Nekter_hjelp said:

Kan være andre rutiner for tvangsinnleggelse der. Selv om man ikke ville blitt det i Norge, kan det kanskje være slik i Tsjekkia. Men jeg vet ikke hvor "forsiktig" man trenger å være, de fleste blir kanskje lei denne 'ande-dammen' som heter Norge og trenger å se noe nytt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...