AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 Hva betyr det å dissosiere? Får slike anfall hvor jeg ramler ut, får ekstrem angst og psykotiske symptomer. Noen sier jeg dissosierer. Hva menes med det? Anonymkode: 84832...7be 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 AnonymBruker skrev (På 20.8.2016 den 17.09): Hva betyr det å dissosiere? Får slike anfall hvor jeg ramler ut, får ekstrem angst og psykotiske symptomer. Noen sier jeg dissosierer. Hva menes med det? Anonymkode: 84832...7be Ekspander http://www.hjelptilhjelp.no/Sorg-og-traumer/traumer-og-dissosiasjon-hvilke-rolle-har-dissosiasjon-i-ulike-psykiske-lidelser-2 Anonymkode: de401...279 0 Siter
Annkarin Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 Det er visst livsfarlig. Kjenner noen som svelger skarpe gjenstander når de dissosierer. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 Annkarin skrev (På 20.8.2016 den 17.25): Det er visst livsfarlig. Kjenner noen som svelger skarpe gjenstander når de dissosierer. Ekspander Det er ekstremt sjelden. Aldri opplevd alvorlig skade under disosiasjon. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 20.8.2016 den 17.37): Det er ekstremt sjelden. Aldri opplevd alvorlig skade under disosiasjon. Ekspander Vil du forklare oss hva dissosiasjon egentlig er? Jeg ble fortalt av en psykiatrisk sykepleier at jeg dissosierte, men jeg skjønte aldri helt hva hun mente... Anonymkode: 26c7b...4f4 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 Har du lest linken? Hva var det evt som var uklart der? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 Jeg har lest flere. Er nok ikke meningen jeg skal skjønne det. Anonymkode: 26c7b...4f4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 Mitt inntrykk av de som skader seg selv "under en dissosiering" bruker utsagnet til å bortforklare / fraskrive seg ansvar for egne destruktive handlinger. Flere år tilbake mente daværende psykolog at jeg dissosierte noen ganger under og etter traumebehandling. Det han forklarte meg var at når man dissosierer, så "faller man ut", det er noe som skjer for at hode/psyken skal beskytte deg. Har litt vanskelig for å tro at en slik beskyttelsesmekanisme gjør at man skader seg alvorlig f.eks i dette tilfellet over her, å svelge skarpe gjenstander. Men jeg er ingen psykolog, psykiater eller ekspert, så jeg kan ikke påstå hva som er rett. Anonymkode: b9149...1b4 3 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 AnonymBruker skrev (På 20.8.2016 den 17.59): Mitt inntrykk av de som skader seg selv "under en dissosiering" bruker utsagnet til å bortforklare / fraskrive seg ansvar for egne destruktive handlinger. Flere år tilbake mente daværende psykolog at jeg dissosierte noen ganger under og etter traumebehandling. Det han forklarte meg var at når man dissosierer, så "faller man ut", det er noe som skjer for at hode/psyken skal beskytte deg. Har litt vanskelig for å tro at en slik beskyttelsesmekanisme gjør at man skader seg alvorlig f.eks i dette tilfellet over her, å svelge skarpe gjenstander. Men jeg er ingen psykolog, psykiater eller ekspert, så jeg kan ikke påstå hva som er rett. Anonymkode: b9149...1b4 Ekspander Hva skjedde med deg når du "falt ut"? Husket du plutselig ikke hva du snakket om og måtte hente deg inn igjen? Og i så fall: hvor var tankene dine da du falt ut? Anonymkode: 26c7b...4f4 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 AnonymBruker skrev (På 20.8.2016 den 17.59): Mitt inntrykk av de som skader seg selv "under en dissosiering" bruker utsagnet til å bortforklare / fraskrive seg ansvar for egne destruktive handlinger. Flere år tilbake mente daværende psykolog at jeg dissosierte noen ganger under og etter traumebehandling. Det han forklarte meg var at når man dissosierer, så "faller man ut", det er noe som skjer for at hode/psyken skal beskytte deg. Har litt vanskelig for å tro at en slik beskyttelsesmekanisme gjør at man skader seg alvorlig f.eks i dette tilfellet over her, å svelge skarpe gjenstander. Anonymkode: b9149...1b4 Ekspander Det er akkurat slik det er. Bedre tror jeg ikke det kan forklares. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 AnonymBruker skrev (På 20.8.2016 den 18.07): Hva skjedde med deg når du "falt ut"? Husket du plutselig ikke hva du snakket om og måtte hente deg inn igjen? Og i så fall: hvor var tankene dine da du falt ut? Anonymkode: 26c7b...4f4 Ekspander Jeg falt helt ut. Fikk ikke med meg noe som skjedde rundt meg. De fortalte at jeg ikke reagerte på tiltale eller berøring. Når jeg kom mer til meg selv igjen, så føltes alle lyder, lys, bevegelser mye mer intens enn normalt. Jeg var redd. Før jeg falt helt ut, forestilte jeg meg ofte at jeg var i en skog. En skog med bare tamme dyr. Ingen mennesker eller lyder. Anonymkode: b9149...1b4 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 AnonymBruker skrev (På 20.8.2016 den 18.12): Jeg falt helt ut. Fikk ikke med meg noe som skjedde rundt meg. De fortalte at jeg ikke reagerte på tiltale eller berøring. Når jeg kom mer til meg selv igjen, så føltes alle lyder, lys, bevegelser mye mer intens enn normalt. Jeg var redd. Før jeg falt helt ut, forestilte jeg meg ofte at jeg var i en skog. En skog med bare tamme dyr. Ingen mennesker eller lyder. Anonymkode: b9149...1b4 Ekspander Takk for svar. Endelig forstår jeg Anonymkode: 26c7b...4f4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 Skrevet 20. august 2016 AnonymBruker skrev (På 20.8.2016 den 17.59): Mitt inntrykk av de som skader seg selv "under en dissosiering" bruker utsagnet til å bortforklare / fraskrive seg ansvar for egne destruktive handlinger. Flere år tilbake mente daværende psykolog at jeg dissosierte noen ganger under og etter traumebehandling. Det han forklarte meg var at når man dissosierer, så "faller man ut", det er noe som skjer for at hode/psyken skal beskytte deg. Har litt vanskelig for å tro at en slik beskyttelsesmekanisme gjør at man skader seg alvorlig f.eks i dette tilfellet over her, å svelge skarpe gjenstander. Men jeg er ingen psykolog, psykiater eller ekspert, så jeg kan ikke påstå hva som er rett. Anonymkode: b9149...1b4 Ekspander Det tror jeg du har helt rett i. Dog opplevde jeg et par ganger at jeg hadde tatt for mange piller. Og jeg kan, med hånden på hjertet mange år etter, si at jeg ikke var bevisst hva jeg gjorde. Men det er mulig at siden jeg var i en så fjern tilstand, ikke klarte å tenke klart da jeg tok de faste medisinene og tok mye mer av alt enn jeg egentlig skulle. Anonymkode: e43e2...b4e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 Skrevet 22. august 2016 Jeg forsvinner helt og de rundt meg sier at jeg blir en annen person, f.eks. en jente på 5 år, en kristen jente på 8 år, en jente på 12 år som er redd for å ikke bli trodd osv. Anonymkode: 37f74...711 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.