Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr det å dissosiere? Får slike anfall hvor jeg ramler ut, får ekstrem angst og psykotiske symptomer. Noen sier jeg dissosierer. Hva menes med det?

Anonymkode: 84832...7be

Skrevet

Det er visst livsfarlig. Kjenner noen som svelger skarpe gjenstander når de dissosierer. :(

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
11 minutter siden, Annkarin skrev:

Det er visst livsfarlig. Kjenner noen som svelger skarpe gjenstander når de dissosierer. :(

Det er ekstremt sjelden. Aldri opplevd alvorlig skade under disosiasjon.

Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er ekstremt sjelden. Aldri opplevd alvorlig skade under disosiasjon.

Vil du forklare oss hva dissosiasjon egentlig er? Jeg ble fortalt av en psykiatrisk sykepleier at jeg dissosierte, men jeg skjønte aldri helt hva hun mente... 

Anonymkode: 26c7b...4f4

Skrevet

Har du lest linken? Hva var det evt som var uklart der?

Skrevet

Jeg har lest flere. Er nok ikke meningen jeg skal skjønne det. 

Skrevet

Mitt inntrykk av de som skader seg selv "under en dissosiering" bruker utsagnet til å bortforklare / fraskrive seg ansvar for egne destruktive handlinger.
Flere år tilbake mente daværende psykolog at jeg dissosierte noen ganger under og etter traumebehandling.
Det han forklarte meg var at når man dissosierer, så "faller man ut", det er noe som skjer for at hode/psyken skal beskytte deg.

Har litt vanskelig for å tro at en slik beskyttelsesmekanisme gjør at man skader seg alvorlig f.eks i dette tilfellet over her, å svelge skarpe gjenstander. Men jeg er ingen psykolog, psykiater eller ekspert, så jeg kan ikke påstå hva som er rett.

Anonymkode: b9149...1b4

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk av de som skader seg selv "under en dissosiering" bruker utsagnet til å bortforklare / fraskrive seg ansvar for egne destruktive handlinger.
Flere år tilbake mente daværende psykolog at jeg dissosierte noen ganger under og etter traumebehandling.
Det han forklarte meg var at når man dissosierer, så "faller man ut", det er noe som skjer for at hode/psyken skal beskytte deg.

Har litt vanskelig for å tro at en slik beskyttelsesmekanisme gjør at man skader seg alvorlig f.eks i dette tilfellet over her, å svelge skarpe gjenstander. Men jeg er ingen psykolog, psykiater eller ekspert, så jeg kan ikke påstå hva som er rett.

Hva skjedde med deg når du "falt ut"? Husket du plutselig ikke hva du snakket om og måtte hente deg inn igjen? 

Og i så fall: hvor var tankene dine da du falt ut?  

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har litt vanskelig for å tro at en slik beskyttelsesmekanisme gjør at man skader seg alvorlig f.eks i dette tilfellet over her, å svelge skarpe gjenstander.

Det er akkurat slik det er. Bedre tror jeg ikke det kan forklares.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde med deg når du "falt ut"? Husket du plutselig ikke hva du snakket om og måtte hente deg inn igjen? 

Og i så fall: hvor var tankene dine da du falt ut?  

Jeg falt helt ut.
Fikk ikke med meg noe som skjedde rundt meg. De fortalte at jeg ikke reagerte på tiltale eller berøring.
Når jeg kom mer til meg selv igjen, så føltes alle lyder, lys, bevegelser mye mer intens enn normalt. Jeg var redd.
Før jeg falt helt ut, forestilte jeg meg ofte at jeg var i en skog. En skog med bare tamme dyr. Ingen mennesker eller lyder.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg falt helt ut.
Fikk ikke med meg noe som skjedde rundt meg. De fortalte at jeg ikke reagerte på tiltale eller berøring.
Når jeg kom mer til meg selv igjen, så føltes alle lyder, lys, bevegelser mye mer intens enn normalt. Jeg var redd.
Før jeg falt helt ut, forestilte jeg meg ofte at jeg var i en skog. En skog med bare tamme dyr. Ingen mennesker eller lyder.

Takk for svar. Endelig forstår jeg :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg du har helt rett i. Dog opplevde jeg et par ganger at jeg hadde tatt for mange piller. Og jeg kan, med hånden på hjertet mange år etter, si at jeg ikke var bevisst hva jeg gjorde. Men det er mulig at siden jeg var i en så fjern tilstand, ikke klarte å tenke klart da jeg tok de faste medisinene og tok mye mer av alt enn jeg egentlig skulle.

Anonymkode: e43e2...b4e

Skrevet

Jeg forsvinner helt og de rundt meg sier at jeg blir en annen person, f.eks. en jente på 5 år, en kristen jente på 8 år, en jente på 12 år som er redd for å ikke bli trodd osv.

Anonymkode: 37f74...711

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...