Gutt1986 Skrevet 21. august 2016 Skrevet 21. august 2016 Hei jeg starte på Brintellix 30 mg per dag og har brukt det i 10 dager , i starten hadde jeg kløe i en del kroppsdel, men den har gitt seg nå, men idag kom det masse blod når gikk på do, er det vanlig bivirkning ?? ca en litt mindre enn halv rør i en blodbpøve flaske !!( ellers siden igår har jeg slitet med å komme på do!! idag morgen kom det veldig tynt , men fikk ikke tomt helt, er kvalm !! ) God i form ellers. Håper bare ikke det er tarmkreft !! Det gjør heller ikke vondt !! 0 Siter
Trine Skrevet 21. august 2016 Skrevet 21. august 2016 57 minutter siden, Gutt1986 skrev: Hei jeg starte på Brintellix 30 mg per dag og har brukt det i 10 dager , i starten hadde jeg kløe i en del kroppsdel, men den har gitt seg nå, men idag kom det masse blod når gikk på do, er det vanlig bivirkning ?? ca en litt mindre enn halv rør i en blodbpøve flaske !!( ellers siden igår har jeg slitet med å komme på do!! idag morgen kom det veldig tynt , men fikk ikke tomt helt, er kvalm !! ) God i form ellers. Håper bare ikke det er tarmkreft !! Det gjør heller ikke vondt !! 30 mg.? Maks dose er jo 20mg. Kvalme, diaré og forstoppelse er vanlige bivirkninger. Var det blod fra avføringa eller tisset du blod? Det hørtes jo ut som fryktelig mye blod da. Det er ikke en vanlig bivirkning ihvertfall. Men det finnes nok en haug med relativt harmløse ting det kan skyldes, tarmkreft kommer langt ned på lista. 0 Siter
tilstede Skrevet 21. august 2016 Skrevet 21. august 2016 3 timer siden, Gutt1986 skrev: Hei jeg starte på Brintellix 30 mg per dag og har brukt det i 10 dager , i starten hadde jeg kløe i en del kroppsdel, men den har gitt seg nå, men idag kom det masse blod når gikk på do, er det vanlig bivirkning ?? ca en litt mindre enn halv rør i en blodbpøve flaske !!( ellers siden igår har jeg slitet med å komme på do!! idag morgen kom det veldig tynt , men fikk ikke tomt helt, er kvalm !! ) God i form ellers. Håper bare ikke det er tarmkreft !! Det gjør heller ikke vondt !! Hvorfor går du på 30 mg? Det vanlige er å starte på 5-10 mg, og maksdose er 20 mg. Ville gått ned til 20 mg med en gang. 0 Siter
ISW Skrevet 21. august 2016 Skrevet 21. august 2016 17 minutter siden, tilstede skrev: Hvorfor går du på 30 mg? Det vanlige er å starte på 5-10 mg, og maksdose er 20 mg. Ville gått ned til 20 mg med en gang. Dette er OCD og dosene er annerledes da. Han gikk på 40 mg Cipralex før. Vi må være forsiktige med å gi konkrete råd om dosering. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. august 2016 Skrevet 21. august 2016 Blødning er ikke en bivirkning av Brintellix. Det skal uansett undersøkes av fastlege. PS. Uansett diagnose anbefaler jeg ingen å starte direkte på 30 mg. Noe annet er at 30 mg kan være nødvendig dosering for enkelte personer / diagnoser. 0 Siter
tilstede Skrevet 21. august 2016 Skrevet 21. august 2016 48 minutter siden, issomethingwrong skrev: Dette er OCD og dosene er annerledes da. Han gikk på 40 mg Cipralex før. Vi må være forsiktige med å gi konkrete råd om dosering. Ja du har rett i det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 Skrevet 22. august 2016 Hva er egentlig grunnen til at Brintellix har såpass lav bivirkningsprofil sammenlignet med andre SSRI?, er det fordi den er ny og det ikke er rapportert nok bivirkninger eller er den kjemisk veldig forskjellig fra andre SSRI?. Anonymkode: e3422...974 0 Siter
ISW Skrevet 22. august 2016 Skrevet 22. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig grunnen til at Brintellix har såpass lav bivirkningsprofil sammenlignet med andre SSRI?, er det fordi den er ny og det ikke er rapportert nok bivirkninger eller er den kjemisk veldig forskjellig fra andre SSRI?. Anonymkode: e3422...974 Det er fordi Brintellix har direkte stimulerende og blokkerende virkning på ulike serotoninreseptorer. Blokkerer bl.a den reseptoren som fører til kvalme og gir direkte stimulans til den reseptoren som er hensiktsmessig for angstdemping og letting av depresjon. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 Skrevet 22. august 2016 43 minutter siden, issomethingwrong skrev: Det er fordi Brintellix har direkte stimulerende og blokkerende virkning på ulike serotoninreseptorer. Blokkerer bl.a den reseptoren som fører til kvalme og gir direkte stimulans til den reseptoren som er hensiktsmessig for angstdemping og letting av depresjon. Du burde bli psykiater, du Anonymkode: a7fe7...45e 0 Siter
Gutt1986 Skrevet 23. august 2016 Forfatter Skrevet 23. august 2016 Den 21. august 2016 at 11.56, issomethingwrong skrev: Dette er OCD og dosene er annerledes da. Han gikk på 40 mg Cipralex før. Vi må være forsiktige med å gi konkrete råd om dosering. Tusen takk kjære deg at du kjenner meg bedre enn alle 0 Siter
Gutt1986 Skrevet 23. august 2016 Forfatter Skrevet 23. august 2016 Den 21. august 2016 at 11.38, tilstede skrev: Hvorfor går du på 30 mg? Det vanlige er å starte på 5-10 mg, og maksdose er 20 mg. Ville gått ned til 20 mg med en gang. Hei Som ISTW sier så har jeg OCD, dermed må jeg bruke 30-40 mg per dag, snakka med fastlegen hans syns 40 var på mye, dermed gikk jeg ned til 30 nå 0 Siter
Gutt1986 Skrevet 23. august 2016 Forfatter Skrevet 23. august 2016 Den 21. august 2016 at 12.31, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Blødning er ikke en bivirkning av Brintellix. Det skal uansett undersøkes av fastlege. PS. Uansett diagnose anbefaler jeg ingen å starte direkte på 30 mg. Noe annet er at 30 mg kan være nødvendig dosering for enkelte personer / diagnoser. Hei, Jeg har vært undersøket av fastlegen før ca litt over 1 uke tilbake, da tok jeg full helsesjekk og alt var bra uten om litt for mye fett i blodet. Det som skjedde her var at jeg har hatt forstoppelse, etter 1-2 uker med diare, dermed har jeg presset for å få det ut(med hansker og dopapir). Sende melding til legen nå som det bløde igår, der fikk jeg beskjed om det der må være "indre hemoroider " og fikk klyx og salve for hemoroider Ellers sliter jeg med at jeg ekstremt kløe i beina, mellom beina, litt i ryggen (det kom etter at jeg starte med brintellix ) Har testet meg for SOS hos fastlegen, dermed det er ikke noe med SOS å gjøre, sa han. Har du noe krem og eller salve å annbefale ??? Fastlegen syns at 40 mg var for mye, dermed gikk jeg til 30 mg nå per dag, men om kvelden får jeg litt mer angst og tvangstanker, dermed bruker jeg sobrill, er det noe annet jeg kan bruke samme med brintellix ??? Sovepiller isteden for sobrill for angst/tvang ?? Tusen takk for hjelpen NHD Ha fortsatt en fin dag 0 Siter
Gutt1986 Skrevet 23. august 2016 Forfatter Skrevet 23. august 2016 Den 21. august 2016 at 9.29, Trine skrev: 30 mg.? Maks dose er jo 20mg. Kvalme, diaré og forstoppelse er vanlige bivirkninger. Var det blod fra avføringa eller tisset du blod? Det hørtes jo ut som fryktelig mye blod da. Det er ikke en vanlig bivirkning ihvertfall. Men det finnes nok en haug med relativt harmløse ting det kan skyldes, tarmkreft kommer langt ned på lista. Hei, Jeg har OCD, dermed må jeg ta litt større doser, starte med 10 mg og etter noen dager gikk jeg til 20, deretter til 30 og 40, men legen min syns 40 var på mye, dermed gikk jeg ned til 30 nå !! Har hatt diare de første 2 ukene, men så siden lørdag forstoppelse, dermed presset jeg å få det ut, det er det som gjorde at jeg fikk hemoroider og bløde, sa legen. fikk sånt klyx fg salve, det hjel, men magen min har ennå ikke starte å virke Tusen takk for rask tilvakemelding. Ha fortsatt en fin dag 0 Siter
Trine Skrevet 23. august 2016 Skrevet 23. august 2016 4 timer siden, Gutt1986 skrev: Hei, Jeg har OCD, dermed må jeg ta litt større doser, starte med 10 mg og etter noen dager gikk jeg til 20, deretter til 30 og 40, men legen min syns 40 var på mye, dermed gikk jeg ned til 30 nå !! Har hatt diare de første 2 ukene, men så siden lørdag forstoppelse, dermed presset jeg å få det ut, det er det som gjorde at jeg fikk hemoroider og bløde, sa legen. fikk sånt klyx fg salve, det hjel, men magen min har ennå ikke starte å virke Tusen takk for rask tilvakemelding. Ha fortsatt en fin dag Ok, da forstår jeg Ja, man kan få hemoroider når man er hard i magen. Det som kan ha skjedd er at du fikk diaré fordi du trappet ned. Jeg gikk på 10 mg Brintellix og 100 mg Strattera, da jeg sluttet på dem fikk jeg diaré, var ganske hard i magen mens jeg gikk på dem. Så begynte jeg på Strattera igjen og da gikk diaréen over. Nå er jeg nok det folk vil kalle normal i magen, det er hardere enn normalt for meg. Var du ikke hard i magen da du gikk på 40 mg? Håper magen din normaliserer seg snart. Det er slitsomt når man ikke får gått på do. Ha en fortsatt fin dag du også 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.