Gå til innhold

Hypomani and som on

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen vurderte meg som hypoman og la meg inn på akuttpost. Var der 5 dager hvor en turnuslege vurderte meg og sa blanda personlighetsforstyrrelser. Ikke denne gangen heller scora jeg nok på noen av pers.forst. til å få en diagnose, men nok for å vurdere det som blanda pf. Denne scid II ble gjort etter uker uten særlig søvn, i en hypoman episode.

Fastlegen har nå søkt meg inn på annen post, vet ikke om jeg får tilbud.

Insomni og blanda pf som diagnoser.

Jeg skal begynne med traumebehandling om en mnd, har en kptsd I tillegg. Vet ikke om det automatisk setter en stopper for innleggelse da jeg snart får et tilbud som er relevant for mine diagnoser.

Søvnen er det verre med, og jeg gjør fortsatt ting jeg angrer på i ettertid, tenker meg ikke alltid om før jeg gjør ting. Som å sende en video av seksuell karakter til en jeg ikke kjenner så altfor godt. Aldri gjort sånt før, det er litt skremmende. Skjønner ikke hva som går av meg da jeg tror jeg har full kontroll, så plutselig mangler jeg kontroll over det aller meste. Har mange ting jeg vil gjøre fortsatt, men valgte å ikke søke skole i denne omgang. Jeg mener fortsatt jeg kan gjøre det aller meste med gode resultater, så har ikke landa enda. Litt vel ambisiøs, tror jeg kan få hvilken som helst jobb jeg har lyst på, og godtroende til de fleste mennesker (er vanligvis ganske paranoid og mistenksom ovenfor de fleste) Og jeg tror jeg er grunnen til at legen skal ut i et 1/2års permisjon - det er noe jeg har gjort som gjør at denne legen velger bort jobben over så lang tid, vet ikke helt hva jeg har gjort, men noe er det!

Er rimelig lykkelig, men blitt veldig sliten av alt. Føler jeg påvirker alle rundt meg. På en måte en god følelse. At jeg gjør jobben lettere og dagen bedre for optikeren, smitter det gode humøret over på hjelpeapparatet. De har ikke sett meg sånn før sier de.

Sover litt mer nå, men mest sannsynlig ikke nok til å lande helt. Jeg er glad i meg og mitt, tror jeg får til det meste jeg ønsker. Det er ikke meg som normalt dømmer meg selv nord og ned på de fleste områder i livet. Ser jo at dette er litt mye, men samtidig godt å ha det lett.

Har 40mg Fontex og 200+400 mg Quetiapin som medisinering nå.

Er nok veldig intens og mangler nok sosiale antenner når det står på, men det er deilig uten bekymringer. Bortsett fra denne videoen da, som jeg ikke vet hvordan ble mottatt eller om den blir misbrukt. Akkurat det er jeg litt mistenksom på, men ikke mer enn shit happens og litt til. Bryr meg liksom ikke helt, men "hverdagen" kommer plutselig og da kan det bli krise.

Vet ikke hva jeg ville med dette, nok et kaosinnlegg. 

Håper på en måte på hjelp til å lande pent, men tror det er umulig

Anonymkode: f9b9d...519

Skrevet

I tillegg har jeg store problemer med å klare gjøre noe fornuftig med all den energien jeg har. Klare ikke sortere tanker eller gjøremål

Skrevet
3 minutter siden, Annkarin skrev:

Hvorfor bruker du fontex når du er hypoman? 

Fordi jeg i følge diagnosene ikke er hypoman. Trappa ned til 20mg da jeg var innlagt, og ba om å få slippe og øke til 60mg igjen etter innleggelsen. Nå vet jeg ikke hva som skjer fremover, vurderer bestille ny time hos fastlegen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er redd det er gjort dårlig diagnostikk her. Jeg vil ikke helt slippe hypomanisporet.

Skrevet

Synes du blir behandlet noe merkelig 

jeg ble lagt inn for mani en gang jeg brukte 40 mg fontex og da fjernet de fontex umiddelbart 

Skrevet

De ville øke fra 20 til 60mg over natta etter utskrivelse - fordi med blanda pf kan man ha nytte av Fontex. Men de ville og at jeg skulle seponere Quetiapin helt for de så ikke nytten av den. Kun vurdert av en turnuslege der (som ikke burde jobba I psykiatri etter min erfaring), ingen spesialist. Jo, og fastlegen da- han stoler jeg ganske mye på da det var han som sa hypomani. 

Jeg orker ikke passe på at jeg fortsetter skrive anonymt her.

Dette er komplisert

Skrevet

NHD:

Er det noe jeg selv kan gjøre? Det tok 15-17 dager fra doseøkning til jeg merka effekt på Fontex 60mg, gikk på 40 ei stund. Regner da også med at jeg må vente 15-17 dager før jeg merker nedtrappinga? 

Bør jeg kontakte legen på nytt eller skal jeg vente å se?

Det er nå gått 18 dager(nesten 19) siden nedtrapping-sjekka kalenderen for når jeg hadde første legetime etter oppturen. Da er det vel ikke veldig sannsynlig at jeg merker mer av dosereduksjon?

Skrevet

Sender mange meldinger jeg burde holdt for meg selv i natt. Skjønner ikke helt hvor den såkalte stålkontrollen min ble av... på tide å gå I dusjen og hjernevaske meg litt. Håper jeg glemmer mesteparten av alt det dumme jeg har gjort denne perioden...

Skrevet

Hvis dette er hypomani, skal du i hvert fall ikke trappe ned quetiapin.

Skrevet
28 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis dette er hypomani, skal du i hvert fall ikke trappe ned quetiapin.

Hvordan vite hva som er hva når "alle" sier forskjellige ting, forskjellige diagnoser?

Ja, jeg svinger fort, men grunnstemninga mi er en god del høyere enn normalt, og jeg har lite kontroll over impulsene mine.

Ble irettesatt av noen pga mld i natt, føles fortsatt som hardt slag i huet det å bli satt på plass. Klarer ikke helt å se at det jeg gjør er upassende oppførsel. Noe av fornuften sier jo det, men resten ignorerer "den negative oppførselen"

Skrevet

Ikke reduser/seponer quetiapin foreløpig. Du trenger den.

Skrevet

Ok!

Jeg får se hva som blir vurdert på fredag, har møte med flere i hjelpeapparatet da. Vurderer dog å avlyse dette møtet da jeg ikke gjør anna enn å trå feil for tida...

Skrevet

Lurer på om jeg skal seponere Fontex, den fører ikke med seg noe godt i lengden. Ja, jeg har det bra, men det blir for mye å håndtere. Angrer på nesten alt jeg gjør hver dag. 

Vurderer og å kutte ut Quetiapin. Akuttposten  mente jo den ikke hadde funksjon for meg,, så hvorfor står jeg da på dem? 

Orker ikke å forholde meg til flere medisiner nå, det er jo enten full eller null fres.

Er rådvill, vet ikke hva som er best og rett for meg nå.

Men MYE MÅ endres frem til 12. 09 av private årsaker, og da ser jeg ikke annen mulighet enn å kutte medsa...

Skrevet
12 timer siden, Psykojenta skrev:

Ok!

Jeg får se hva som blir vurdert på fredag, har møte med flere i hjelpeapparatet da. Vurderer dog å avlyse dette møtet da jeg ikke gjør anna enn å trå feil for tida...

Jeg tenker at siden du er i stand til å skrive om dine symptomer her, så er du også i stand til å ta fornuftige valg store deler av tiden. Du bør selvfølgelig la være å avlyse møtet.

Skrevet
31 minutter siden, Psykojenta skrev:

Lurer på om jeg skal seponere Fontex, den fører ikke med seg noe godt i lengden. Ja, jeg har det bra, men det blir for mye å håndtere. Angrer på nesten alt jeg gjør hver dag. 

Vurderer og å kutte ut Quetiapin. Akuttposten  mente jo den ikke hadde funksjon for meg,, så hvorfor står jeg da på dem? 

Orker ikke å forholde meg til flere medisiner nå, det er jo enten full eller null fres.

Er rådvill, vet ikke hva som er best og rett for meg nå.

Men MYE MÅ endres frem til 12. 09 av private årsaker, og da ser jeg ikke annen mulighet enn å kutte medsa...

Jeg får lyst til å spørre deg om hvorfor du spør om råd her - og får råd fra NHD - hvis du ikke har tenkt å forholde deg til rådene? Inntil du har fått drøftet situasjonen grundig med ditt behandlingsapparat, så bør du vel følge rådene du har fått av nhd?

Skrevet
29 minutter siden, frosken skrev:

Jeg får lyst til å spørre deg om hvorfor du spør om råd her - og får råd fra NHD - hvis du ikke har tenkt å forholde deg til rådene? Inntil du har fått drøftet situasjonen grundig med ditt behandlingsapparat, så bør du vel følge rådene du har fått av nhd?

Jeg skal forholde meg til rådene NHD gir, jeg lurer vel egentlig på hva jeg kan gjøre for å være mest mulig stabil 12.09. Om det er å kutte Fontex helt, om det er andre justeringer jeg kan gjøre. Jeg har store problemer ganske store deler av dagen om å være fornuftig og ta gode valg for meg selv. Det er MYE kaos! 

34 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tenker at siden du er i stand til å skrive om dine symptomer her, så er du også i stand til å ta fornuftige valg store deler av tiden. Du bør selvfølgelig la være å avlyse møtet.

Det at jeg skriver her, og kan skrive om symptomer, betyr ikke at jeg er noe mer I stand til å ta fornuftige valg store deler av dagen.. det betyr bare der og da at jeg er istand til det akkurat da. Jeg gjør mye dumt gjennom dagene, rekker ikke tenke meg om før det plutselig er gjort. 

Jeg har ikke avlyst møtet- jeg har bekrefta for de deltakende at møtet blir og at vi tar det derfra.

Forventer ikke at noen skal forstå kampene som foregår I meg, jeg forstår de ikke alltid selv.

Skrevet

Sorry, alt er kaos, klarer ikke holde oversikten..

Jeg skal IKKE slutte med Quetiapin selv om jeg vurderer tanken...

Fontex er jeg mer usikker på, det er vanskelig å gjøre en vurdering om det vil bli bedre uten den eller om ting stabiliseres med den. Jeg har 19 dager på meg på å bli rimelig stabil og da blir jeg usikker på hva som kan være lurt/dumt å gjøre

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...