Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i lengre tid forsøkt å få hjelp med mine problemer, men kommer ingen vei med legen min. Har gått til støttesamtaler hos psyk sykepleier i kommunen i ca 2 år uten at det hjelper. Men når jeg kommer til legen og det er krise henviser han meg bare til tilsykepleieren, sier det går over eller at jeg må komme tilbake om jeg blir verre. Sist hadde jeg konkrete selvmordsplaner, men et lite håp om å bli tatt på alvor, men ble bare sendt hjem med henvisning til samtale med AAT på DPS. 

Har 2 akutt innleggelser (først akuttpost og overført DPS døgnavdeling begge gangene) bak meg. Forrige for under en måned siden og nå måtte jeg benytte meg av den brukerstyrte senga på DPS. 

Er deprimert med angst og selvmordstanker, men liten og ingen hjelp å få. 

Har forøvrig funnet ut at legen min vet lite om DPS, men å høre på meg gjør han ikke. 

Skal hjem på onsdag, men der står tablettene jeg tok ut fra apoteket som var ment til overdose. Legen min vet om tablettene, men gjør ingenting med det. 

Skrevet

Akuttinnleggelsene har vært via legevakten etter å ha blitt framstilt av politiet (ikke kjekt). Sku ønske jeg slapp det. 

Skrevet

Det er en fordel at nhd vet hva du lurer på. 

Anonymkode: 8d7ab...d33

Skrevet

Hva jeg skal gjøre når jeg ikke blir tatt på alvor. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva skal de andre gjøre eller ikke gjøre, si eller ikke si, som du vil ta som tegn på at de tar deg på alvor?

Skrevet

Er det rett av legen å sende folk hjem når han vet pasienten har medisiner (mye) som pasienten ville ta overdose på? Han sier han kjenner meg og vet det går over. Har da aldri hatt det slik så alvorlig og spes ikke på denne årstida. Vært deprimert før, men ikke slik som nå. Tok MADRS test (hjemme) fikk 42 i score. Han vil bare ha meg til å prøve ting jeg allerede har forsøkt utallige ganger og som ikke hjelper. Samtaler om vær og vind? Hva hjelp er det i det? 

Skrevet
10 minutter siden, aa-k-j skrev:

Er det rett av legen å sende folk hjem når han vet pasienten har medisiner (mye) som pasienten ville ta overdose på? Han sier han kjenner meg og vet det går over. Har da aldri hatt det slik så alvorlig og spes ikke på denne årstida. Vært deprimert før, men ikke slik som nå. Tok MADRS test (hjemme) fikk 42 i score. Han vil bare ha meg til å prøve ting jeg allerede har forsøkt utallige ganger og som ikke hjelper. Samtaler om vær og vind? Hva hjelp er det i det? 

Det rette ville vel være å tilby deg en innleggelse. Men det er hjemme du skal leve på sikt, og da bør du få hjelp der. 

Skrevet (endret)

Bor alene og har ikke familie her. Ikke er det tilbud om samtaler hjemme i denne kommunen heller. Trenger heller ikke hjelp hjemme. 

Endret av aa-k-j
Skrevet
2 minutter siden, aa-k-j skrev:

Bor alene og har ikke familie her. Ikke er det tilbud om samtaler hjemme i denne kommunen heller. Trenger heller ikke hjelp hjemme. 

Tenkte på hjelp der du bor, trenger ikke være i hjemmet. Trenger du ikke hjelp da? 

Skrevet

Jo har hatt psyk sykepleier i kommunen i snart 2 år, men er blitt verre istedenfor bedre. Ikke til hjelp i det hele tatt og skal vurderes om det er hensiktsmessig for meg å fortsette siden jeg bare blir dårligere. Hu tror og jeg trenger bedre hjelp. 

Skrevet
2 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jo har hatt psyk sykepleier i kommunen i snart 2 år, men er blitt verre istedenfor bedre. Ikke til hjelp i det hele tatt og skal vurderes om det er hensiktsmessig for meg å fortsette siden jeg bare blir dårligere. Hu tror og jeg trenger bedre hjelp. 

Da må du få henne til å snakke med fastlegen din. En annen ting er at dersom du virkelig hadde ønsket å ta selvmord så hadde du ikke dratt til legen. I stedefor å ha disse medisinene hjemme bør du levere dem på apoteket, på den måten fratar du deg muligheten til å ta overdose.

Skrevet
7 minutter siden, aa-k-j skrev:

Kom deg til psykolog da. Sykepleieren kan være med til legen å si det. 

Skrevet
37 minutter siden, aa-k-j skrev:

6 minutter siden, aa-k-j skrev:

Har du vurdert privatpraktiserende psykolog eller psykiater med refusjonsrett? Eller å søke hos en psykolog på dps, om det går an? De har jo mer kompetanse enn en psykiatrisk sykepleier, om det er noensom trengs å utredes mer og kanskje medisineres bedre? 

Anonymkode: 58d2e...e42

Skrevet

Tablettene er fast kveldsmedisin så kan ikke bare levere den fra meg. 

Skrevet (endret)

Tidligere fikk jeg bare en viss mengde ut pga suicidalfare (anbefaling fra psykiater på DPS og hadde annen fastlege). Men nå får jeg gjøre som jeg vil med de. Rart siden jeg er verre nå enn da. Er på brukerstyrt seng nå og skal få snakke med lege i morgen. Fikk tilbudet så takket ja. Håper det kommer noe bra ut av samtalen. 

Endret av aa-k-j
Skrevet

Da ber du psykepleieren ta hånd om medisinene dine og levere ut et passende antall et par ganger i uka.

Skrevet

Vi skal muligens avslutte siden samtalene ikke hjelper meg. 

Skrevet

Jeg får det inntrykk at det er en kamp mellom deg og behandlingsapparatet der du ønsker å bli tatt hånd om, mens de ønsker at du selv skal ta mer ansvar for ditt eget liv.

Er jeg inne på noe?

Skrevet

Er vel heller en mellomting. Ber om hjelp når det blir for vanskelig å håndtere alene, men samtidig tror de at det ikke er så vanskelig. Vil bare ha hjelp slik at jeg blir bedre rustet når det blir ekstra vanskelig. De ville jeg ikke skal være så engstelig for å be om hjelp slik jeg var tidligere. Er blitt mye flinkere med det iallefall. En gang trodde de at jeg var til fare for både meg selv og andre (var kun til fare for meg selv noe de innså senere) så var det ikke måte på hjelp, men er jeg kun til fare for meg selv er det ingen hjelp å få. Som fungerer iallefall. 

Skrevet
40 minutter siden, aa-k-j skrev:

Vi skal muligens avslutte siden samtalene ikke hjelper meg. 

Du kan uansett få hjemmesykepleien til å gi deg mindre porsjoner med medisiner om du ønsker det.

Jeg tror du er inne i en lite hensiktsmessig måte å tenke på, når du ønsker at leger skal bli opptatt av så konkrete ting som å begrense antall tabletter du har hjemme. Det kan fort bli en slags katt og mus lek, dersom dere roter dere inn i en slik logikk. Du skrev tidligere i tråden om fastlegens manglende respons, men samtidig sa du også at han henviste til AAT. Innebærer ikke det at du ganske raskt fikk snakke med noen derfra?

Håper at du får en ok samtale med lege i morgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...