Gå til innhold

En fastlege som ikke tar psykiske lidelser på alvor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da går det mot legebytte. Fastlegen min har ikke tatt mine psykiske problemer på alvor og har snakket med andre pasienter her på DPS (jeg er på brukestyrt seng nå) som ble fratatt oppfølging og behandling mens de hadde samme fastlege. Han mente de ikke trengte det. Resultatet ble at en av de fikk psykose og ble veldig ustabil. Så blir nok å bytte lege ja. Hvorfor er det sånn at noen leger ikke tar slike psykiske problemer alvorlig? Er det noe en kan gjøre for at de skal innse hvor alvorlig det er for pasienten (uten å skade seg selvfølgelig)?

Skrevet
50 minutter siden, aa-k-j skrev:

Da går det mot legebytte. Fastlegen min har ikke tatt mine psykiske problemer på alvor og har snakket med andre pasienter her på DPS (jeg er på brukestyrt seng nå) som ble fratatt oppfølging og behandling mens de hadde samme fastlege. Han mente de ikke trengte det. Resultatet ble at en av de fikk psykose og ble veldig ustabil. Så blir nok å bytte lege ja. Hvorfor er det sånn at noen leger ikke tar slike psykiske problemer alvorlig? Er det noe en kan gjøre for at de skal innse hvor alvorlig det er for pasienten (uten å skade seg selvfølgelig)?

Bytt lege ja. Jeg har en lege som tror ALT er psykisk. 

Skrevet

Velg lege etter problemstillingen du oftest har eller som betyr mest for deg.

Hvis du er vegetarianer, velger du ikke stamrestaurant etter kriteriet om hvorvidt de er gode på å tilberede kjøtt. Hvis du trenger hjelp primært med psykisk lidelse, velger du en lege med kompetanse på det!

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Hvis du er vegetarianer, velger du ikke stamrestaurant etter kriteriet om hvorvidt de er gode på å tilberede kjøtt. Hvis du trenger hjelp primært med psykisk lidelse, velger du en lege med kompetanse på det!

Ja spør andre om hvem de anbefaler og hvem som tar psykiske lidelser på alvor. Er på brukerstyrt seng på DPS nå og fikk snakke med legen i dag. Der ble jeg endelig tatt på alvor og var en stor lettelse. Ska forsøke medisiner fra i dag av. Ville egentlig hjem i morgen pga et møte på torsdag, men legen ville helst at jeg skulle vente med utskrivelsen til jeg skulle på det møtet. 

Skrevet
8 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hvordan finner vi ut hvilken kompetanse legene har?

Anonymkode: 60f23...c0f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan finner vi ut hvilken kompetanse legene har?

Det er selvfølgelig en liten utfordring, men man kommer et stykke ved å ringe et legekontor og spørre de som jobber der om legen har kompetanse på psykiske lidelser.

Legen tjener faktisk ekstra på en time som har psykiatri som tema, forresten. Han kan fakturere HELFO et tillegg. Merkelig, men sånn er det. Legen bør derfor ha en egeninteresse i å kunne psykiatri.

Skrevet
8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er selvfølgelig en liten utfordring, men man kommer et stykke ved å ringe et legekontor og spørre de som jobber der om legen har kompetanse på psykiske lidelser.

Legen tjener faktisk ekstra på en time som har psykiatri som tema, forresten. Han kan fakturere HELFO et tillegg. Merkelig, men sånn er det. Legen bør derfor ha en egeninteresse i å kunne psykiatri.

Koster det mer å ha psykiske problemer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...