Gå til innhold

henvist DPS vente lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man er henvist til DPS av fastlege, må man vente lenge før man får svar? Erfaringer? Gjelder depresjon og angst.

Anonymkode: d4116...b90

Skrevet

Du skal ha fått svar på henvisningen (og som inneholder en evt utredning/behandlingsfrist) innen 30 dager 

Skrevet
13 minutter siden, MxxM skrev:

Du skal ha fått svar på henvisningen (og som inneholder en evt utredning/behandlingsfrist) innen 30 dager 

Ok takk for svar

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vi svarer innen en uke. 

Skrevet
23 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vi svarer innen en uke. 

Oi så raskt, takk for svar.

Skrevet

Saksgangen er omtrent slik:

Vi har prioriteringsmøter to ganger i uka, mandag og torsdag. Alle henvisninger som kommer før kl.09 den dagen blir tatt i priomøtet etter lunch. Brev til pasienten med time og behandler går ut dagen etter.

Makslengde blir da omtrent slik: Fastlegen sender henvisningen din onsdag. Den kommer til oss etter kl. 09 på torsdag og må derfor vente til mandag. Brev går fra oss tirsdag og er i din postkasse onsdag.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man er henvist til DPS av fastlege, må man vente lenge før man får svar? Erfaringer? Gjelder depresjon og angst.

Min samboer måtte vente lenge, flere måneder...

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Saksgangen er omtrent slik:

Vi har prioriteringsmøter to ganger i uka, mandag og torsdag. Alle henvisninger som kommer før kl.09 den dagen blir tatt i priomøtet etter lunch. Brev til pasienten med time og behandler går ut dagen etter.

Makslengde blir da omtrent slik: Fastlegen sender henvisningen din onsdag. Den kommer til oss etter kl. 09 på torsdag og må derfor vente til mandag. Brev går fra oss tirsdag og er i din postkasse onsdag.

Tusen takk for utfyllende svar.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var trolig heldig, for det gikk kun to uker og en dag fra fastlegen sendte henvisning til jeg fikk time på dps. Men det er mulig det gikk så raskt fordi henvisningsårsaken var suicidalitet.

Anonymkode: 34943...bd4

Skrevet

Min erfaring:

Tok meg 0.6 år å få svar på henvisning så 0.4 år etter det til første time. DPS sa at brev med henvisning ikke hadde ikke kommet frem til dem også var det lavt prioritert sak ("eksentrisk" pf + mild depresjon)

Anonymkode: 1bfda...27a

Skrevet

Tusen takk for svar dere og linken du sendte Trine.

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

En må skille mellom tid til svar som skal være maks 10 dager for alle og tid til inntak for vurdering og behandling som avhenger av hva som feiler en og hvor alvorlig tilstanden er.

Alle skal følge den nasjonale prioriteringsveilederen:

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykisk-helsevern-for-voksne

Hva med alle oss som (tidligere) har gått i månedsvis uten å få svar på noe som helst eller ikke fått noen frist.  Blir det gjort noe med det de stedene det ikke fungerer? 

Skrevet

Hva som har skjedd før i tiden, kan en ikke gjøre mye med, men personer som i dag opplever å vente mer enn to uker bør absolutt klage. Klag til DPS, Pasientombud eller Fylkeslege.

Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hva som har skjedd før i tiden, kan en ikke gjøre mye med, men personer som i dag opplever å vente mer enn to uker bør absolutt klage. Klag til DPS, Pasientombud eller Fylkeslege.

Ja det ble avslag fra DPS på meg i dag. Begrunnes med at jeg har gått såpass mye i behandling tidligere (flere år siden), så de mener at de ikke har noe nytt å bidra med. DPS anbefaler at jeg henvises til kommunen, hva har kommunen å tilby?  Jaja fikk jo raskt svar da...MÅ man være helt på randen av selvmord for å komme inn på DPS......eller kanskje jeg er for gammel.....oppgitt ja...

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det ble avslag fra DPS på meg i dag. Begrunnes med at jeg har gått såpass mye i behandling tidligere (flere år siden), så de mener at de ikke har noe nytt å bidra med. DPS anbefaler at jeg henvises til kommunen, hva har kommunen å tilby?  Jaja fikk jo raskt svar da...MÅ man være helt på randen av selvmord for å komme inn på DPS......eller kanskje jeg er for gammel.....oppgitt ja...

Tror flere kan ha nytte av å lese denne generelle innledningen i Prioriteringsveilederen:

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykisk-helsevern-for-voksne/seksjon?Tittel=fagspesifikk-innledning-psykisk-3213

Skrevet

Min sønn fikk aldri svar, og det er over et år siden. Det var legen som henviste han dit, mente han trengte det. 

Skrevet
4 timer siden, stjernestøv skrev:

Min sønn fikk aldri svar, og det er over et år siden. Det var legen som henviste han dit, mente han trengte det. 

Da er det lov å purre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...