Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker ikke på ekstrem faste, men å drikke vann med sitronskive i frem til klokken tolv, så spise frukt for derette spise en normal og sunn middag, men forsyne meg beskjedent. Jeg er en typisk "følelsesspiser" og kan hive i meg enorme mengder mat i løpet av en dag. Dette gir en svært ubehagelig følelse og jeg føler meg uvel på alle måter

Det jeg lurer på er om denne formen for faste lar seg kombinere med medisiner? Og hvis det lar seg kombinere, kan jeg allikvel gå turer? Jeg er nesten avhengig av de turene.

Jeg står på lamictal, wellbutrin, cipralex, flunxol, liothtronin, levaxin og exforge hct. Jeg er bipolar.

Skrevet
13 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg tenker ikke på ekstrem faste, men å drikke vann med sitronskive i frem til klokken tolv, så spise frukt for derette spise en normal og sunn middag, men forsyne meg beskjedent. Jeg er en typisk "følelsesspiser" og kan hive i meg enorme mengder mat i løpet av en dag. Dette gir en svært ubehagelig følelse og jeg føler meg uvel på alle måter

Det jeg lurer på er om denne formen for faste lar seg kombinere med medisiner? Og hvis det lar seg kombinere, kan jeg allikvel gå turer? Jeg er nesten avhengig av de turene.

Jeg står på lamictal, wellbutrin, cipralex, flunxol, liothtronin, levaxin og exforge hct. Jeg er bipolar.

Jeg skal ikke ta stilling til fastingen din, det får du gjøre som du vil med, men jeg tenker automatisk at det blir enda viktigere å se på maten du spiser til det ene måltidet.  Det fullt mulig å spise et måltid per dag uten, være mett frem til måltidet neste døgn uten at det innebærer noen form for fasting. Feks ville jeg droppet frukten du snakker om fordi fruktsukker øker blodsukkeret, bytt til grønnsaker men vær obs på hvilke. Jeg ville lagt meg på en mindre karbohydrater og noe mer fett-variant av det ene måltidet fordi da holder du deg mett og tilfreds frem til neste døgn. Reduser betraktelig på sukker om du ikke alt har gjort det, sukker trigger sult. Grønnsaker, bær, nøtter, og mindre karbohydratrike produkter (pasta, poteter, hvetemel) + noe mer fett.

Eventuelt kan en annen løsning være å sette opp et ukesskjema med faste rutiner på måltider, holde deg til kosten du er vant til men kjøpe inn tomater/agurker/knekkebrød/ cottage cheese osv og bruke dette som snacks når du er sugen på noe å spise på. Men jeg vet ikke om du synes slikt er vanskeligere å holde fast ved. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du med tilrådelig mener at jeg går god for at det er et godt råd, er det ikke tilrådelig.

Om du derimot mener at den fasten du beskriver er ufarlig, kan jeg støtte deg på det.

Skrevet
2 timer siden, XbellaX skrev:

Jeg skal ikke ta stilling til fastingen din, det får du gjøre som du vil med, men jeg tenker automatisk at det blir enda viktigere å se på maten du spiser til det ene måltidet.  Det fullt mulig å spise et måltid per dag uten, være mett frem til måltidet neste døgn uten at det innebærer noen form for fasting. Feks ville jeg droppet frukten du snakker om fordi fruktsukker øker blodsukkeret, bytt til grønnsaker men vær obs på hvilke. Jeg ville lagt meg på en mindre karbohydrater og noe mer fett-variant av det ene måltidet fordi da holder du deg mett og tilfreds frem til neste døgn. Reduser betraktelig på sukker om du ikke alt har gjort det, sukker trigger sult. Grønnsaker, bær, nøtter, og mindre karbohydratrike produkter (pasta, poteter, hvetemel) + noe mer fett.

Eventuelt kan en annen løsning være å sette opp et ukesskjema med faste rutiner på måltider, holde deg til kosten du er vant til men kjøpe inn tomater/agurker/knekkebrød/ cottage cheese osv og bruke dette som snacks når du er sugen på noe å spise på. Men jeg vet ikke om du synes slikt er vanskeligere å holde fast ved. 

Takk for utfyllende svar! Du har nok rett i at jeg bør se hele kostholdet mitt under ett. Jeg tror jeg må planlegge dette litt bedre.

Skrevet
47 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis du med tilrådelig mener at jeg går god for at det er et godt råd, er det ikke tilrådelig.

Om du derimot mener at den fasten du beskriver er ufarlig, kan jeg støtte deg på det.

Det er godt å høre. Jeg leste også at dette er en god øvelse i selvdisiplin og det har jeg ikke vondt av.

Skrevet

Flere som skal ned? Har kjøpt meg Noka diet jeg =) NÅ blir det shakes fremover!! :D motivert! :D

Skrevet
5 minutter siden, Annkarin skrev:

Flere som skal ned? Har kjøpt meg Noka diet jeg =) NÅ blir det shakes fremover!! :D motivert! :D

Skal du ned spiser du normalt mat i mindre porsjoner, og trenger mer. Vanskeligere er det ikke.

Anonymkode: 2c1b9...e93

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ned spiser du normalt mat i mindre porsjoner, og trenger mer. Vanskeligere er det ikke.

har gått ned 15 kg jeg, så jeg vet åssen gå ned, men nå trenger jeg noe annet og det er shakes! :D

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer, du har akkurat løst hele problemet rundt overvekt. 

Som de aller fleste mennesker vet, og spesielt de som strever med noen/flere kilo for mye, er det langt mer sammensatt og problematisk enn å "spise litt mindre og trene litt mer".

Skrevet
1 minutt siden, XbellaX skrev:

Gratulerer, du har akkurat løst hele problemet rundt overvekt. 

Som de aller fleste mennesker vet, og spesielt de som strever med noen/flere kilo for mye, er det langt mer sammensatt og problematisk enn å "spise litt mindre og trene litt mer".

Så du forbruker flere kalorier enn du inntar går du ned. Det er fakta.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe alle vet, virkeligheten er langt mer sammensatt. 

Skrevet

Noka Shake i sjokolade, gleder meg til en KICK start!!! :)

Skrevet
10 minutter siden, XbellaX skrev:

Det er noe alle vet, virkeligheten er langt mer sammensatt. 

Neida, ting er ikke vanskeligere enn man gjør det. Går man opp har man for høyt kaloriinntak. Sånn er det bare.

Skrevet

Er så gira på shakene, vil prøve de med en gang, men kan ikke åpne pulverposen før flyreisa mi!!😃😃

Skrevet

Jeg spiser kun carbs til frokost og fråtser i salat/grønnsaker(mest bladgrønnsaker,paprika,tomat) oljer, fisk og kjøtt resten av dagen.Bare legg i litt linser og andre fiber ting utover dagen for magens skyld. Jeg har fått mindre mage og sideflesk, etter jeg klarte å følge det.

hvis du trener trenger du også carbs før en økt.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ikke fakta. Jeg går på lavkarbo, Atkins, og raser ned i vekt på godt over 2000 kcal pr.dag. Da snakker vi bacon og fløte.

Anonymkode: b0f76...5d9

Skrevet

En ting er å gå ned i vekt, en annen ting er at jeg føler for å rense litt opp i systemet og få bukt på vanen med å overspise.  Jeg har tenkt at jeg kan drikke vann om morgenen frem til klokken 12. Så spise frukt, grønnsaker, linser, bønner, fisk, havregrynsgrøt, nøtter eller noe annet sunt klokken 12. Til vanlig begynner jeg å lage middag klokken 18, så det passer jo bra. Ingenting til aftens?

Hvordan høres denne planen ut?

Jeg er livredd for å føle sult. Noen som kjenner seg igjen?

Skrevet
2 timer siden, Gondor skrev:

En ting er å gå ned i vekt, en annen ting er at jeg føler for å rense litt opp i systemet og få bukt på vanen med å overspise.  Jeg har tenkt at jeg kan drikke vann om morgenen frem til klokken 12. Så spise frukt, grønnsaker, linser, bønner, fisk, havregrynsgrøt, nøtter eller noe annet sunt klokken 12. Til vanlig begynner jeg å lage middag klokken 18, så det passer jo bra. Ingenting til aftens?

Hvordan høres denne planen ut?

Jeg er livredd for å føle sult. Noen som kjenner seg igjen?

For meg høres det ut som oppskriften på å vedlikeholde tendensen til overspising. Har mye mer tro på flere mindre måltider spredt utover dagen.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ikke fakta. Jeg går på lavkarbo, Atkins, og raser ned i vekt på godt over 2000 kcal pr.dag. Da snakker vi bacon og fløte.

Da må du nødvendigvis forbruke mer enn 2000 kcal pr. dag.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du nødvendigvis forbruke mer enn 2000 kcal pr. dag.

Gjør nok ikke det, nei. Jeg går mye raskere ned på lavkarbo selv om jeg nærmest er stillesittende, enn når jeg kjører lavkalori og trener attpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...