Gå til innhold

Hva slags tanker er dette og hvordan blir kvitt dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i noen år prøvd å bekjempe vonde tanker som dukker opp nesten hver dag. 

Først og fremst er jeg redd for at noen vil meg eller min familie noe vondt. At noen skal komme og "ta" oss, og noen ganger er jeg nesten overbevist om at det skjer. Jeg er ikke direkte redd fysisk, men jeg er redd inni hodet mitt. Går og grubler på hva hvis osv.

Hvis jeg skal pynte meg til et selskap og er virkelig fornøyd med situasjonen her og nå, så kommer katastrofe tanker snikende. Hva hvis det skjer noe med oss i morgen? Er ikke vits i å være fin nå, det blir bare verre å takle det på en måte. 

Hvorfor skal jeg rydde huset eller kjøpe noe som ser bra ut? Da blir jo det så fint og koselig, og tenk om det skulle skje oss noe, at noen "tar" oss, da hjelper ikke det å ha fine ting i hus...

Det dukker også opp bilder i hodet mitt at noen er veldig stygg med kjæledyrene mine (katter). Får opp grusomme bilder i hodet om overgrep mot dyrene mine og får nesten lyst til å grine av tankene. For i mitt hode ser det så forferdelig ut. 

Jeg har jo en liten mistanke om at det er tvangstanker. Når det kommer til den tanken om at noen skal ta oss, så gjelder det en bestemt person som gjorde meg vondt for mange år siden. Og at den personen skal komme igjen. Eller sende noen andre for å ta oss. 

Ble mye rot her. Jeg håper jeg kan få litt innspill i hva dette kan være og hvordan kan jeg snu den vonde sirkelen. Er det i det hele tatt mulig!?

Anonymkode: d1911...0ae

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen fordi jeg kjempet mot lignende tanker i flere år. 

Så lærte jeg at når man kjemper mot dem og på den måten gir dem oppmerksomhet, vil hjernen tenke at "dette må være en viktig tanke som får så mye oppmerksomhet. Den må jeg ikke glemme". Selvforsterkende altså. 

La tankene bare komme. Erkjenn at de er der, og la det være med det. "ah der er det en tvangstanke igjen ja. Det trenger jeg ikke forholde meg til. Det er bare en tanke, og tanker er ikke farlige".

Men helt bra ble jeg ikke før jeg begynte med Cipralex etter en depresjon.  Da forsvant også disse tankene.  Dvs. det hender fortsatt at det kommer absurde eller vanskelige tanker, men de fester seg ikke. 

Skrevet

Jeg prøver hver dag. Men det er ikke lett. Jeg lurer på om det finnes noen metoder man kan prøve hjemme, noen bøker kanskje. Greit nok psykolog kan hjelpe, men det er ikke bare opp til psykolog, jeg selv må gjøre innsats for å hjelpe meg selv. Jeg vet ikke hvordan.

Skrevet
Den 26. august 2016 at 7.28, AnonymBruker skrev:

Jeg har i noen år prøvd å bekjempe vonde tanker som dukker opp nesten hver dag. 

Først og fremst er jeg redd for at noen vil meg eller min familie noe vondt. At noen skal komme og "ta" oss, og noen ganger er jeg nesten overbevist om at det skjer. Jeg er ikke direkte redd fysisk, men jeg er redd inni hodet mitt. Går og grubler på hva hvis osv.

Hvis jeg skal pynte meg til et selskap og er virkelig fornøyd med situasjonen her og nå, så kommer katastrofe tanker snikende. Hva hvis det skjer noe med oss i morgen? Er ikke vits i å være fin nå, det blir bare verre å takle det på en måte. 

Hvorfor skal jeg rydde huset eller kjøpe noe som ser bra ut? Da blir jo det så fint og koselig, og tenk om det skulle skje oss noe, at noen "tar" oss, da hjelper ikke det å ha fine ting i hus...

Det dukker også opp bilder i hodet mitt at noen er veldig stygg med kjæledyrene mine (katter). Får opp grusomme bilder i hodet om overgrep mot dyrene mine og får nesten lyst til å grine av tankene. For i mitt hode ser det så forferdelig ut. 

Jeg har jo en liten mistanke om at det er tvangstanker. Når det kommer til den tanken om at noen skal ta oss, så gjelder det en bestemt person som gjorde meg vondt for mange år siden. Og at den personen skal komme igjen. Eller sende noen andre for å ta oss. 

Ble mye rot her. Jeg håper jeg kan få litt innspill i hva dette kan være og hvordan kan jeg snu den vonde sirkelen. Er det i det hele tatt mulig!?

Du har bekymringsangst, noe som er veldig vanlig. Eksistensiell angst ser jeg også at du har. Jeg vil anbefale gruppeterapi kanskje i kombinasjon med psykolog? Jeg selv går i gruppeterapi for lignende problemer i tillegg til sosial fobi. Det er det eneste som har hjulpet meg. I tillegg til at du får jobbet konstruktivt med tankene, så får du møte likesinnede som kan være med på å backe deg opp. Det hjelper å møte andre som har det på samme måten for da føler du deg liksom ikke så "utafor". Lykke til!  😊 Heier på deg. 

Anonymkode: 4cb62...947

Skrevet

Går allerede til psykolog, som foreslo en effektiv behandling mot tvangstanker, skal bare finne ut om det er noe annet i tillegg. Skal ta med meg dette innlegget inn til henne, slik at hun får lese hva jeg skrev i hoved innlegget. 

Når det gjelder en bestemt person jeg er redd for, vet jeg ikke hvordan jeg skal takle. Det er jo en slags frykt, ikke tvangstanke. Så alt er bare rot og jeg håper det er lys i tunnelen. Noen dager er det ikke til å holde ut. Får bare lyst å legge meg ned og dø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...