Gå til innhold

Nedtrapping av rivotril for å beholde førerkort.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg litt her. Har brukt rivotril 0,5 mg i mange år. Fikk akkurat informasjon om at visst jeg skal få

beholde førerkortet så må jeg slutte med denne medisinen. Hvordan gjør jeg det på best mulig måte. Er veldig redd for abstinenser

etter så lang tids bruk.  Legen nevnte noe med å erstatte den eller trappe ned med en annen medisin ex sobril men virket ikke å ha 

så god erfaring med nedtrapping av rivotril.... 

Anonymkode: e8b38...5be

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Rivotril 0,5 mg tilsvarer ca 10 mg Valium eller 25 mg Sobril.

Det enkleste for deg er å gå over til Sobril 10 mg x 3. Da er du akkurat innenfor det som er tillatt for bilkjøring.

Skrevet
13 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det enkleste for deg er å gå over til Sobril 10 mg x 3. Da er du akkurat innenfor det som er tillatt for bilkjøring.

Tusen takk for svar ! Men mener du da at jeg skal gå direkte over til sobril fra rivotril uten nedtrapping ? Jeg har de siste par dagene tatt bort en kvart av rivotrilen. Vil jeg unngå å få abstinenser ved å gjøre det sånn som du sier ?  Og hvor lenge kan jeg evt stå på 30 mg sobril før jeg trapper ned på de ? 

Skrevet

Du kan gå rett over. Deretter kan du bruke Sobril 30 mg så lenge du vil :-)

Skrevet
33 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ok :-)) Men jeg vil ikke merke noe abstinenser med dette regimet her da tror du ? 

Takker igjen for at du tok deg tid til å svare ! 

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvorfor strever noen voldsomt med seponering av Rivotril og ikke? Jeg gikk på 2 mg og kuttet på dagen og hadde ingen abstinenser.

Skrevet
2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Hvorfor strever noen voldsomt med seponering av Rivotril og ikke? Jeg gikk på 2 mg og kuttet på dagen og hadde ingen abstinenser.

Hvor lenge hadde du da brukt de ? Jeg prøvde det samme en gang med min 0,5 mg og fikk endel abstinenser etter 1-2 uker og det vil jeg helst unngå. Begynte igjen jeg. Men nå MÅ jeg av om jeg vil fortsette å ha førerkortet så da blir det ekstra strev for min del iallefall.

Skrevet

Det gis vel fortsatt dispensasjon til lavere dose rivotril?. Må vel forøverig være bedre å gå over gradvis til valium istedet for sobril p.g.a halveringstid.

Anonymkode: 11fbe...412

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ok :-)) Men jeg vil ikke merke noe abstinenser med dette regimet her da tror du ? 

Forresten, lurte på en ting til, du sier 3 ganger 10 mg sobril. Da er det fordelt utover dagen da? Morgen,middag,kveld ? Har alltid tatt rivotrilen om kvelden. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gis vel fortsatt dispensasjon til lavere dose rivotril?. Må vel forøverig være bedre å gå over gradvis til valium istedet for sobril p.g.a halveringstid.

Ifølge legen min så går ikke det etter 1 oktober 2016.  Så du mener det er bedre å bruke valium ? Hvorfor det ? Jeg kan veldig lite om medisiner. Har brukt denne rivotrilen i årevis men ingen andre benzopreparater , så det blir muligens litt mye mas fra min side her ;-))

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, lurte på en ting til, du sier 3 ganger 10 mg sobril. Da er det fordelt utover dagen da? Morgen,middag,kveld ? Har alltid tatt rivotrilen om kvelden. 

Skal ikke svare for NHD, men ville tro det ville være lurere å gå over til Valium da denne har lengst halveringstid slik at du ikke behøver å ta den flere ganger om dagen. Sobril har halveringstid på 6-12 timer derfor må den taes oftere.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke svare for NHD, men ville tro det ville være lurere å gå over til Valium da denne har lengst halveringstid slik at du ikke behøver å ta den flere ganger om dagen. Sobril har halveringstid på 6-12 timer derfor må den taes oftere.

Åja, så da kan jeg evt ta 10 mg valium om kvelden ? Og det vil holde like lenge som rivotril ang halveringstiden og også mtp abstinenser ? Disse skumle abstinensene jeg er redd for ;-)) Takk for svar . 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, så da kan jeg evt ta 10 mg valium om kvelden ? Og det vil holde like lenge som rivotril ang halveringstiden og også mtp abstinenser ? Disse skumle abstinensene jeg er redd for ;-)) Takk for svar . 

Jeg trodde det kun var sobril i begrenset mengde som vil være tillatt å bruke, etter de nye reglene.  

Anonymkode: a9f8f...0a2

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge legen min så går ikke det etter 1 oktober 2016.  Så du mener det er bedre å bruke valium ? Hvorfor det ? Jeg kan veldig lite om medisiner. Har brukt denne rivotrilen i årevis men ingen andre benzopreparater , så det blir muligens litt mye mas fra min side her ;-))

Siden du nå har fått svar fra NHD som har høy kompetanse på dette, så vil jeg foreslå at du forholder deg til hans svar.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det kun var sobril i begrenset mengde som vil være tillatt å bruke, etter de nye reglene.  

Åja, jeg har kun konsentrert meg om rivotrilen at den ikke er tillatt. Mulig det samme gjelder valium også da . At det kun er sobril som er lov. Jeg vet ikke. Kanskje andre her inne er mer informert.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik har jeg også forstått reglene.

* Hvordan en tar de 30 mg Sobril gjennom døgnet mener jeg er uvesentlig.

* Det er vanskelig å skille abstinenser fra den angsten som kan komme frem igjen uten benzo. Men abstinens på 0,5 mg Rivotril tror jeg i hovedsak henger sammen med den engstelige personlighet som i utgangspunktet begynte med benzo.

Skrevet
3 minutter siden, frosken skrev:

Siden du nå har fått svar fra NHD som har høy kompetanse på dette, så vil jeg foreslå at du forholder deg til hans svar.

Det har du helt rett i ! 

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

* Det er vanskelig å skille abstinenser fra den angsten som kan komme frem igjen uten benzo. Men abstinens på 0,5 mg Rivotril tror jeg i hovedsak henger sammen med den engstelige personlighet som i utgangspunktet begynte med benzo.

Hvorfor er det bedre å ta 30mg Sobril enn 5 mg Valium?

Anonymkode: 8b3c5...340

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Takk igjen. Ps : jeg fikk rivotril for annen sykdom enn angst , ble bare litt stresset med tanken på å miste førerkortet. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det bedre å ta 30mg Sobril enn 5 mg Valium?

Anonymkode: 8b3c5...340

Det har ingen betydning. Kun disse to benzo er tillatt etter reglene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...